Galoppövergångar

Djurjouren

Trådstartare
Jag har alltid, eftersom jag mest ridit travare och islänningar betraktat galopp som överkurs och ramlat ner till skritt efteråt, aldrig tänkt tanken att kräva kvalitet neråt så att säga.
Nu rider jag andar raser och jag har assvårt för att få till fina övergångar galop-trav.
Inget jag gör funkar...Det blir inte bättre.
Fattningar förbättrar jag med att rida sluta och fatta från sluta, men hur gör man nertagningarna (utan att ramla in i skritt och dö ansträngningen:-))

Sv: Galoppövergångar

För övergångar har jag ett ganska enkelt "tanketips" som brukar hjälpa: Bestäm dig i förväg vilken takt och form du vill ha i nästa gångart, och "rid" dig sedan till den. Det vanligaste för lite orutinerade är att man bryter av till trav och sedan försöker "hänga med" och anpassa sig till hästen, vilket oftast resulterar i att det blir väldigt fladdrigt... Hästen tycker att man är otydlig och gissar hej vilt på vad man vill :crazy: Systemet bygger också på Kyras tanke att varje hjälp man ger är en nätt form av bestraffning, och att berömmet är när man slutar att ge en hjälp, dvs slappnar av eller ger en eftergift i både hand och skänkel.
Ex: I galopp bestämmer jag mig för att jag vill bryta av till trav - precis innan avbrottet förstärker jag galoppsitsen något, så den blir extra tydlig (ger helst ökad samling, kan kallas halvhalt också ;)) - jag "tänker i huvudet" hur traven ska kännas, och förbereder mig själv på takten jag vill ha. Avbrottet (som helst ska komma när jag slutar sitta i galopp, bara av sätets förändring) ska vara tydligt och omedelbart leda till att ryttaren vill uppnå "sin mentala bild" av traven. "Om hästen ger sig iväg måste jag minska tills jag är nöjd ( och vara övertydlig med takten) och vice versa om hästen bromsar in i avbrottet." När tempot och takten är den jag planerat, upphör alla hjälper för en stund, för att berömma.
Däremot skulle jag vilja kommentera dina fattningar ur sluta... Kanske inte den allra bästa metoden - det finns risk för att hästen borjar göra fattningarna på dubbla spår, vilket inte är bra. Hellre då öva fattning ur skritt och göra täta övergångar, eller rida ett par steg öppna eller skänkelvikning innan fattningen....

:bow:Tusen tackar, jäkligt bra tänk:bow:
Det är precis så jag gör. Jag har ingen klar tanke, jag bara försöker att inte vara ivägen, typ åker med....Och då blir det så klart pannkaka av alltihop. Om jag int evet, hur ska hästen kunna veta:o. Det är svårt att lära sig rida när man är 37 år :o
Tar till mig allt och ska pröva imorgon.

:bow: Intressant läsning!

Nu är det överkurs för mig av ungefär samma anledning, men när jag övade lite mer på det brukade jag tänka att vid behov av handsignal som förstärkning så använder man kramningen (förhållningen) i svävmomentet för att inte störa traven, precis innan svävmomentet dvs när sista frambenet är i marken om man vill bryta av, i kombination med ändringen i fokus/sitsen.

Det där med slutan borde bero på vilket varv och hurpass rakriktad hästen är? Och vilken nivå. Tänker att på en grön häst så kanske man får "låta" den hamna i lite slutaläge hellre än att tappa allt vad böjning och ram heter, om det blir för svårt på rakt spår och liksom ändå skulle bli dubbla spår för att få till någon fattning. Men då brukar det ju vara det motsatta i andra varvet, att man får "låta" hästen hamna i lite öppna hellre än fulböjs-dubbla spår om hästen måste få kompensera för sina svagheter/svåra varvet.
Medans när man kommit längre kanske man tänker precis tvärtom, öppna i det varv hästen vill hamna med bakdelen innanför om den får välja själv, rak eller aningens mot sluta i det varv hästen självmant lätt hamnar med bogen innanför, om den nu har några såna tydliga varvsskillnader vid det laget. För att det då är lättare att komma åt att jobba upp svagheterna i fattningen.

Kommentera gärna för det är bara spånerier! ;)

:devil:Mina hästar som jag har börjat galopera med är raka, de vågar inget annat för jag har jäkligt vassa sittben :p

Men man kan göra så som du beskrev, för det är lättare, jag gör mkt sånt i övergångarna mellan skritt och trav på bäbisarna, använder även halsen och kontrabalanserar med. Mkt praktiskt och otroligt effektivt.

Men det är svårt att galopera på en häst som slänger kroppsdelar hit och dit och inte håller sig inom ramen, det blir lätt obalanserat då, så jag väntar med galoppen tills de har fullkomlig sittbenslydnad.

Har du provat att istället jobbba med öppna och skänkelvikning innan fattning? Du rider ju nu raser med mycket lättare för galopp nu... Jag är väl så lat så jag tycker att den trav jag får direkt efter galoppen är ofta den bästa trav jag kan rida på den hästen... :o

Nä, det har jag inte prövat. Skänkelvikning låter logisk men att fatta ur en öppna låter helt ologiskt för mig, då är den ju liksom precis tvärtom om hur den ska vara för att kunna fatta korrekt?!?!? Eller tänker jag fel?

Nä, det har jag inte prövat. Skänkelvikning låter logisk men att fatta ur en öppna låter helt ologiskt för mig, då är den ju liksom precis tvärtom om hur den ska vara för att kunna fatta korrekt?!?!? Eller tänker jag fel?

Jag instämmer, de ridtravare jag utbildade, lärde jag främst att galooppera genom fattning ur hörnpasseringar, eller ur volt och då blev hästens form automatiskt "tanke sluta", Så öppnaidén hänger jag heller inte med på.

Utan här är det tanke sluta, eventuellt någon "fuskvariant" med skänkelvikning (ridskolan har alltid lärt ut galoppfattning med tanke slutavarianten, även om det på "nybörjarryttarnivå" hette tanke "rumpan in"), då min dam ändå under våra år tillsammans blivit extremt känslig för mina hjälper. Oftast räcker det för mig att ändra vikten i sadeln, så att jag har sittbenen i fattning (om jag ens har det) så är det galopp för länge sen :love: (jag längtar dit).

Avsaktningarna är jag ganska säker på att jag har samma tankesätt som Cha9. Min dam o jag har blivit ett under våra år. Så jag behåller galoppsitsen, sitter i och tänker mig den gångart jag vill ha efter avsaktning, trav, skritt eller halt...

Jag vet inte vad som kommer ske den dagen min vita inte finns mer, då lär jag få lägga ridstövlarna på hyllan. De gånger jag varit på ridskolan och haft ridskolehäst för att jag inte har haft transport, eller skruttig hästtant, då har jag jag sällan kommit till galoppen och ibland inte ens till trav. Min kropp fungerar inte på andra hästar längre. :( Jag blir bara slut i kropp och knopp och grinfärdig. Jag fattar inte varför det inte fungerar. För de vänner, som har fått rida Timsan tycker att hon är superläcker och känslig att rida och de får allt och lite till att funka, när de rider henne. Så det kan inte vara det att jag "förstört henne" med min ridning. Men när jag rider andra hästar funkar ingenting.

Senast ändrad:

Bara som ett tillägg.. du måste ha minskat tempot så farten inte är för hög vid avbrottet-hästen måste trava för att det går för fort- ramlar framstupa. Motorn på!!! ända tills. Du kan t o m smacka vid avbrottet- såvida du inte är kvar i handen.

Massa fattningar från trav o tillbaka är nyttigt för hä'stens koordination av lemmarna.

Jag fick en riktig aha-upplevelse bara genom att min tränare sa till mig att tänka "trav" i stället för "avbrott". Det blev nog lite automatiskt som Cha9 skrev (mycket bra inlägg :bow:) fast på lägre nivå men för min häst var det hetl avgörande. Direkt första avbrottet var han så gott som helt avslappnad och bara travade vidare, från att innan blivit superspänd och gjort mer eller mindre flaxiga "slängtrav-avbrott" just pga att han helt låste all vettig rörelse genom att bli så spänd. Det var precis som att hela hästen sa "Äntligen matte, NU fattar jag vad du vill, trava är ju jättelätt, det kan jag :idea:".

Tack för alla tankar!!
Idag gick det bättre (alltså bättre, inte bra :D), jag tänkte mig ner i traven och la till att jag innan avbrottet har hästen inåtställd och höjde innerhanden i avsaktningen. Verkar som att inåtställd är nyckeln:idea:. Plus den medvetna tanken om vad man faktiskt vill ha.

Jag vet precis hur du tänker angående ridskolehästarna...när jag börjar rida en ny häst så tar det kanske 4 gånger innan jag kan galopera den. Eller kan och kan...Men med kvalitet så att säga. Brukar behöveas 4 gånger för att den ska vara "connected" med mig. Jag vill kuna kontrollera den åt alla håll, annrs blir det pannkaka. Den ska kunna öppna, sluta, skänkelvkning etc på MINA hjälper och det tar ett tag.
Ridskolehästar är svåra, speciellt för dig som är skadad. Men du kanske kan hitta en privathäst att rida på lite då och då?
Läser din blogg att du står i ett islandsstall. Islandshästar är kanon för ömma kroppar!

Läser din blogg att du står i ett islandsstall. Islandshästar är kanon för ömma kroppar!

Mmm... jag vet. Jag har ridit islandshäst ett par gånger och tyckte det var trevligt. I det här fallet, känns det lite som en prisfråga efter hur det lät när jag flyttade in Men vi får se, jag ska fråga.

Som det känns nu, borde jag kunna kravla mig upp på den vita vilken dag som helst. Bara det inte lenar av för fort i hagen. För då får jag inte tag på "unghästen 27 år" som fått för sig att hon blivit vildhäst på prärien om hon vet vad det är frågan om. Jag får testa att skaffa mig en balklänning och pumps, för att trava ut i hagen... :p I ett tidigare stall där jag var fodervärd åt en lika smart häst, hade jag alltid kjol undanlagt i garderoben för att dra på mig när jag skulle hämta honom i hagen och grimman i innerfickan.

Ja - inte vet jag.. jag har då lärt mig att kvaliteten på galoppfattningen blir högre om det diagonala (inner bak/ytter fram) benparet "är så nära varandra som möjligt" i sitt taktsteg, vilket vore väl logiskt att kunna få till bättre i öppna innan fattning??? Sluta förstår jag inte alls - kan nån förklara vad som är bra med sluta - fattning...? I och för sig börjar hästen galoppera med ytter bak, är vitsen att slutan ska ge ökad samling ? De hästar som jag sett där ryttarna ofta fattar ur sluta har nästan uteslutande fattat på dubbla spår " av sig själva" sedan, och det har varit ett elände att få bukt med.
En övning som jag egentligen föredrar i sammanhanget, men som kändes som överkurs för TS, är bakdelsvändning (åt höger)/skrittpiruett och fattning Vänster galopp och vice versa. Där tycker jag man vinner både samling och punkten kort avstånd för diagonala benparet.
Det kan naturligtvis finnas hästar som har nytta av slutan före fattning, men inte generellt va?
(Jag ska kanske tillägga att i öppna - fattning rider man öppna längs långsidan, men fattar galopp när man vänder från väggen (tex för att lägga en volt), inte fattar galopp I öppnan och fortsätter i galopp längs långsidan, det blir liksom lite tokigt:laugh:)

Äsch jag skriver som en kratta..Nej, jag menade inte att du ska fatta ur öppna, öppna först,åt båda hållen skänkelvikning sedan och så fattning. Öppna är nog bara för jag tycker den övningen är bra för trav :) alternativt öppna rakriktning - fattning...

Exakt! Öppna är bra för traven och sluta för galoppen.
Jag kanske borde sätat hästen i en öppna i galoppen INNAN nertagningen till trav.

Att rida öppna och sen rakrikta och sen galopp är väl egentligen lite sluta tänk, effekten blir en bogförflyttning utåt när man går ur öppnan vilket kanske funkar som en "sluta" tänk men utan den ovan nämnda risken att hamna på dubbla spår:idea:

Bakdelsvändning och sen fattning använder jag på de som kan, mkt effektivt.

Jag vet inte om det är en övning som andra använder men jag brukar göra en kvarts piruett i galopp och sen rida ett byte ur denna. Upptäckte övningen av en slump när jag fick soppatorsk i en piruett och istället för att ramla ner i trav så drev jag som faan rakt fram för att komma ur det med värdighet så att säga :angel: och råkade lägga bak den andra skänkeln och vipps så bytte hästen. Den övningen tycker jag är rolig, svår som faan, men bra för att inte tappa framåttänket i piruetten vilket jag är bra på (därav soppatorsken :o )

Ur sluta blir det en fattning på bakdelen tycker jag vilket nästan var ett måste på travare och islänningar. De måste vara mer på bakdelen än en mer balanserad ras för att få något som liknar galopp.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama