Galoppombytten

C

Contezza

Jag känner mig lite förvirrad.
Hur gör man en ren en?
En del säger att man skall använda ytter skänkel vid sadelgjorden och andra säger att det är inre skänkel.

Om jag tex kommer i vänster varv och går in i diagonalen så är det väl ändåså inner skänkel man använder och gör en höger galoppfattning eller har jag fel?

Ibland blir det rätt på min häst och ibland blir det bara korsgalopp och då får vi börja om..

Sv: Galoppombytten

Det beror väl lite på vad hästen är van vid, men jag byter för ytter & jag tror det är vanligast. Jag fattar även galopp främst för ytter.

Men ytter skänkel vid sadelgjorden..? Jag använder den längre bak, som i en vanlig galoppfattning.

När jag gör en galoppfattning så har jag inre skänkel mot sadelgjorden och yttre lite bakåt.

Men det är det jag undrar när man gör en galoppombytte vilken galoppfattning skall man göra ungefär.
Går man in höger varv och skall byta till vänster skall man då göra vänster galopp skänkel?

Axel här på forumet är duktig att förklara byten och hjälper för byten - fråga henne!

Vet inte om jag förstår vad du menar - men om du ska över i höger galopp kan du ju inte göra en vänsterfattning.

Det beror helt på hur du fattar galopp/hur hästen lärt sig fatta galopp. Vissa fattar för inner skänkel, vissa för ytter, själv fattar jag vid att skjuta innerhöften fram...

Så du ska ge den galopphjälpen som blir rätt när du kommer ut på spåret, dvs ska du svänga till vänster så ger du hjälper för vänster galopp... Men jobba mkt enkla byten med något travsteg emellan först, så ni får in det. Tänk på att inte ge för stora hjälper, oftast är det det som är orsaken till att det blir korsgalopp.

Om hästen endast byter fram KAN det vara så att man fastnat i nya innertygel och hästen kan då inte få fram nya inner bak utan hamnar i korsgalopp.

Enkla byten är väl att man går ner till skritt ett steg eller två, inte trav?!

Är din häst ordentligt rakriktad när du byter?
Kan vara det som är problemet. Dålig bjudning kan juh vara en anledning också.
Som någon nämnde tidigare att du blir kvar för länge i nya inner tygeln?

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar och byter med ytterskänkeln mest för att jag vill att hästen ska byta bak först och att frambenen ska hänga med i bytet.
Lite luddigt kanske men jag kan ge en bättre förklaring om någon önskar det.:)

när jag ska byta galopp är jag nog lite ologisk :D
jag fattar galopp främst för innerskänkeln, men vid bytet byter jag för ytter i första hand.

är inte SÅ avancerad i min ridning så mina byten sker främst vid byte av varv, ex. när man byter om volt... försöker sista halvan av varvet (innan jag ska byta) "få över hästen" för ytterskänkeln, ser till att hästen är rakriktad. när det är dags för bytet ger jag frihet åt nya innersidan, visar vägen med min kropp och fattar för nya ytterskänkeln.

iofs har jag bara gjort byten på mkt duktig häst som kunde byten i sömnen :D

Har också problem med galoppombyten för min häst byter bara med fram när jag byter TILL vänster. Det är nog för han är lite stel i vänster bak för han har en gammal skada där.
Men idag provade vi att göra galoppombyten från fältsits (fortfarande en samlad galopp). Knasigt jag vet, men oj vad bra det gick. Rena fina byten åt båda hållen.
Tydligen fick han bättre upp bakbenet när jag inte satt tungt i sadeln. Och för oss funkade det bättre när jag tog bak nya ytterskänkeln än när jag tidigare försökt byta med höften och innerskänkeln (vilket passade bäst på ponnyn, så det finns inte bara ETT sätt)

axel skrev:
Kallas även för Kurtan:D

Hahaha ;) Då måste jag ha blandat ihop dig med någon annan man, som var sisådär 45 år gammal här på buke.. ;p Tyckte att det var lite märkligt med en kille som var så duktig på att förklara dressyr :o (fördomar, jag VET!)

*KL*
Jag tycker att fler skulle lära sina hästar att byta.

Hoppryttarna för att gör ju det för att det är lättare att rida mot ett hinder i rätt galopp istället för förvänd eller korsgalopp.

Men även fritidsryttare som då slipper sakta av i kurvor.

Man behöver inte kunna byta flott i samlad galopp utan bara vara glad om den växlar om, bara.

Senast ändrad:

Jag har lärt mig galoppombyten (det lilla jag kan) genom att galoppera på volter och byta galopp när du byter varv, på så sätt hjälper hästen dig oftast lite också, pga att det är bekvämare att galoppera i "rätt galopp". Du kan även öva över en bom, hästen lyfter lite extra på benen och då passar du på att växla skänkelläge. öh sluddrigt..

Säg att du rider i v-galopp och ska göra ett changemang, allra först en halvhalt (väcker hästens uppmärksamhet). Eftersom arbetsgaloppen är 3 taktig så är hjälperna för ett byte också i 3 steg.

Lite grovt funkar det såhär:
1. vänster skänkel fram (när hästen påbörjar ett nytt språng dvs)
2. vänster skänkel bak + höger skänkel fram
3. fram med höger höftben och ge kommandot att byta galopp

Vikthjälperna är viktiga eftersom det blir väldigt mycket tyngre för hästen om han/hon får kämpa med ryttarens vikt på "fel sida", sitter du snett och trycker ner höger sittben så har inte hästen ryggfriheten att kunna göra ett byte. Och allt detta ska du göra undertiden du hänger med hästen i dess gångarter (=

Kom ihåg att det är innertygeln som "hindrar" galoppen, ska du byta galopp till höger så gör inga förhållningar i höger tygel!

På riktigt känsliga hästar så räcker det med att pilla lite med tårna och spänna rumphalvorna så gör de byten, helt underbart! :D

Tänk vad lustigt, att göra en kram i nya innertygeln har hjälpt mig.

Min äldre häste bytte tidigt bra åt ett håll, men det andra:crazy:

När man väl trodde att det var bra, så kan du ge dig DEN på att den sparkade i bytet eller dylikt- på tävling.

Inte förrän jag läste L. Lithanders bok o började göra som han dvs en kram i innern i alla fattningar o även i bytena så blev det bra.

Hade nämligen samma problem i bytesserierna i vartannat.
Gjorde då på detta vis och allt löste sig.

Innan jag red in miin nästa häst så longerade jag o samtidigt som jag sa galopp tog jag i linan,

när jag sen red den så fattade hästen på en gång.
Har ALDRIG NÅGONSIN fattat fel galopp.

Nu handlar det om en KORT kram i innern, jag blir inte kvar i förhållningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
4 034
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras