galoppsadel m hel bom?

Lunketuss

Trådstartare
Är det bra/dåligt att använda galoppsadel med hel bom till vanlig ridning? Vi funderar på om vi ska köpa en galoppsadel med helbom till vår 6åriga fullblods vallack, han rids 4-5 dagar i veckan, mest ganska stilla turer ut i skogen och sen i vinter bli det mer i paddocken, rids inte hårt, tävlar ej, har inte börjat hoppa, bara löshoppad, lite cavaletti.

Sv: galoppsadel m hel bom?

Jag är inte så bra på det här med sadlar, får jag bara fråga varför ni vill rida i galoppsadel om ni rider vanligt, det är ju inte direkt den bekvämaste sadeln att rida skolridning i?:confused:

Jag har inte sett någon med hel bom men undrar också varför i så fall?
De är inte ens bra att sitta korta stunder i utan är gjorda att stå i.
Inte alls bekvämt.
Vill ni att hästen har en liten lätt sadel så köp hellre en lätt flatbacksadel.

Jag är inte så bra på det här med sadlar, får jag bara fråga varför ni vill rida i galoppsadel om ni rider vanligt, det är ju inte direkt den bekvämaste sadeln att rida skolridning i?:confused:

Jag kan bara tala för mig själv.

Mitt fullblod kan inte ha ridhästsadel, jag har testat "allt". Hennes bogblad sticker ut mer på ena sidan (tror att hon gick omkull å stallgången). Den enda sadeln hon inte tippar snett eller får ont i ryggen av är galoppsadeln med tjock filtpadd under (sådana man har på galoppen).
"tyvärr" har hon musklat sig så runt manken nu (tömkört så jag själv spyr typ), så nu är även galoppsadeln fel :( Måste köpa en med vidare järn.

Så där har ni förklaringen.

Till TS: jag har inte sett med hel bom, men kolla med gibson :)
Bara man paddar upp under så att man inte sitter på "ryggraden" så funkar det kalas.
MEN, den är inte till för att rida långturer och dressyr/hopp osv, men för MIG har det varit enda lösningen.
Min kompis kör samma stil, hon hittar inte heller sadel till sin pålle :(

Jag har sett sadlar med hel bom i Frankrike, de ser precis ut som en flatbacksadel men är en galoppsadel om ni förstår vad jag menar.. Dock ingen aning om märke...

Det är möjligt.. Gissar dock på något franskt märke eftersom den köptes i Frankrike.. Väldigt fin var den iaf! :laugh:

Jag sökte på Sesam och där fanns det helbom galoppsadel. Dottern jobbar och rider gallopörer hos en uppfödare och hon gillar galoppsadel. Jag har aldrig ridigt i en sån. Vår "vanliga" sadel som vi har till våran är ganska tung och jag är kort 1,56 hästen 1,63 så en lättare sadel skulle vara bra/lättare att sadla med, kanske ska kolla in en flatbacksadel.

Innan Gibsons började tillverka mjuksadlarna red vi i hårda träningssadlar, jag antar att det är det som är helbom?

Dom skönaste var i alla fall Kiefersadlarna. :love: Britt-Marie Svendsen hade en fortfarande för så där tio år sedan.

kanske det, men den var inte direkt hård, den hade ett bakvalv precis som en vanlig ridhästsadel.. Sadeln inköptes helt ny alltså ska kanske tilläggas!

Men är det nån nackdel för hästen att man använder en sån istället för vanlig sadel?

Ja nu vet jag inte som sagt med helbom men galoppsadlar är gjorda att stå i korta läder i och sitter man då så hamnar man på ett sätt som ger tryck i ryggen i längden.

Om den nu är som Malanmjöl beskriver är den kanske mer som en flatbacksadel och då är det väl bra att rida i terrän och hoppa med men absolut inte dressyr tex. Jag har hört att man i Frankrike rider i längre läder "till vardags" (dvs inte snabbjobb men annars) och det kanske hänger ihop med detta, vet inte:confused:

Om du vill ha en lättare sadel köp en syntet sadel då kan du ju ändra järnen så det passar hästen om jag fattat rätt, jag har ingen själv.
Galoppsadel med hel bom finns, kieffer har en träningssadel med hel bom jag har en annan själv som är med hel bom. Just dom lätta mini löpsadlarna finns nog inte med helbom det har inte jag sett i alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka