Galoppörer - foderstat

Messy

Trådstartare
snälla flytta inte den här tråden till hästvård å skötsel!!!!
vill ha svar från galoppmänniskor!!!! :D

Jag undrar vad ni ger era hästar som är i full träning.
Gärna ston, smala, lätt för att tappa vikt å som behöver få upp hullet.. å som ska bygga på lite fler muskler :D (å som blir lite yr i huvet om det händer för mkt)
äldre än 3-4år...

man får ju 40 000 olika bud ;)
kraft - sväller i magen
fibergi - man betalar för halm
korn - komat...
osv osv.... djungel minst sagt....

Sv: Galoppörer - foderstat

För det första, grunden till en bra foderstat hänger på stråfodret. Jag har fina värden på mitt Hösilage, som hästarna har fri tilolgång utav, utöver det äter de:

Häst nr 1. Arabhingst, 4 år, 1 kg Krafft Pluss Grön, 0,8 kg Krafft Sport + mineraler, vitaminer och salt.

Häst nr 2. Fullblodshingst, 2 år gammal, 1 kg Krafft Pluss Grön, 4 kg Krafft Sport + mineraler, vitaminer och salt.

Häst nr 3. Fullblodssto, 3 år, samma foderstat som fullblodshingsten.

De är alla i träning för galopp, rids ca 5 ggr/vecka. Stoet har bara varit här i strax över en vecka, är fin i hull men behöver muskla sig för att jag ska vara nöjd, de andra är i väldigt gott skick.

Dessa hästar tränas ordentligt, därför har jag numera valt att lägga till 1 kg Krafft Pluss Grön, mina värden på SmbRp/kg foder är ändå 62, men de behöver något mer lättsmält. De äter omkring 10 kg strå/häst, ibland mer, ibland mindre.

Alla är de glada och pigga.

Blev nyfiken på varför du frågar?

BJÖRKIS skrev:
Blev nyfiken på varför du frågar?

Kanske av samma anledning som du hade när du frågade här om hur mycke mat du ska ge dina galopphästar. :smirk: Eller rättare sagt på foderforumet.

hej!
tack!

jo jag frågar för att det är min första häst å alla har ju olika teorier kring fodring... å jag vill lära mig :D
man ska ju titta på hästen hur den ser ut och det finns ju massa foderstatsprogram på internet... men jag vill jämföra lite teori å praktik...

min pålle la på sig när hon fick vila... men hon tappar hur mkt som helst om man åker nån stans eller så... hon förbränner LÄTT!
så nu e hon rätt smal.. å man vill ju inte pressa på henne då... å typ åka till täby å galoppera... men vägarna hemma e inte kalas, å det finns ingen snö.. så nu MÅSTE man ju åka nån stans...å som sagt, då ere 50kg av.. hehe... å då kommer jag hem med min vandrande pinne istället för häst :cool:
hon får rätt mkt mat kan jag ju tillägga... men sto-galopphäst-svårfödd... kan ju bli smalt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka