galoppövningar

Sv: galoppövningar

Fastnar inte snön under hovarna? Jag har ridit hästar både med skor och utan skor i snö, och det fastnar under hovarna båda gångerna. Fast jag red ju i och för sej i nysnö som precis hade kommit. Det kanske inte är samma sak att rida i kramsnö och frusen snö?

Inte om man har snösulor! Då kan du rida i så mkt snö du bara orkar haha :)

galoppfattningar och tempoväxlingar! det vanligaste och inte särskillt fantasifullt, men det är fattningarna som stärker mest i själva galoppen :)

Åhh, den här tråden var ju precis vad jag behövde =) Gillade speciellt det tipset om variation, 10 galoppsteg sen göra nånting nytt. Bommar med fler och fler språng emellan ska också provas.

När min häst behövde träna sina galoppmuskler (eller ja, muskler öht) fick jag intervallträning som tips av en kollega. Galopp - fullt ös 2 min - samlad galopp 4 min - fullt ös 2 min osv... Vi har bara för nån vecka sen kommit till att vi faktiskt kan ta en långsam galopp, tidigare har det bara varit fullt ös och dragkamp i tyglarna för att få till ett bättre tempo. Men med mycket muskelbyggande och galopper på varje ridtur fungerar faktiskt intervallerna nu =)

KL

Kapar tråden och frågar efter tips jag också.

Jag har en islänning som har väldigt svårt för vänstergaloppen. Idag tränade vi galoppfattningar på volt, går hur bra som helst i högervarvet. Han har helt ok lyft och kraft i fattningen och tar traven snabbt i avsaktningen.

I vänstervarvet däremot har han sämre styrka och sämre balans. Han har svårt att fatta galopp och rusar gärna iväg istället. Om han tar galoppen blir den väldigt flack och fyrtaktig och han har svårt att hålla sig på voltspåret och drar utåt.
Fortsatte istället att träna på rakt spår, men han har mycket sämre vänstergalopp även på rakt spår.

Några tips?
Han är inte superskolad, han har senaste halvåret lärt sig att gå på volt. I vintras hade han svårt att hålla balansen till och med i skritt på mindre volt. Och traven kom i våras på volt.
Så inga för avancerade övningar, inga ombyten eller liknande.

Funderade på förvänd galopp? Det stärker väl det motsatta galoppen? Så om jag börjar i hans starka galopp och går över lite svagt i vänstervarv så borde väl det stärka vänstergaloppen?
Tror ni det kan vara en bra idé?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30