Galoppombyte?

T

trummex

Jag vill utveckla min ridning vidare. Just nu har jag ridit i ca 7 år, rider på ridskola 1 gång i veckan och 2 gånger i veckan har jag medryttarhäst.
Om man har ridit så länge som jag, vilken nivå "ska" man ligga på? Vad ska man kunna ridmässigt?
Jag kan framdelsvändning, skänkelvikning i skritt och skänkelvikning i trav på lite enklare hästar. Jag har provat öppna några gånger och det har gått hyfsat ;) Vi har börjat lite smått med bakdelsvändningar på ridskolan men jag förstår verkligen inte hur man gör! Kan snälla någon föklara? :angel::angel:
Vi har gjort galoppombyten över hinder på lektionerna och jag tycker att det går ganska bra, så jag har börjat att göra galoppombyten lite på egen hand på mina medryttarhästar. Eller ska jag göra min medryttarhäst kanske jag ska säga, den ena vågar jag inte prova på eftersom hon knappt kan en vanlig galoppfattning.
Jag gör såhär: samlar ihop hästen, lägger kanske en volt eller två för att få lite koll. Sen rakställer och ser gärna till att jag har en lång raksträcka framför mig. Dubbelkollar med en halvhalt och gör en ny galoppfattning fast åt andra hållet. Jag överdriver kanske inte så mycket, utan pushar på lite med höften. Är det rätt? :o

Hur ska jag göra för att utveckla min ridning? Förslag på saker som jag kan öva på? Finns något mer som jag "behöver" kunna?

Sv: Galoppombyte?

Dagens roligaste :D

Svar till TS: Klart att du alltid kan utvecklas mer, ta hjälp av din ridlärare så mycket som möjligt. Du kanske kan träna privat på din medryttarhäst? Det ger ofta mycket mer än ridskolan :)

Före det första skulle jag kolla med ägaren om det är OKEJ att träna byten på dennes häst, men det kanske du redan har gjort?!
Hade jag haft medryttare skulle inte jag vilja att den tränade byten om det inte är helt befästa, speciellt inte om hästen används till dressyrtävling.
Vad man ska kunna när man har ridit i 7 år är väldigt individuellt, ju mer man tränar dessto bättre blir man. Framförallt om man har en duktig tränare.
Det går ju att utvecklas hur mycket som helst och kraven på form, samling osv blir ju högre och högre ju duktigare man är. Det gäller att hitta en känsla för allt detta. Lära sig att kontrollera kroppen i skänkelvikning, skolor osv. Att kunna rida krusiduller är ju ganska ointressant om man inte kan rida hästen i en ändamålsenlig form osv.
Det enda som gäller är att träna och åter träna.

Allt du undrar över, hänger så på hur utbildade hästarna är som du får rida. Jag vet elever som ridit ridskola 1 gång i veckan i sju år som tävlar LA dressyr pga att hästarna är jättevälutbildade, men jag har också sett elever som ridit lika länge som knappt kan fatta galopp på rätt sätt...

Framförallt undrar man över utbildningsnivån på din medryttarhäst, det kanske är så att den redan kan byten? I såna fall är det ju bara och träna på, hästen kommer att "lära dig". Om den inte kan byten avråder jag dig helt från att hålla på!

En bakdelsvändning är egentligen en mycket liten volt tillbaka, där det är noga att hästen vänder för vikten (som förläggs inåt). Viktigt att påpeka är att bakdelsvändningen absolut INTE är någon sidvärtsrörelse och därför inte alls är som en framdelsvändning "fast tvärtom", som många lektionselever tror!
Försök tänk hur du gör när du vänder/svänger en häst, där har du den korrekta hjälpgivningen. Dvs inner vikt vänder, ytterskänkel håller emot bakdelen så att den inte trampar "utåt". Om man tänker sig att man sätter sätet (i sadeln) som i en galoppfattning så blir det logiskt.
Det som sedan gör vändningen till en bakdelsvändning är det "jobb" som är gjort före själva vändningen! Hästens skrittsteg skall kortas/samlas något, sedan ställer man och böjer hästen inåt (fortfarande utan att vända!!).
Har allt detta gått bra;) så är det bara att vända... Hästen ska då vara kvar ställd och böjd och trampa runt med bakdelen på en liten cirkel, inner bak är centrum, och frambenen korsas när de kliver runt bakdelen.
Ett vanligt fel lektionsryttaren gör, är att den tror att det ska kännas som att man "står still" som i en framdelsvändning, vilket gör att förhållningen blir för kraftig och hästen inte kan vända utan att sätta ut bakdelen eller backa. Om man alltid tränar in bakdelsvändningen ur "volt tillbaka" som blir mindre och mindre så undviker man detta problem.
Hoppas du blev lite klokare, och lycka till!!

+ EmeelieeS: Nödvändig kommentar. :mad:

TS verkar ju vilja lära sig mer och utveckla sin ridning. Förstår inte varför en del ska vara så sarkastiska och nedvärderande?

Du behöver en pedagogisk tränare som tar sig tid att förklara hela syftet med rörelserna.
Ta gärna ngn teorilektion separat innan.

Jag vill utveckla min ridning vidare. Just nu har jag ridit i ca 7 år, rider på ridskola 1 gång i veckan och 2 gånger i veckan har jag medryttarhäst.
Om man har ridit så länge som jag, vilken nivå "ska" man ligga på? Vad ska man kunna ridmässigt?
Jag kan framdelsvändning, skänkelvikning i skritt och skänkelvikning i trav på lite enklare hästar. Jag har provat öppna några gånger och det har gått hyfsat ;) Vi har börjat lite smått med bakdelsvändningar på ridskolan men jag förstår verkligen inte hur man gör! Kan snälla någon föklara? :angel::angel:
Vi har gjort galoppombyten över hinder på lektionerna och jag tycker att det går ganska bra, så jag har börjat att göra galoppombyten lite på egen hand på mina medryttarhästar. Eller ska jag göra min medryttarhäst kanske jag ska säga, den ena vågar jag inte prova på eftersom hon knappt kan en vanlig galoppfattning.
Jag gör såhär: samlar ihop hästen, lägger kanske en volt eller två för att få lite koll. Sen rakställer och ser gärna till att jag har en lång raksträcka framför mig. Dubbelkollar med en halvhalt och gör en ny galoppfattning fast åt andra hållet. Jag överdriver kanske inte så mycket, utan pushar på lite med höften. Är det rätt? :o

Hur ska jag göra för att utveckla min ridning? Förslag på saker som jag kan öva på? Finns något mer som jag "behöver" kunna?

Först vill jag bara påpeka att kommentarer som Remmis och EmeelieeS har lagt känns väl rätt onödiga? Lite hårt att racka ner på en som skriver sitt andra inlägg här på buke och som dessutom gissningsvis är kanske 12-13 år? eller?

Sen svar till TS:
Jag har ingen som helst aning om hur du rider eller så men A och O i all dressyrridning är ju att först ha en lösgjord häst som man kan rida i en stadig form. Du har fått bra råd av andra redan men jag tänkte att jag upprepar ett par(A) Du ska tex fråga ägaren först innan du börjar rida galoppombyten eftersom att du kan försvåra inlärningen om hästen inte redan kan.
Sen måste jag säga att det verkligen inte är att rekomendera att försöka självlära sig galoppombyten, även ifall hästen kan. Eftersom att det lätt blir väldigt fel. Ta hjälp av tränare i början(: Ett galoppombyte är nämligen lite mer avancerat en bara en ny galoppfattning(;

Bakdelsvändningar är så olika svårt beroende på häst (såklart:P). Vissa hästar fattar direkt vad man menar andra vägrar totalt. Men eftersom att ni har börjat öva på det på ridskolan så blir du snart bättre på det ska du se(:

Apropå din mening (faktiskt ganska underhållande formulering:angel:) om det finns något mer du behöver kunna så kan jag bara säga att vi alla behöver kunna mer precis hela tiden. Det finns INGEN här i världen som är fullärd! Sen antar jag att du menar om det finns något mer du behöver kunna just nu, såhär efter 7 års ridning, och då kan jag bara säga att det är väldigt individuellt. Vissa som har ridit i 7 år siktar på SM och andra vet knappt ens hur man gör en vanligt enkel galoppfattning;)

om hästen kan galoppombyten kan du ju höra med ägaren hur HON gör?:) om den inte redan kan så avstå det...

som hästmänniska blir man aldrig nånsin fullärd så det är bara att läsa på, titta på ridlektioner brukar vara rätt givande, diskutera, fråga om du är osäker så har du en bra början :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka