Galoppövningar

R

RosenMedTaggar

Min häst hade inte gått så mycket innan hon kom till oss i april, då hade hon stått nästan hela vintern. Nu har hon mer muskler och mer kondition, så hon orkar mer. Hon har fortfarande jobbigt med formen i galoppen (hon är jättefin i formen iskritt och trav), och hon tycker även att det är jobbigt att korta sig. Vi ska så småningom ut och tävla i både dressyr och hoppning, så jag undrar ifall någon har någon idé på bra "galoppövningar". Jag har hört att det är fattningen som stärker hästen, stämmer det? Ge gärna tips på bra övningar som kan stärka henne... :)

Sv: Galoppövningar

en grej jag tränade mkt med min medryttarhäst för några dagar sen, var att jag red på en volt, och gjorde fattningar från skritt till galopp, bröt av, och gjorde samma sak igen några gånger. Det fick henne väldigt uppmärksam och lydig. Formen kändes även bättre! Nu vet jag iof inte om du tycker de var något vidare "tips" men jag kände ändå att jag ville berätta det, för de gick så bra och det är ju faktiskt en bra övning :D

lycka till!

Sv: Galoppövningar

Fattningar stärker jättemycket, helst ska du fatta, galoppera några steg, sakta av, fatta igen etc. Då sätter hästen bakbenen mer och mer under sig och blir mycket starkare. Det ska vara korta galoppsträckor så hästen inte hinner bära iväg. Se till så att hästen lugnar ned sig mellan fattningarna och inte rusar!

Några bra övningar kan du hitta på hippson.se.

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar