Galoppintervaller i vagn

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Vad tror ni om det?

För min "Problem-med-frambenen-häst" så känns det lite tokigt att belasta frambenen med ytterligare 60 kg. Samtidigt inbillar jag mig att det är rätt för den här hästen med galoppintervaller. Det fungerar utan problem att galoppera honom i vagn, han är snäll och bussig och jag kan utan problem köra i en snygg och prydlig "ridhästgalopp" om jag vill det.
Så det kan väl inte vara fel, eller?
(ja jag kör mest när det är mörkt ute och ingen ser mig:D :angel: :smirk: )

Sv: Galoppintervaller i vagn

vet en gubbe som gör så med sina unghästar. Han lär dom både vänster och höger galopp. Sen galopperar han under en viss period då många unghästar har svårt att hålla benen i styr. Det är mkt lättare att koordinera galopp än trav. Sen när dom växt "klart" så kan dom trava bättre.

Han vet ju en hel del. Har haft riktigt fina hästar..
Men, det är ju en smaksak hur man vill göra och vad man tror på.

Då är det kanske ok ;)

Skämt å sido... Jag skolle isf vilja köra i en maraton sele och kör-vagn så man kan sitta bekvämt... Inbillar mig att det inte är bekvämt att köra i galopp annars :D

Vad tror ni om det?

För min "Problem-med-frambenen-häst" så känns det lite tokigt att belasta frambenen med ytterligare 60 kg. Samtidigt inbillar jag mig att det är rätt för den här hästen med galoppintervaller. Det fungerar utan problem att galoppera honom i vagn, han är snäll och bussig och jag kan utan problem köra i en snygg och prydlig "ridhästgalopp" om jag vill det.
Så det kan väl inte vara fel, eller?

Å andra sidan så belastas inte frambenen om den inte "går på bogarna" när du rider. Utan den tar i vanliga fall vikten i bakbenen.

Å andra sidan så belastas inte frambenen om den inte "går på bogarna" när du rider. Utan den tar i vanliga fall vikten i bakbenen.
tänkte precis samma sak - å även att du galopperar i svag uppför eller i backe. då tar dom ju ännu mera vikt på bakdelen..

Då är det kanske ok ;)

Skämt å sido... Jag skolle isf vilja köra i en maraton sele och kör-vagn så man kan sitta bekvämt... Inbillar mig att det inte är bekvämt att köra i galopp annars :D

Det är ju tokmysigt! guppi gupp guppi gupp guppi gupp

:love:

fast johan är så sjukligt travsäker framför vagnen så han har bara galopperat en kort bit med rockarden, dumma häst :devil: :angel:

en kompis till mig galopperade sin ridhäst i speedcart/rockard , men det blev inte så bra för del s så "rycker" det för mycket i selen och sen så small skalmarna av på SAMMA ställe , troligtvis för "ryckbelastningen"

Men om man har löpande brösta då? Blir det samma belastnibg då?

/Carran som kört sin häst två ggr och hunnit galopperaför vagn :angel:

Det är ju tokmysigt! guppi gupp guppi gupp guppi gupp

:love:

fast johan är så sjukligt travsäker framför vagnen så han har bara galopperat en kort bit med rockarden, dumma häst :devil: :angel:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Kan se"gupp guppi" framför mig... det ser rätt så kul ut faktiskt :D

Ja det blir det nog, om du tänker på hur vagnen rör sig i galopp mot trav så kan inte bröstan hjälpa till alls....

en extremt vältränad Grand Prix dressyrhäst kan flytta bak typ 10 % av vikten till frambenen. Ursprungsläget är 60 % fram och 40 % bak på en vanlig häst.
Så det spelar ingen roll hur bra man rider, det är så extremt lite vikt som hästen KAN flytta bak.
Däremot så kan man rida den elastisk, men det är en anna sak, typ så att stötdämpningen i lederna funkar ordentligt.

:love: en till som inte är emot galopp-träning-med-travare-fast-alla-säger-att-man-ska-rida-dom-om-man-ska-galoppera! Så känns det iaf för mig :crazy: Min gamtravare fick tillbaka glöden för vagnen när jag började galoppera och har sänkt rek med 7 sek!!!! :bow: :D

Om min gör det är vi nere på 12,3 så jaa...funkar det så bra med galoppintervaller så låter det ju toppen:D

Ja, du förstår vad jag menar, tror jag:smirk: Det blir ju oundvikligen mer vikt på frambenen när man sitter på ryggen på hästen, oavsett vad man har för sadel och hur man rider...och någon Grand Prix-häst i dressyr är han verkligen inte:rofl:
Däremot rider jag en del lösgörande arbete på honom, företrädesvis i skritt, och han är ganska mjuk och smidig vid det här laget, och fin att rida. Men vad tror du om mina galoppintervaller framför vagn då?

Oj då, ja det lät ju inte så där jättebra:crazy: Men det borde alltså bli bättre ju lättare vagn man kör med? (Ser framför mig när jag smyger ut i mörkret med tävlingssulkyn och galopperar fram och tillbaka på rakbanan:idea: )

Tja, varför inte?
Nackdelen kan ju vara att det blir samma gamla tråkiga vagn istället för en rolig sadel, det blir inte så omväxlande.
Dessutom så är det assvårt att "komma åt dem" om man inte sitter på.
Men det är ju samma sak som om man galoperar i longervolt...:confused: :cool:

Jo, fast han är ganska "med" på allt man gör med honom. Jag upplever inte att han förknippar vagnen med tråkig. Kanske snarare som jobbig då. Han har inte startat så mycket och han har hela tiden tränat ganska omväxlande. Sen promenadrider jag ju i skogen som komplement när det passar.
Komma åt och komma åt. Intervallerna går han ju som konditionsträning mest.:cool:

Longervolt?????:confused:

Jag hade nog koncentrerat mig mer på att lösa problemet med frambenen istället för hur jag ska träna hästen när den har kassa framben (skadad).
Är det knäna som strular så finns det ju en hel del metoder att trixa med så att du får ordning på din häst och då kan köra mitt på ljusa dan istället:)

Lycka till!

Ha ha, nu fick du mig verkligen att låta hemsk!!:devil:

Han har inga större problem med frambenen nu, men har haft och verkar känslig. Och då känns det lite tokigt att belasta med ryttarens vikt.

Vad är det jag kan "trixa" med? *Nyfiken*

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 020
Senast: Habina
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 013
Senast: gul_zebra
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka