Galoppombyten

M

Myrrah

Min pappa har en gård med några hopphästar som jag hjälper honom att träna.
Nu har han en nyinköpt häst som bara snubblar och snubblar när han ska göra galoppombyten!!
Tips någon??

Sv: Galoppombyten

Jag skriver som jag gjort i en annan tråd;

På en av mina tidigare ridskolor gick vi på ett ungefär till så här:

Tänk dig att du rider längs fyrkantsspåret, i galopp. Du vänder rakt över från långsida mot långsida, men på medellinjen gör du halt. Från galopp till halt alltså. Och sedan fattar du den nya galoppen, direkt från skritt ut i det nya varvet. Gör om samma sak ett par gånger, efter några gånger så gör samma sak, fast med ett par steg skritt (inte många steg) istället för halt. Sedan efter ett par gånger så blir det samma sak fast med några få steg i trav, och tillslut, i galopp.

Jag vet iofs inte om det hjälper mot att hästen är snubblig, men man kräver ju hästens uppmärksamhet iaf, och då kanske den koncentrerar sig mer, och inte slarvar lika mkt med benen. Kan ju vara värt ett försök iaf.. :-)

samma här har svarat tidigare men jag kan ta deet igen :D jag gjorde så att jag började rida ungefär som en åtta, mellan volterna. först när du ska byta saktar du av till trav och fattar nästa med en gång. sen minskar du succesivt travinslagen. tillslut gör du bara en halvhalt och byter. om han nu snubblar kanske du borde lägga en bom nåra meter efter platsen där du gjort fattningen. så har du honom uppmärksam hela tiden också. kanske inte funkar för dej? vad vet jag..:)

Ok tack så mkt för tipsen ska pröva nästa gång jag bor hos pappa

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 405
Senast: Piaff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar