Galoppfattning

Maira

Trådstartare
Vilken av hjälperna är "nummer ett" när ni fattar galopp på era hästar? Även om allt förstås hänger ihop. Tänker på att det har betydelse för hur hästen svarar för hjälperna när man börjar öva byten?

Inner - ytterskänkel?
Inner - yttertygel?

Osv.

Sv: Galoppfattning

När jag fattar t.ex. vänster galopp, så för jag bak höger skänkel och behåller vänster på samma ställe, samt ställer hästen en aning utåt med yttertygeln, så att hästen får plats för vänster bog i fattningen. Nummer ett antar jag är att ställa hästen en aning, och två att föra bak skänkeln.:)

När jag fattar t.ex. vänster galopp, så för jag bak höger skänkel och behåller vänster på samma ställe, samt ställer hästen en aning utåt med yttertygeln, så att hästen får plats för vänster bog i fattningen. Nummer ett antar jag är att ställa hästen en aning, och två att föra bak skänkeln.:)

Då gör vi rätt lika! :D

Alltså är ytterskänkel hästens "galopp-signal"?

Min häst svarar snabbast för skänklarnas placering, dvs ytterskänkel något bakåt. Brukar samtidigt använda sätet, men han reagerar inte enbart för sätet. Dock använder jag inte tygelhjälper i galoppfattningar (annat än ställningen, som jag brukar ha redan innan)

Precis, öppnar upp eller flyttar fram inre höften lite. Svårt att förklara, det sitter i ryggmärgen och "bara sker" när man sitter på hästen.

Även om jag gör lika så är väl detta en fattning för mer "orutinerade" hästar.

Men jag tycker att när man tittar på dressyrryttare som t ex nu i Göteborg så är det inte alltid de ger så små och fina skänkelhjälper...

Senast ändrad:

Över lag tycker jag att det är ganska ofta som ryttare i de högra klasserna inte alltid använder sig av förfinade hjälper. Ser ut att vara väldigt mycket flaxande med ben och trixande med händerna.

Precis, öppnar upp eller flyttar fram inre höften lite. Svårt att förklara, det sitter i ryggmärgen och "bara sker" när man sitter på hästen.

Måste kolla detta...

Tror att jag "krånglar" lite onödigt mycket i fattningen ibland...

Eller ja... "krånglar" kanske var att ta i... några år har jag ju hållit på..

Över lag tycker jag att det är ganska ofta som ryttare i de högra klasserna inte alltid använder sig av förfinade hjälper. Ser ut att vara väldigt mycket flaxande med ben och trixande med händerna.

Visst är det så!

T ex tycker jag att en del flyttar sin ytterskänkel vääääldigt långt bak ibland... inte snyggt....

Jag höll också på att krångla förr, fick det liksom inte att funka så bra som jag själv ville. Jag träffade sedan en tjej som fick mig att inse hur otroligt enkelt det skall vara att rida. "Rid" själv i den gångart och takt du önskar och hästen följer förhoppningsvis med.

Min häst svarar snabbast för skänklarnas placering, dvs ytterskänkel något bakåt. Brukar samtidigt använda sätet, men han reagerar inte enbart för sätet. Dock använder jag inte tygelhjälper i galoppfattningar (annat än ställningen, som jag brukar ha redan innan)

Jag har en ganska passiv hand jag med, förutom stöd och ställning

Visst är det så!

T ex tycker jag att en del flyttar sin ytterskänkel vääääldigt långt bak ibland... inte snyggt....

Jag tänkte specifikt på det idag när jag såg sändningen från WC-dressyren. En ryttare som gjorde en piruett och den skänkeln kittlade nästan hästen bak vid virveln!

Tycker att man skall vara försiktig med ytterskänkeln...det är väldigt lätt att hästen lär sig att fatta galopp på dubbla spår om den inverkar för kraftigt el för långt bak ffa på orutinerade hästar. Jag lär mina 2.5-åringa att fatta för innerskänkeln samt för vikthjälperna.

Här blir jag lite förvånad över att så många fattar galopp för tydlig ytterskänkel? Det är som SeagirlM skriver risk att hästen går in i galoppen på dubbla spår.

Om hästen är väl föreberedd på fattningen ska det räcka att endast röra innerhöft något framåt. Ytterskänkeln ska ligga an mot hästen men inte mer.
Det är viktigt att båda sittbenen är kvar i sadeln och att ryttaren inte faller fram över den inre bogen, vilket är ganska vanligt.
Om innerhöften förs något framåt kommer skänkeln att följa med något eftersom benen sitter ihop med höften. Därmed kommer även ytterskänkeln att ligga något längre bak. Men inte för att ryttaren dragit den bakåt utan för att ryttaren fört fram sin inre höft.

Detta om själva fattningen. I förberedelserna ingår att hästen är ordentligt på ytterhjälperna - och i balans genom halvhalter. Den ska svara ställd åt galopphållet. Men det är inte ytterhjälperna som utför själva fattningen.

Min häst är jättekänslig för galoppfattning då det bästa som finns är att galoppera och det värsta som finns är att behöva gå i sluta, ser ni sammanhanget?
Så jag fattar galopp genom att göra en halvhalt och bara tänka galopp, vet att jag säkert gör ngt krux med höften men inget som jag tänker på. Jag har fått höra från andra som rider honom att de tkr att han är jättelätt att fatta galopp på :) *Jihoo, det finns ngt positivt med min häst- ironi*

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka