Galoppfrågor

timme

Trådstartare
heej
nu har jag och mitt varmblod kommit igång med galoppen han fattar galopp från stillastående och från skritt lite svårare från trav då ju men har stärks mycket den tiden jag haft honom.han kunde knappt galopp när jag fick honom för över ett år sedan...han orkar fortfarande inte hålla galoppen helt på volt eller i hörn men ute i skogen går det kanon..men vi har tänkt att vi skulle börja rida lite mer i paddocken nu igen där vi då inte har galopperat så mycket..
har ni några bra övningar?ska jag vara noga med rätt galopp?
tacksam för svar :)

Sv: Galoppfrågor

jag har en shettis med samma problem i början men nu när jag rider serpentiner och runt tunnor och bryter av galoppen ibland och sen upp igen går det jätte bra våra hästar kanske är lika!:idea:

Efter inridnngen hade min häst det tungt med galoppen. Jag försökte variera rätt mycket, med mycket uteridning (allmän styrka i skogen över stock o sten, kuperad terräng i skritt), konditionsträning där han fick galoppera på lite mixat med att korta upp galoppen. Mkt fattningar från skritt för att stärka upp. När han blev starkare gick vi över till mer galoppjob på volt (enstaka i början), över bommar och små hinder.
Sedan har det blivit mer o mer ju utbildningen har gått framåt, nu jobbar jag studsserier, hinder på volt, jobb på volt utan stigbyglar där jag tycker jag kommer åt hans svaga inre bak bätttre, öka minska volten, och få honom att balansera upp sig bra. Hellre att jobba korta sekvenser balanserat än att det blir springigt eller bakom handen.

okej tack:)vi har inte jätte kuperad terräng men lite som jag brukar rida på men ska köra det lite mer :)

Jag åker iväg och konditionstränar för att få "rätt" underlag, och likadant med klättring. Tycker det är lika viktigt som att exempelvis åka till ridhus för att träna dressyr/hoppning. Men det är klart har man bra terräng hemmavid är det ju det bästa, tyvärr har vi inte ens en ridvolt;(

jobba mycket fattningar. Korta sträckor i galopp, bryt av, fatta igen , osv.

jag lånar lite och frågar angående ett problem jag har med min ridtravare.
nu är han väldigt omusklad (har nyligen fått hem honom från 3 månaders bete), så jag förstår att han inte orkar bära sig ordentligt än. Men vi tränar som Neinor säger, mycket fattningar, sedan bara några språng i galopp och sedan tillbaka till trav och sedan skritt.

Han kan inte heller fatta från trav, bara skritt eller stillastående. Varför gör dom så? Sen har han iofs en väldigt obalanserad trav som vi verkligen behöver träna upp. Men varför är det så vanligt att dom inte vill fatta från trav? Flera av mina vänners ridtravare vill heller inte gärna göra ordentliga undersatta fattningar från trav?

Min kan heller inte fatta höger, endast vänster. Ska ta ut en kiropraktor och låta henne kolla igenom honom, men jag vill höra om jag är ensam om mitt "ensidiga" problem eller om det finns fler?

Problemet är ofta att man inte kommit så långt med traven att förutsättningarna finns där. Med balansen och tekniken.
I traven blir det dels svårare för ryttaren att hålla koll på sin kropp (och balanspunkt) och svårare för hästen att balansera, sen kan de ofta ha sämre teknik med höfterna i traven, att de vrider bäckenet för mycket framåt/bakåt i steget och får jättesvårt med tekniken till galoppen. Om man får till galopp ändå kan den ofta bli passaktig. I skritten har hästen som sagt lättare att balansera, och vissa har lättare att hålla ihop i skritten. (Min nuvarande har inte det, den har naturligt lättare att hålla ihop i traven än skritten, men de två varmblodstravare jag haft tidigare har haft lättare i skritten.)

Nu har jag inte kommit ens så långt med min nuvarande, men jag skulle iaf inte propsa på att pållen ska kunna fatta från trav. Huvudsaken från början är ju att den förstår kommandot, och kan den det trots att det blir från skritt är ju det kanon! :) Öva mycket fattningar för galoppens skull, men parallellt öva mycket skritt-travövergångar och balanserande jobb i traven.
Först när traven börjar bli bra kan man fundera på att öva fattningar från trav, och det kan ju ta sin lilla tid (år? :angel: ) under tiden kan man ändå jobba i alla gångarter tack vare att ni har fattningarna från skritt.
Faktiskt, om man får till bra fattningar från skritt, så kan galoppen även gynna traven. Men onödigt att sätta hästen på pottkanten genom att kräva fattningar ur ett läge där man vet att det blir svårare (och troligtvis sämre).

Angående tekniken så brukar min tränare säga att skrittpiruetter och galopp hör ihop (och sluta) för att hästen då behöver kunna koordinera höfter och framdel. Hålla höften på plats och ställd snarare än överrörlig framåt/bakåt i varje steg som travare ofta är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar