Det finns så otroligt många sätt att lära hästar att byta galopp... Allt från att helt plötsligt slita över hästen i det andra varvet på en liten volt så den MÅSTE slänga om benen för att klara balansen osv. De jag har lärt mig av anser att man aldrig ska hålla på och böja och bända på huvudet och försöka få hästen att flytta sin vikt genom drastiska lr inte drastiska vändningar. Två av de övningarna jag haft mest framgång med är:
a, rid sluta från hörnet t inåt mot mitten, gör ett enkelt byt och fortsätt utåt mot spåret igen i förvänd galopp. Sen ska det enkla bytet bli kortare och kortare tills hästen själv bjuder upp till ett byte. (en sax så att säga). Det handlar inte om att rida en kvalitativ sluta eller en sluta enligt boken, alla kan prova även om man inte är på den nivån när man tävlar. Sluta i utbildningssyfte och sluta i uppbyggnings/tävlingssyfte är olika.
b, rid snett igenom, lägg ett enkelt byte precis innan hörnet, det enkla bytet ska bli kortare och kortare å när hästen är med på noterna så testar man att lägga byteshjälp och rider samtidigt lite framåt (i samma moment).
Men alla ha egna sätt att se hur ett byte kommer till, men lycka till iallafall!