galoppfattning

Sv: galoppfattning

Hur gör du när du fattar galopp?

Fattar du för inner eller ytter?

Ren undersökningstråd, men vill ni diskutera så varsågoda flickor!

Fast du är kvar, hur gjorde du? Som axel :idea: eller majoriteten? :D Eller har du någon annan spännande metod??

Man kan peta dom på rumpan oxå så börjar dom galoppera, eller piaffera vilket som :D

eller bara luta sig lite framåt på ft hästen i hoppsadeln då jäääää:devil: lar vet han vad som väntar :D

:D :D :D

Då jag fick hjälp att galoppera min Norids så fattade han redan på att man rätade upp sig - jobbigt för mig som måste hålla sittbenen på plats....

Eller säga tjohej!
Det hade jag faktiskt en som fattade galopp på :D

I hoppning tänker jag galopp.....

Och ute med. Mina hästar har alltid varit tankeläsare:idea: Efter ett tag i alla fall.

Att jag tänker på ytter sittben o använder en aningens aning är för att annars får jag inte med ytterbak i en riktigt korrekt fattning. Med tanke på hennes något höga rumpa är det lättare för henne att bara sparka ifrån och inte trycka in den annars.
Men det kan ju bero på mej också.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Många bra sätt alltså. :idea:

Vilket är bäst?

Jag tycker axels - om man rider Jackinsky, som jag ju gör:idea:
- numera. Välkommen till Jackinskyforumet, axel:bow:

vad roligt höll jag på att säga, men jag hade en häst för försäljning och han hade jag gjort jättekänslig att fatta för inresittbenet. men nästan ingen spekulant kunde fatta galopp på honom - blev ju riktigt pinsamt! Fick sätta upp ägaren till hästen tillslut för att se om hon kunde - och det kunde hon! *PUH*:rofl:

Sorry att jag föll utanför ramen för diskutionen(eller hur man nu stavar:p )

Fortsätter lite på sidospåret om det inte misstycks...?

Fick hem en häst (inte jättegammal, men ingen unghäst heller) som det inte fanns en möjlighet för mig att få att fatta galopp! Började nästan misströsta och bli lite halvdesperat innan jag insåg att hon var lärd att fatta galopp genom att man böjde knäet och flyttade hela underskänkeln uppåt-bakåt praktiskt taget i flanken på henne i en snabb "swing". ..

Hon har en del andra skumma saker för sig också visserligen, men när det gäller galoppen har vi i alla fall jobbat oss fram till vad jag skulle vilja kalla "hoppfattningar" nu och kämpar vidare med att komma ner till "dressyrfattningar" (som i mitt fall betyder att jag tar en halvhalt, positionerar höfterna lite lätt i sadeln - inner fram, ytter bak- och trycker till lite grann).

Det bästa sättet, tycker jag personligen, är så små hjälper som möjligt som har minimal påverkan på både hästens och ryttarens balans, men det är ju mest i dressyrsammanhang. I hoppning är ju inte galoppfattningen i sig något självändamål utan fokus ligger på själva galoppen. Sedan kan det ju vara en kul och praktisk idé att lära hästen en i alla fall hyfsat gängse modell för att fatta galopp (vilket jag visserligen tycker det låter som "zanzan" gjort) eftersom det kan hända att det är fler än man själv som ska rida hästen och det kan bli knepigt att sälja den annars...

Nej, just det!! Fusk är vad det är minsann!! :mad: ;)

Ja majoriteten verkar hålla sig till någon del av insidan.

Undrar om jag får samma svar på Barocksidan om jag frågar där?

jasså, är det så ni gör? ä det det rätta sättet?

jag använder mig av hela yttersidan för att blockera den väg västen inte ska gå. då blir det automatiskt att hästen har ett ställe och gå till, in i rätt galopp! eller snarare skulle det fungera så i de bästa av mina världar.
:D

jag vet faktiskt inte riktigt!
lutar mig lite fram (jättefel, ja vet), lossar inner tygel, fäller bak ytter skänkel och trycker till. brukar funka!
hur vikten och bäckenet är i det läget har jag inte en aning om..... :crazy:

Har alltid varit ridskoleunge men nu när jag tränar för en instruktör som lägger all vikt på hur vi inverkar hästen på bästa sätt med vår kropp och balans så är det uteslutande numera bara med vikt vilket fungerar så mycket bättre på alla ridskolehästar! Sitter till på yttersittben och fram med innerhöft lite. Tidigare när jag lärde min travare galopperade använde jag först skänklarna, nu fattar han också för vikthjälperna

Jag håller ihop hästen med ytterhjälperna, men indikationen och den slutliga fattningen kommer från inner höft/sittben.

Sitter kvar i position, för att få en så samlad fattning som möjligt (förutom på en del bilder...) :o :o

Håller kvar i yttertygel och lättar en aning i inner, efter en kram i inner.

Ute bara kastar vi oss i väg, för där är vi indianerna på stäppen!!
Totalt kravlös ridning!! :D

Jag vet att det finns många olika sätt, men kan inte säga att något egentligen är mer rätt än det andra.

Blir det en bra galopp i fattningen så är väl fattningen bra, eller vad tycker ni andra??

Men för mig och tydlgen för många med mig så fungerar detta sätt som beskrivits i de flesta inlägg (med vissa små variationer) ganska bra!

Som skrivet tidigare så betyder inte det att alla andra sätt är fel!!

Som skrivet tidigare så betyder inte det att alla andra sätt är fel!!

Det har du SÅ rätt i men min erfarenhet av att ge en fattning mer för ytterskänkel så får man svårt med sidförande rörelser då hjälperna där missuppfattas av hästen till en g.fattning :crazy:

fattar för inner höft och ibland behövs inner skänkel med.
använder jag ytter skänkeln blir min häst skitsur och springer runt på dubbla spår och hamnar sen i riktigt dåligt galopp. (händer ibland när jag glömt hjärnan.. då får jag för mig att jag måste använda ytter skänkeln och det funkar aldrig bra..)

Nej, just det!! Fusk är vad det är minsann!! :mad: ;)

Ja majoriteten verkar hålla sig till någon del av insidan.

Undrar om jag får samma svar på Barocksidan om jag frågar där?

Ja gör en enkät där också, (för dem som galopperar alltså :D )

Senast ändrad av en moderator:

Det har du SÅ rätt i men min erfarenhet av att ge en fattning mer för ytterskänkel så får man svårt med sidförande rörelser då hjälperna där missuppfattas av hästen till en g.fattning :crazy:

Precis!

Delvis KL

Jag vill understryka att använda ytterskänkel inte alls är samma sak som att inverka med yttre sittbenet (som jag gör). Ytterskänkeln ska man låta bli.

Så det inte blir förvirring. Yttre sittbenets tryck behöver jag än i alla fall på denna häst, på mina gamla med bakben som harar behövde jag det inte i längden, för att få in harbenen, men i början. Sen räckte det med innerhöft. Men jag vill ha en rund fin fattning som utgår från ytterbak och då krävs det att jag sitter till lite på ytter än så länge. Inga skänklar alls, varken inner eller ytter i fattningen.

Alltså har hästens utbildningsnivå betydelse också.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: Fiorano
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
532
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka