Galoppfattningar och avbrott, vill ha förslag på övning?

M

Miss Princess

Jag undrar om det finns någon bra övning där man kan träna galoppfattningar och avbrott? Den ska helst passa alla åldrar :D

Jätte glad för alla tips!
:bump:
 
Sv: Galoppfattningar och avbrott, vill ha förslag på övning?

Arbeta på någon av de större volterna (det kvittar vilken) i trav (här kan du välja "svårighetsgraden" som passar just din häst). Sedan när du kommer ut emot spåret fattar du galopp och rider ett varv på spåret. Detta kan du göra om du behöver lite fart i galoppen :). Annars kan du fatta galoppen på samma ställe och sedan rida ett kvartsvarv på volten och sedan övergå i arbetstrav sedan rider du ett halvt varv trav och sedan galopp osv. Kanske inte så rolig övning men den stärker galoppen om man är noga i fattningarna och inte låter hästen springa in i galoppen.
 
Sv: Galoppfattningar och avbrott, vill ha förslag på övning?

Jag brukar träna fattningar och avbrott/halt vid en bestämd bokstav på banan. Då är det lättare att vara konsekvent. Det tror jag även kan passa yngre ryttare. Hästen blir i alla fall mycket mer uppmärksam.
 
Sv: Galoppfattningar och avbrott, vill ha förslag på övning?

och jag eller vi brukar ha en galopp bom
alltså jag lägger ut en bom i volten
trav över galopp efter
galopp några steg och avbrott till trav
gillar mina ungar att hålla på med:D
 
Sv: Galoppfattningar och avbrott, vill ha förslag på övning?

Jag undrar om det finns någon bra övning där man kan träna galoppfattningar och avbrott? Den ska helst passa alla åldrar :D

Jätte glad för alla tips!
:bump:

Med nybörjarna kör jag oftast alla på A eller C volten, galoppfattning i början på slutna delen, avbrott i slutet av slutna delen, skritt på öppna. Ju högre riderfarenhet desto nogrannare med arbetet före och efter fattning och avbrott. Bra övning då alla är samlade och du har koll på det mesta.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp