Galoppfattning

Westernryttaren

Trådstartare
Jag har tittat på en häst som jag antagligen kommer att köpa, den är inriden o kan skritt, jogg o trav. Den är bara galopperad med ute ngr gånger o fattar troligvis inte galoppskänkeln ännu. Hur ska jag träna för att lättast få hästen att fatta att det är galopp jag menar?
El.kan jag helt enkelt vänta tills hon är starkare i tex trav o jogg.

Sv: Galoppfattning

förstår inte riktigt vad du menar, men min första tanke är att jobba i öppna och sluta, ur slutan fattar du sedan galopp, varpå hästen tar den galopp åt det håll slutan är gjord :bow:

Grunden till att få en häst att fatta en korekt galoppfattning är sluta! Börja träna sluta i skritt tills att hästen kan i skritt och fortsätt i trav. När hästen blir tillräckligt stark där så kan du gå in på fattningarna! :) hoppas du förstår vad jag menar ;)

Tack! det var det jag menade, att kanske ska jag jobba med skritten o traven först så hon blir starkare där.

Men innan du börjar be den fatta galopp uppsuttet är det bra att lära den röstkommandot från marken, på longeringslina eller i rundkorall. När kommandot (pussljud förslagsvis) sitter klockrent och hon fattar galopp direkt på det från marken är det tämligen lätt att överföra det från ryggen senare.

Bara en tanke: Äer det inte dumt att lära hästen fatta galopp på dubbla spår? kan vara väldigt svårt att träna bort sen.

Det har jag oxå tänkt o det är möjligt att hon kan det,
det var inte ngt som jag provade när jag provred.
Men det är klart att jag köper henne, paint/angloarab på 5år.
Haft ett föl därför har hon inte kommit så långt i sin utbildning.

Jag håller med, det är dumt att lära hästen att fatta galopp på dubbla spår. Tyvärr är det ganska vanligt i westernsammanhang. Man kan ta nästan vilken reiningtävling som hälst, så kan man hitta ryttare som kommer in på banan och fattar galopp från skänkelvikning. Var i mönstret står det?

Det bästa sätt jag använt mig av för att hjälpa orutinerade hästar att fatta rätt galopp, är den princip som CaliforniaSwed beskriver här: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5712186&postcount=18
Jag vill möjligen ha lite mer vikt på ytter sittben och ha ytterbenet något längre bak än normalläge, för att understryka att galoppsteget börjar med hästens ytter bak.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka