Galoppfattning

F

Frieser

Hoppas jag har lagt tråden rätt! :o

Har ett sto 12år - har gått som mamma nu i flera år. Men vi har tagit upp ridningen igen.

Under hösten-vinter (06) reds hon mest i skritt o trav. Men nu har vi börjat jobba upp till galopp.

Men hon vill gärna slängtrava in i galoppen. Hjälp?

Tar jag i handen bryter hon av. Är superkänslig.

Har ni några tipps?

Sv: Galoppfattning

Har hon styrkan till att galoppera?

Jobba med tempoväxlingar och som någon sa...mycket fattningar.
Hon behöver inte galoppera många steg, huvudsaken är att hon tar fattningen.
När hon tar fattningen rätt så kan du börja galoppera fler steg åt gången.

Något du inte ska göra är att fortsätta försöka få henne ta galoppfattningen när hon slängtravar in i den. Då bryter du av i stället. Annars talar du om för henne att det är OK att göra så.

Ha henne balanserad i traven, gärna i form, lugn och stadig. När du känner att hon går bra så gör du en fattning. Rusar hon iväg så stanna upp. Gör om hela proceduren.

Lycka till :)

Sv: Galoppfattning

Jag tycker att det är lättast att komma till rätta med det här problemet om jag tar fattningen i ut ur ett hörn mot en långsida. Sen har jag tagit fattningen med sitsen och en väl markerad ytterskänkel.. Fatta galoppen med ytter + med sitsen..(De börjar ju galoppera med ytter bak) De gånger det misslyckats har det handlat om att jag inte orkat rida igenom ordentligt med sitsen utan åkt med, och då blir det släng trav..

Sen som tidigare inlägg, att börja med fattningar och öka kraven på galopp i takt med att hästen blir starkare..

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 966
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II