galoppombyte

LillaVita

Trådstartare
hur skulle ni kloka bukelister förklara hur man går till väga när man gör ett galoppombyte? (i steg-förklarings-typen; dvs 1. ta förhållning osv)
skulle förklara för en vän idag, men allting kommer ju automatiskt när man sitter på, så jag blev alldeles tom i huvudet och kunde inte förklara någonting :confused:

Sv: galoppombyte

nu är jag APSOLUT iget profs.. har en polle som byter utan att jag gör nått mer än byter hål...

iallfall. först när jag svänger upp (rider 8 volt...) så tar jag förhålning på yttertygel för att sammla upp han lite.
ställer om
tittar i den nya riktningen
och ändrar skänklarna

då byter gossen iallafall. har inte gjort byten på ridskola så förlåt om jag är ute och cyklar xD

halvhalt, med sätet
minimal ställning i den nya galoppen
förhåller på yttertygeln, lättar på nya inner tygeln. (vi pratar tänkta milimetrar)
trampar ned i den nya galoppens inner stigbygel.

så byter jag galopp.

halvhalt, med sätet
minimal ställning i den nya galoppen
förhåller på yttertygeln, lättar på nya inner tygeln. (vi pratar tänkta milimetrar)
för fram nya innerhöften.

så byter jag galopp.

Jag gör likadant som remmis förutom på sista punkten:D

det som händer när jag trampar ned i inner stigbygel är att den höften åker fram.
så resultatet blir detsamma för oss.

Nu är jag glad amatör på byte i språnget, men tränarens välutbildade häst gör seriebyten. Det jag gör är att
1 ta lätt förhållning och ser till att hästen är uppmärksam
2 trycka till med tygel och skänkel på ytter, och sitta om.
:)

När det flyter som det ska göra, på en skolad häst (min håller jag på att lära in byten på) så rätar jag upp mig en aning och byter sittben. Dvs på en åttvolt går jag från aningen mer tryck på inner sittben för att få böjning, rätar upp mig och jämnar trycket ett par steg (rak häst) och lägger mer tryck på nya inner sittbenet gör att
böja hästen i nya sidan och därmed få ett byte.

Gammal tråd, jag vet. Men jag har en liten fråga:
Om bytet blir fel, vad händer då? Blir det korsgalopp eller? Om jag filmar bytena, vad ska jag titta efter för att bytet är rent?

Jag tycker det känns bra, men eftersom alla säger att galoppombyten är så svårt och så mycket kan gå fel, att jag blir osäker.

Om hästen byter fram först så är bytet inte rent. (eller jämfota) Det ska komma bakifrån.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar