Galoppfattning!?

tävlar man dressyr skall hjälperna synas så lite som möjligt.
Jag trycker endast med innerben/fot när jag ska fatta galopp.
Är man samspelt funkar ytterst minimala hjälper.
På ridskolor lär man sig att använda båda skänklarna tror jag.

Oj vad svårt. Men jag kör byrålåde-metoden!
Dvs, jag gör en rörelse som om jag hade händerna fulla med saker och måste skjuta igen en byrålåda med höften.
Alltså, ganska subtilt. Men jag tänker så och då funkar det!

Om jag vill förstärka så för jag bak ytterskänkeln något.
Om jag måste förstärka ännu mer ställer jag också något utåt.

jag har fått lära mej att om man har en häst, som självklart måste känna en, så räcker det med att man lägger liiite liiite mer tyngd i ena stigbygeln (den galopp man ska ta då, tyngd i vänster stigbygel = vänster galopp).
Men när man först lärde sig, så var det ytter lite bak, inner lite fram, och ett lätt tryck, om d inte funka så flytta fram inner skänkel lite mer och bak med ytter, och tryck. om inte DET funkar, så hjälp till med spöt.
Men! har även hört att metoden med att flytta fram höften lite funkar, har provat det några gånger, funkade tillslut.. :)

Jag flyttar vanligtvis fram inner höft och sitter in galoppen. På mindre erfarna hästar flyttar jag även fram innerskänkeln lite och flyttar ytter något bakåt. Om man tänker efter så borde det ju vara lättare för hästen att fatta rätt galopp om man flyttar fram inner efter som att man då visar fram det innre frambenet.

Sätter mig så som jag vill sitta i galoppen och gör sedan en "galoppknyck" med sätet, varvid hästen fattar galopp. Eftersom jag oftast fattar i sväng, blir skänkel/tygelhjälper desamma som för det böjda spåret. Detta har dock fått till följd att hästen tar det som galoppfattning om hon studsar till och/eller jag tappar balansen och dunsar henne i ryggen... :D. Det kan ibland se lite tokigt ut när vi rider 6-metersvolter, där hon ibland tappar takten och börjar studsa för det är ju så jobbigt... Det ser väl mest ut som galopp-piaff eller nå't...

flyttar innerskänkel någon centimeter fram och ytterskänkeln bakåt och trycker till. Vardagligen är jag ju van vid min ponny, där det räcker i stort sett med att bara flytta hjälperna sådär så fattar han. Men beroende på hur känsliga de är, ju nogrannare och "hårdare" får man trycka till.

När jag var ponnyunge fick jag lär amig att fatta galopp föra båda skänklarna, ds inner fram och ytterbak.
när jag gick över till storhäst skulle hjälperna minimeras och det blev galopp för den inre skänkeln.
nu förtiden fattar jag galopp med inre höften

Jag "vrider" lite på höfterna och ttrycker till lite med innerskänkeln. Samtidigt tänker jag galopp ;) Det funkar bra..

Flyttar upp innerhanden tvåcentimeter och smackar när hästens ytterbak är i marken.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka