galoppövningar

rombing

Trådstartare
kan ni några bra galoppövningar som stärker hästens balans och även gör så att hästen måste koncentrera sig mycket, rolig? :D

vill ha lite variation mot den vanliga ridningen då jag inte har så mycket fantasi :)

Sv: galoppövningar

Du kan ju träna på galopp ombyten? om din häst inte redan kan det så har jag ett bra tips..
Min häst kan inte byta galopp än, så jag lägger en bom i ca mitten av ridbanan där man rider snett igenom. så kommer du i tex höger varv så svänger du in snett igenom rider över bommen, när du är precis över bommen så gör du en galopp skänkel åt andra hållet (till vänster varv då) så byter dom oftast automatiskt, byter hon/han inte så sakta av till trav så fort som möjligt och gör snabbt en ny galopp skänkel. så sett kan du hålla på en stund på banan i båda varven..

Galoppera i snön är ju hur kul som helst.!!

Kul med lite tips, blir definitivt en galopp i snön imorgon!! Såg en rolig övning på Rdsports hemsida med skänkelvikning i skritt på diagonalen och därefter fattning på medellinjen. Kolla in deras hemsida under träningstips! Rekommenderas varmt när man har lite idétorka! :idea: Fungerade jättebra för mig och min häst! Annars brukar jag också vända upp på medel-/kvartslinjen i skritt/trav och fatta växlande hö- och vä- galopp. I båda övningar får man jobba hästen rak utan att den "lutar sig" mot sargen/staketet.

Galopp till halt - rygga till galopp till rygga till galopp etc..
Öppna och sluta i galopp
Diagonal sluta eller skänkelvikning i galopp
Byten eller enkla byten

Ska kolla in ridsports hemsidan :) är grymt bra att ha lite nya övningar när man har "tjatat" ut de gamla.. :P

tuaphua - Min yngling är inte så duktig än så att han kan göra skänkelvikningar i galopp eller öppna/sluta. Lite mer övning för honom, hihi :) Tack för tipsen annars, jätteroligt!

ja, det har jag funderat över. läste en tråd här på buke där alla sa olika om det var bra eller dåligt med trav/galopp i backe men tror endast att det kan stärka både balans och kropp i svag lutning..
vet du något om det, eller vad har du för kunskap om det, hihi? :)

Galoppera i snö ;)

Fastnar inte snön under hovarna? Jag har ridit hästar både med skor och utan skor i snö, och det fastnar under hovarna båda gångerna. Fast jag red ju i och för sej i nysnö som precis hade kommit. Det kanske inte är samma sak att rida i kramsnö och frusen snö?

Att göra övergångar i samma gångart, dvs galoppera frammåt, samla, samla lite till, släpp fram. Gör om. Detta utan att hästen kolapsar i trav.
Nyttigt.

jag skulle också behöva galopp övningar^^ men pollan är ju så väldigt pigg i detta kalla vädret att man inte kan gå i närheten av en bom utan att hon blir hyper aktiv^^
finns det nån bra övning för hästens balans, är samlande och som stärker hästen? utan bommar helst.

blöt snö/ kramsnö fastnar under hovarna, men med broddar på åker och i hög fart så flyger de av^^

Vill du ha en häst som blir mera koncentrerad och uppmärksam måste du se till att det händer saker. Om man har svårt med fantasin får man hjälpa sig själv. Tex bestäm dig för att ändra någonting var 10:e steg. Kan vara galopp i olika tempon eller olika samlingsgrad. Olika stor böjning, skolor, halter, övergångar till trav eller skritt. Händer det någonting hela tiden stimuleras den egna fantasin och hästen blir mer uppmärksam på dina hjälper.

Det var ett bra tips :) ska kanske öva lite så med min polle ;)

galopp-tempo växlingar?
galoppombyten?
roliga ridvägar i galopp?
Det finnns hur mycket som helst! men kom ihåg att tänka på att tänka igenom det noga så att det inte blir skadligt för hästen :D

galopp i snö!!:D

förvänd galopp förbättrar hästens balans och ryttarens sits o hästen blir otroligt mjuk! :)

lägg små volter i galopp, minska mer o mer och när hästen är tillräckligt stark kan det sluta med att ni får till riktigt stiliga galoppiruetter:D

galopp, halt, galopp, halt, galopp osv

lycka till!

Det finns något som heter snösnulor och har man dem får hästarna inte styltor... :laugh:
Jättebra grej, som gör att man ösa för fullt ute i skog och mark, trots att det är snö på backen...

Lägg 2 bommar på ridbanan med 20 m eller fler meter i mellan. Galoppera över de och räkna sprången mellan. Satsa sedan på att få in fler galoppsprång mellan bommarna. Rytm och storlek på sprången ska vara fixat innan första bommen så det inte blir en dragkamp mellan bommarna. Var noga med vägen och rakriktningen.

Man kan även lägga bommarna på böjt spår och göra liknande övningar.
Fördelen med bommarna är att ändringarna märks väldigt väl.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30