galoppfattning

Sv: galoppfattning

Ngt jag har fått skrämmande klart för mig är att jag har i min ambition att ge hästen en eftergift i galoppfattningen har jag släppt ut hela hästen :o

Så mina bästa galoppfattningar får jag om jag innan rätar på mig (stoppar in min rumpa lite) och för fram inner sittben samt trycker till lite med skänkeln och håller tyglarna lika sträckt som tidigare, så får jag fina fattningar med bibehållen form, det var jättekul att upptäcka att min häst var väldigt lätt att få i galopp ;)

Detta var dock ett litet tag sedan, men alltförlänge så har jag jobbat emot min häst genom att låta honom bli jäääääättelång. Så då var det inte så konstigt att han ibland sprang in i dem.. :cool:

Prova att göra en liten kram på insidans tygel I fattningen, då blir den hjälpt av att bli rund o man har stor nytta av det vid bytena.
Det blir lite öppnatänk- hästen blir kvar på bakdelen.

Det är även en precis hjälp, likväl som säte o sk.
min stora häst har ALDRIG fattat fel o jag fick bukt på bytena åt det svåra hållet på den andra.

Den hade svårt åt ena hållet o sen fortsatte det vid seriebytena.
Med detta så var det plötsligt lätt.

Senast ändrad:

Hur gör du när du fattar galopp?

Fattar du för inner eller ytter?

Ren undersökningstråd, men vill ni diskutera så varsågoda flickor!

jag fattar galopp på detta sätt
  • upptagning
  • trycker till (lägger vikt) med ytter sittben
  • skjuterfram inner sittben
  • lättar ur i inner tygeln för att den nya inner bagen ska få plats.
  • gör ny upptagning

Tycker att du faktiskt kan kräva ATT han fattar galopp o att du sen finslipar det. Öva på fattningar.
Fråga förra ägaren om konkret hjälpgivning.
En del fattar inte om du lutar dig det minsta framåt.

Jag skrev en ny tråd angående att fatta galopp på en väldigt välskolad häst, eftersom jag upplevde det som att det var skillnad.
Men den låstes.

Red i förmiddags och tänkte till lite, åsså föll poletten ner!!!

Jag släpper i väg hästen genom att vekna i mellandelen, och då blir inte fattningen så samlad som han är van.

Alltså tänka lite mer samlat med mellandelen och bara flytta höften lite och ett kramande i innertygel som Axel brukar förespråka, då går det bra!

Tycker att du faktiskt kan kräva ATT han fattar galopp o att du sen finslipar det. Öva på fattningar.
Fråga förra ägaren om konkret hjälpgivning.
En del fattar inte om du lutar dig det minsta framåt.

Jo, jag har krävt galopp, men fattningarna blev inte riktigt bra, men nu tror jag att jag hamnat rätt, för i dag gick det jättebra och fattningarna blev fina, utan öronen bakåt...:D

Ni måste få till samma språk bara.
Trösta o klappa honom, men bli inte grov i hjälperna.
Glöm ej att titta uppåt. Den kanske inte är van att fatta i "nerförsbacke";) :bow:

jag försöker vara lite seriös och göra galoppfattningarna såhär då jag tycker att det blir bäst galopp då. dock är det sällan jag orkar vara så seriös och dessutom så blir ena medryttarhästen knäpp när man gör det, för hon kommer så väl in under sig att hon helst vill bocka ur sig den energin istället för att galoppera. :p

inner skänkel i normalläge som ber om mer och lättar på inner tygel.

men innan hästen är med på noterna så krävs det ju lite mer, att man håller emot på ytter tygel och låter det ta lite tid tills hästen förstår att det är galopp man vill ha. är dom inte vana vid den här typen av fattning så vet dom ju inte vad man vill.

Ja, han kan nog behöva lite tröst.... :o ska titta upp också!!

Fattar med äkta nybörjarfattning: innerskänkeln+ytterskänkeln, alltså inner fram och ytter bak. På senare tiden har jag dock börjat fatta med nästan bara ytterskänkeln. :)

Halvhalt, min yttre skinka och en puss. Brukar bli riktigt trevligt...
Om hästen behöver lite mer impuls så blir det med inner skänkel.

Efter att ha läst hela tråden utan att ha en aning om (jo en liten) hur jag fattar galopp så var jag tvungen att åka och rida och undersöka saken:laugh:
Jag fattar för inner höft, och inner lår. Känner jag att hon inte är riktigt med så trycker jag tydligen till med ytter skänkel för att väcka upp ytter bakben ur dvalan:D

Det där med ytter skänkel var jag totalt omedveten om att jag gjorde:grin:
Så först en liten minihalvhalt med sätet, sen inner höft om hon är med mig, annars en putt med ytter skänkel först, å sen inner höft och inner lår. Det där med inner lår är mer att jag trycker lite mot sadeln märkte jag!

Btw, känns som många särskrivningar här, men om jag skrev innerlår vart det ju en köttbit, å såna har jag inte med mig när jag fattar galopp, annat än på hästen då:rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: Fiorano
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
532
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka