galoppfattning...suck...

Sv: galoppfattning...suck...

Eftersom din häst inte riktigt orkar bära sig i samlad galopp än så får du räkna med att det kan gå i lite högre hastighet än vad du kanske vill när ni väl galopperar. Rid i stadig, taktmässig trav på en 20 meters volt och gör fattning. Var noga med att inte luta dig och sitt upp rakt över hästen. Om hon ff vill rusa hade jag tagit in henne på en lite mindre volt i trav och sen fatta igen. Jag hade inte hållt igång galopp mer än ett halvt varv på 20 m volten till att börja med. Gör många övergångar och glöm inte att hålla om med benen i övergångarna, det är lätt att glömma av benen när hästen rusar och då blir det att du bara använder handen och hon blir svårare att korrigera. Blir hon stissig så gå ner i skritt direkt när du gått över till trav så att hon tänker "långsammare".

Är övertygad om att ni snart kommer att galoppera galant, kan inte tänka mig annat när du sitter på en liten galopper :D

Det är så många goda råd i den här tråden, så många bra upplägg för att träna upp hästarnas styrka och balans. Det finns dock ett problem som tyvärr ligger utom ryttarens kontroll och som ger problem som exempelvis dessa:
Hästen har svårt för kort galopp, vill gärna rusa och ligga på bettet,bryter av på mindre volter,upplevs som orytmisk, blir sressad och nervös, är ovillig att samla sig, går emot, protesterar, rör sig stappligt uppför och nerför, älgar helst fram i traven, skrittar på ett kamelliknande sätt. Ofta ses hästarna byta viloben ofta, de drabbas även väldigt ofta av ledproblem. De har svårt att sätta muskler trots träning för att de inte längre kan använda ryggen på ett naturligt sätt.
Anledningen är att hovarna står i fel vinkel på marken, vilket syns på att strålen inte har ett naturligt vågrätt förhållande till marken utan är uppåtvinklad. Det gör att hästen FÖRLORAR SIN BÄRIGHET OCH BALANS, SIN RIDBARHET! Troligen kommer ingen ändring att ske förrän ryttarna själva börjar förstå detta och ställa krav på hovslagarna. Självklart gör de som de är lärda men kunskapen om detta har försvunnit i vårt land. I standardskoning står att bärranden ska verkas plan men ingenting om i vilken vinkel...Nu står våra hästar allmänt på bakåtlutande hovar som om vi skulle gå med klackar under våra tår. Se korrekt vinklad undersida när en av världens bästa hovslagare skor en av världens bästa hästar på youtube Rob Renirie Totilas. Mer information finns i andra inlägg. MVH

Tack alla för åsikter!
Hunter- tror att det är du som förstår mitt problem bäst!
Min dam är faktiskt väldigt välriden i både skritt och trav, vi har bara inte hunnit komma till galoppen riktigt än och arbetat med den. Därför beter hon sig som hon gör och hon har ju trots allt varit galopptränad!
Tualma- superbra idè, eftersom jag är dömd till en dålig padock och grusväg resten av vintern.:crazy:

Tack alla för åsikter!
Hunter- tror att det är du som förstår mitt problem bäst!
Min dam är faktiskt väldigt välriden i både skritt och trav, vi har bara inte hunnit komma till galoppen riktigt än och arbetat med den. Därför beter hon sig som hon gör och hon har ju trots allt varit galopptränad!
Tualma- superbra idè, eftersom jag är dömd till en dålig padock och grusväg resten av vintern.:crazy:

Jag är inget ryttarproffs på något sätt men jag har själv haft en galopper som jag skolade om till FT-häst och även om vi inte riktigt hade samma problem som det du beskriver (vi hade andra issus :D men det löste sig) så inbillar jag mig att jag förstår ditt problem! :)

Jag har haft lite liknande problem med en häst jag rider. Han höjer upp huvudet och flänger lätt iväg i slängtrav eller galopp som hamnar på flera spår.
Nu har det bliivt väldgit mycket bättre dock. Huvudet kanske reser sig en aning, men själva fattningen har blivit mycket mer kontrollerad och han fortsätter galoppen i lugn samlad form.
Det vi har gjort är ungefär det Dressyr Mupp säger. Massor med fattningar, det stärker. Sen berömmer man när det blir rätt. Från början har vi fått använda en väldigt tydlig galoppskänkel, med ytterskänkeln långt bak. Ofta handlar det nog om att hästen inte förstår vad vi vill. När man väl har jobbat upp hästens styrka i galoppen och fattningarna, så kan man förfina hjälperna.

En del fungerar det bättre att under en tid fatta ur en "ökad" trav, förutsatt att den är balanserad, då behöver inte hästen skjuta på så mycket för att gå över i galopp och man slipper också att hästen börjar tänka bakåt före fattningen. Jag skulle då hålla galoppen tillräckligt länge för att hästen ska få rulla på lite grand (stor volt, ev lätt sits) men inte så länge att balansen tappas. Därefter skritta på lång tygel (ej såsa runt utan bestämda vägar och med böjning/rakriktning) och sedan jobba huvudsakligen i trav igen, inte sitta och upprepa sådant som gör hästen stressad.

Jag har superproblem med galoppfattningar så åsikter och tips mottages tacksamt!:crazy:
Min fullblodsdam kan gå jättefint och samlat(nåja..!) i trav men så fort man ska göra den förbannade galoppfattningen så blir det circus! Slår sig fri från tygel, studsar som en känguru på bakbenen, rusar, slängtravar, you name it!!!
Om man har tur och orkar så går det efter en stunds galopp att samla upp henne lite men hon rusar och ligger på och slängtraven är nära. Rider man liksom i hop henne då så går det ganska bra men man får slita som ett djur och hon kämpar emot som bara den.
Min fråga är då om man ska sakta av och göra ny galoppfattning tills det fungerar eller om man ska hålla galoppen och kämpa på med att rida i hop henne och sakta av när det fungerar och sedan börja om?!

(Nu har jag ej läst tråden, jag kanske svamlar)
Har den gått i galoppträning? Hur länge har du haft den?
Är den "dåligt" riden på galoppen får du tänka på att du börjar på minus 10 - inte 0 som med en vanlig unghäst.
Är du säker på att den inte har några fysiska problem? Är så fallet jobbar du nämligen i motvind.
Lär den att galoppera på lina - avspänt och på ett kommando (pussljud eller vissling el likn) detta kan du sedan överföra i sadeln.

Jag har en häst som gör likadant som din. Drar iväg i full kareta så fort det gäller trav-galopp. Så jag övervägde helt enkelt att ta bort traven ett tag, och gjorde galoppfattning från samlad skritt, vilket han gör någolunda bra nu. Det jag varit noga med är att han inte får rusa så fort han känner galoppskänkeln, utan när han tar galoppskänkeln RÄTT, ja DÅ får man springa. Sen rider jag rätt korta pass i galoppen. Skritt kanske halva ridbanan, sen några galoppsteg och sedan skritt igen. Noga är att det är SKRITT efteråt och inte trav. När det funkar i skritt, då gör man det i trav. :)

Precis så här höll min på.
Och de som jag fick lära mig då är att bogarna sitter fast hela hästen måste mjuknas upp.
Så jag fick börja skritta och bara göra enkla saker så som att gå rakt, flytta huvudet åt höger, sedan till vänster utan att hästen skulel vingla till. Lättare sagt än gjort på den tiden.
Mkt öppna/sluta i skritt.Hästen hon slängde upp huvudet sköt ut baken och ville inte.Bara för hon satt så fast i bogarna. Men jag fick rida igenom och när hon gav efter då hon eftergiften också och en klapp=)

Mkt voltarbete ett tag, flytta ut baken några steg flytta in baken några steg, mkt skänkelvikningar.

Efter någon vecka kunde jag börja göra samma sak i trav, och efter typ 2 månader kunde jag fatta en galopp, den var allt annat än välbalanderad och taktren men hon tog iag galoppfattningen och rusade inte längre in i galoppen.

Och jag körde på i samma sak, och med tiden vart hon mjukare och bättre.
Det tog mig 1½ år innan jag kunde sitta och rida en kort lugn taktfast galopp så ha tålamod!

Jag tycker att du ska träna på fattningar utan krav o när den fattat galopp beröm o lätta. Galoppörer ökar när man håller i dem- släpp o klappa= beröm o galoppera några varv o skritta sen på lång tygel o gör sen om.
Du får inte börja dra i samma veva som den fattar. du ville ju ha galopp o nu vet hon varken ut eller in.
Lätta så ska du se vad som händer!

Jag tror inte att hon förstår riktigt o det visar sig i frustration.

Senast ändrad:

Håller med, och även med Hunter bla!

Jag tror hon inte förstår och det är svårt att börja galoppera på en ridbana för en häst som kanske mest galopperat rakt fram och i högre tempo än du begär.
(Även träningspass är i högre tempo för en galopphäst än vad du rider på ridbanan)

Det handlar mycket om koordination, styrka, balans, tror jag. Galoppera ute skulle jag göra istället och variera tempot där, det är mera vad hon är van vid, och hon måste inte hålla balansen i hörn och snävare svängar än hon är van vid.
En del hästar från banan kan inte galoppera på en vanlig ridbana med så pass snäva svängar som hörn eller på en volt, innan de har en grund av balans, och styrka och att förstå vad ryttaren vill.
När du senare ska galoppera på ridbanan så tänk inte ens tanken "samlad". Rid på en stor volt eller hela ridbanan med avrundade hörn och i balans som Hunter skrev, inga krav utan fattning - och i balans, rusar hon så bryt av.

Känner ju inte alls till dej eller din häst, men det är så jag tänker :)

Jag tänkte oxå att hästen inte klarar av att galoppera så lugnt (samlat är inte KORT galopp) som TS vill. när den då vet att den inte kommer att klara av det så struntar den i att fatta o börjar konstra istället.

Man måste galoppera på o SEDAN träna på att öka o minska korta bitar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 666
Träning För några veckor sedan fick jag hem en ny ponny. Allting går väldigt bra med henne i både hantering och ridning, förutom när det kommer...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: Diabetikern
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 891
Senast: Cha9
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama