Galoppstrul ute i naturen?

F

Fredrika77

Hej!

Är det fler än jag som har varierade erfarenheter av att sätta igång i galopp ute under naturridning? Min häst är ganska trög, men reagerar väldigt kraftigt på galoppfattningar, inte sällan med bockningar och andra ovälkomna rörelser. Ibland går det jättebra, om jag själv känner mig lugn och säker i fattningen. Ibland fattar hon själv utan att jag gett kommando, oftast om hon ser en häst framför dra iväg... Någon som har bra tips?
 
Sv: Galoppstrul ute i naturen?

Galoppera i uppförsbackar funkar för mig. Då är det svårare att bocka och busa!
 
Sv: Galoppstrul ute i naturen?

Tack för svaret! Brukar också prova det, med varierat resultat...
 
Sv: Galoppstrul ute i naturen?

Jag kan ibland få en hopp rakt upp i luften och ett litet pip från pållen i galoppfattningar ute. Jag brukar inte bry mig så mkt eftersom han bara uttrycker sin glädje. Men han slår bara en brall av glädje och försöker iofs alldrig kasta av mig. Men tänk på att hålla upp hästens huvud i fattningen så den inte kan få ner huvudet och bocka så mkt. Gör många fattningar- avsaktningar när du rider ut, då blir det kanske inte lika roligt och dramatiskt att galoppera för hästen. Ofta ladddar de upp hela ridpasset till galoppen som ofta kommer på slutet. Vad gör hästen om du fattar galopp direkt efter att du skrittat fram? Det behöver inte vara någon lång sträcka utan bara några meter.
 
Sv: Galoppstrul ute i naturen?

Hej Streiff! Och jättetack för ditt svar!

Ja, sist vi red ut gjorde pållen ett luftsprång rakt upp och sedan mot sidan. Jag hade inte gjort galoppfattning ens utan hon ville sätta igång på eget bevåg eftersom hästen framför (i uppförsbacke) börjde bralla... inte så bra.

Min egen sits och form brukar kännas bättre efter en god stunds ridning och då känner jag mig säker och sugen på galopp. Då blir det gärna mot slutet/mitten av ridturen.

Har inte provat att fatta galopp ur skritt, men det ska jag göra. Att sakta av o fatta gång på gång verkar också bra.

Det hela handlar nog mest om att jag måste träna mer så att jag blir av med den osäkerhet o rädsla som ibland uppstår.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp