galoppfattning...suck...

Sv: galoppfattning...suck...

Det låter som om din häst inte riktigt har styrkan ännu. Jag hade gjort många fattningsövningar under en period för att träna upp hästen. Gärna för tränare också för att göra rätt/underlätta/hitta bra övningar för hästen. Först när fattningarna fungerar så hade jag gått vidare med formen i galoppen.
Jag red en oliksidig häst som gärna slog sig lös och studsade runt i ena varvet. Viktigt för mig då var att verkligen öppna upp för hästen och inbjuda den till att fatta rätt galopp samt bibehålla stödet(!). Bara jag gjorde rätt, och fick hästen med på noterna (envis häst), så löste det sig för både häst och mig.
Jag tror också att du kan avdramatisera galoppen om du galopperar på en stor volt utan att kräva mer än att tempoväxla lite.

/V

Hur mycket är hästen riden? :) Är den under början av sin utbildning så kan du inte begära att hon ska bära sig direkt in i galoppen och då hade jag inte bekymrat mig så mycket, det kommer med mer styrka. Använd hörnpasseringen tänk lite skänkelvikning och tänk på att inte försöka "hjälpa" hästen genom att luta framåt/åt sidan. Kanske sitter du snett som gör det mer besvärligt för henne?

Lycka till :)

Tack så mycket för svar/åsikter!!
Jag är mycket väl medveten om att min dam inte "orkar" i galoppen så det var därför jag undrade hur man stärker hästen. Så svårt att förklara i text:crazy:
Ska man direkt bryta av och göra ny fattning eller bibehålla galoppen och rida in i formen liksom... Verkar på era åsikter som att det är bäst att göra många fattningar i stället för att slita runt hästen. Bra idè att galoppera i "lös" form i början av passet men det lär inte bli arbetsgalopp för min del...:grin: men det kanske kan lossa lite spänningar.
Annars är min häst inte särskilt spänd, bara väldigt kvick och känslig.

Livet är inte bara svart och vitt.
Med kunskap och erfarenhet så lär man sig andra saker också.

När man har kunskap och erfarenhet så vet man vilken enorm kraft man använder när man drar ner hästen med graman. Så jo i det fallet är livet svart eller vitt. Om någon använder graman som "vägledning" på en redan fysiskt stark och hyfsat musklad häst är det en sak, men att dra ihop hästen pga att den inte har muskler och styrka är extremt dumt. Det ger en hård mun och en felaktig form. Munnen går att fixa till rätt fort, men den felaktiga formen kommer sitta kvar länge. Bara musklerna i nacken hamnar ju liksom fel och då är det bara att börja om. Igen.

Varför förutsätter alla att man drar hästen i i form med graman?
Tanken är väl att man har en lagom anpassad graman som är slak men när hästen drar huvudet uppåt-utåt och slänger sig iväg är det lättare att ha en ram som inte drar, en stilla hand.
En korrigering som inte handlar om att hästen ska gå på tygel utan att den inte ska slänga sig genom tygeln.

Vill påpeka att jag själv inte rider med graman eftersom jag inte gör det bra.Men känner folk som kan lösa problem med hjälp av den.

Låt hästen komma tillbaka i balans bara så du inte hastar i väg in i ny galopp när du gör om fattningen. Träning ger färdighet du vet :D

När man har kunskap och erfarenhet så vet man vilken enorm kraft man använder när man drar ner hästen med graman. Så jo i det fallet är livet svart eller vitt. Om någon använder graman som "vägledning" på en redan fysiskt stark och hyfsat musklad häst är det en sak, men att dra ihop hästen pga att den inte har muskler och styrka är extremt dumt. Det ger en hård mun och en felaktig form. Munnen går att fixa till rätt fort, men den felaktiga formen kommer sitta kvar länge. Bara musklerna i nacken hamnar ju liksom fel och då är det bara att börja om. Igen.

Precis. här har du okunskapen. du vet inte hur man ska hantera gramanen i TS fall.
Den ska ENDAST hindra hästen från att:
Slänga upp huvudet och vräka sig fram. Den ska bara användas under en lektion.

Man kan också bara göra det rätt. Flera fattningar för att stärka och bygga muskler.

Jag ser absolut ingen vits med graman i ts fall. Hästar som stegrar sig kan jag ha förståelse för att man vill rida med graman på ibland.

Men en häst som ts som helt enkelt inte har styrka till att gå samlat i galopp. Nej. Snacka om att inte lyssna på hästen.

Man kan också bara göra det rätt. Flera fattningar för att stärka och bygga muskler.

Jag ser absolut ingen vits med graman i ts fall. Hästar som stegrar sig kan jag ha förståelse för att man vill rida med graman på ibland.

Men en häst som ts som helt enkelt inte har styrka till att gå samlat i galopp. Nej. Snacka om att inte lyssna på hästen.

Du vet inte orsaken. Kan lika gärna vara ett invant beteende.

Sen har du en enorm bubbelmoral. Du kan lägga på graman när det passar dig. sånt ogillar jag.

jaa, så är det Hunter!:idea: Jag ska kämpa på och självklart ska hon vara lugn när jag fattar ny galopp!
Jag har i alla fall ingen bra paddock och ridhus nu så jag får väl hålla på och träna galoppfattningar på grusvägarna hela vintern!
Ute är hon dessutom värre för där är hon stressad!

Men om hon är stressad där och galoppen ger mer stress kanske det är lämpligt att lägga galoppen på hyllan tills hästen är lugnare med tillvaron och jobba på med det ni redan har klarat av så att säga. Lägg till mycket umgänge från marken (promenader, longering, kanske lite trickträning etc) så kanske ni kommer varandra nära nog för att hon ska känna sig tryggare med att du har kontroll över situationen. Efter det ta tag i fattningarna och så småningom kommer galoppen.

Jag höll galoppen i ca 20 meter/fattning på min arab när jag jobbade fattningar med henne, just för att hon skulle hinna med i vad som händer och att hon balanserade sig bäst i fattningen och avsaktningen när hon tänkte framåt och fått ordning på fötterna ordentligt så att säga. Det var för henne kort nog för att hon inte skulle hinna rusa, det kom i hennes fall mer när det blev tungt att hålla den i ett behagligt tempo. Jag lallade ofta på någon lugn melodi eller pratade lugnande då för jag upplevde att hon "höll sig i skinnet" bättre då.

Kan du, så tömkör.
Alt. 2 Longera. Då kan hästen galoppera i lugn och ro utan kängru på ryggen och stärka sig där och gör många fattningar.

Kan du, så tömkör.
Alt. 2 Longera. Då kan hästen galoppera i lugn och ro utan kängru på ryggen och stärka sig där och gör många fattningar.

Jag håller med; jobba mycket med galoppen från marken. Jag har haft stora problem med galoppen pga att min häst har stor galopp, lång rygg och inte orkade hålla ihop sig. Efter mycket "blod, svett och tårar" under våra första två år tillsammans, så kan vi nu galoppera hyfsat samlat och fick 7or på galopprogrammet när vi tävlade senast. :D Vi har gjort tusen och åter tusen fattningar på lina, och även uppsuttet. Bara korta sträckor med galopp, dvs massor med fattningar. Med även lite hoppträning på detta, så har det gjort susen. Från att varit nära att ge upp ungefär en triljon gånger, så sitter jag numera bara och njuter när vi arbetar i galopp. :love:
Till TS: Lycka till och kämpa på, det lönar sig att vara envis som en åsna! :laugh:

Du vet inte orsaken. Kan lika gärna vara ett invant beteende.

Sen har du en enorm bubbelmoral. Du kan lägga på graman när det passar dig. sånt ogillar jag.

Nej. Jag tänker så som du (?) skrev tidigare. Graman kan användas av de som vet att de kan använda den rätt. Oftast kan dessa dock lösa problemen på bättre sätt. d.v.s. utan graman.

Jag använder inte graman.

Nej. Jag tänker så som du (?) skrev tidigare. Graman kan användas av de som vet att de kan använda den rätt. Oftast kan dessa dock lösa problemen på bättre sätt. d.v.s. utan graman.

Jag använder inte graman.

Får väl tillägga att jag själv inte använder hjälptyglar ö.h.t. Bara för att förtydliga.

Kan också vara värt att inte träna galoppfattningar i sig eftersom det så lätt låser sig och blir upphausat (det låter så ;)).

Jag skulle jobba tempo växlingar i trav och när lämplig uppförsbacke infinner sig stadig ytter, släppa det lilla extra inner och lägga om vikten yttepytte lite för galopp. Fattar hästen om än med att kasta sig iväg så är det toppen och annars så fortsätta i travökning.

Repetetiva galoppfattningar tog många år innan jag och mitt fullblod kunde kontrollerat även om han var grymt välmusklad just för att han blev så himla taggad.

Jag hade dessutom nästan alltid graman vid uteridning inte för att dra ihop utan just för att ha en chans att hålla honom i galoppen. Själva ute var ok men inte med sällskap.

Senast ändrad:

Du fattar ju aldrig en ny förrän du har hästen under kontroll så att det skulle bli "upphausat" har jag inte varit med om. Om det sen tar en kilometers trav innan du har hästen med dig så tar man den kilometern innan man fattar en ny :)

Om TS häst beter sig som jag tycker det låter så spelar det nog ingen roll hur många kilometer hon travar....

Fascinerande att du säger att man inte fattar ny förrän kontrollen är tillbaka de flesta jag sett som har problem med galoppfattningarna gör just det om och om igen.

Därför tycker jag att det känns trevligt att just avdramatisera, leka fram det genom en annan typ av övning särskilt om nu TS är själv, inte har ridbana/ridhus eller tränare på plats.

Hm.Låter som de "startboxfattningar" jag och min swbtant (50% fullblod)kämpat med i... jag ska bespara er antalet år...:crazy:. Jag kan bidra med det som funkat för oss när det gäller rak väg ute: Det är ju lätt att man hamnar i dragkampsläge på rak väg vilket hästen gärna utnyttjar för att skjuta ifrån ännu mer och sen slå sig fri... Jag jobbar precis som de flesta nämnt med upprepade fattningar och avbrott, men när jag rider ut med en taggad tantalona gör jag övnigen på en mycket svag båge. Det hjälper mig att flytta fokus från dragkamp och spändhet och komma till ridning, dvs en extremt utdragen, tänkt serpentinbåge, typ 30 meter från sida till sida på den smala grusvägen. Förutbestämt antal språng, avbrott, ny båge och fattning. Fungerar mycket bra för oss iaf! Det som också lätt händer när man fattar galopp ute med den här typen av hästar är att man som ryttare tar spjärn i stigbyglarna när hästen spänner sig och ligger på, vilket hästen använder som stöd för att vräka sig i väg och skjuta ifrån in i galoppen. Genom att tänka "böj knät" (alltså inte dra upp knäna och knipa utan bara tanken...) undviker du bli att ta spjärn i stigbygeln och får en effektivare sits och en förvånad häst som säger jaha, skulle jag vänta på dig och inte skjuta iväg... Som sagt, det är vad som funkat för oss, därmed inte sagt att det funkar för alla. Och som tidigre sagts; en dålig dag när det bara är för spänt och uschligt lägger jag ner galoppen och jobbar med traven istället. Det ger också resultat i längden. Lycka till!

Jag höll på att åka i backen när hästen blev för eldig så jag kom fram till att det var en dålig idé :p Dessutom blir fattningarna bättre när man har kontrollen från början. Bättre då att göra en fattning, beröm, gå tillbaka till att jobba med traven eller kanske till och med skritten vilket som känns bäst och när det känns okej så kan man ta en fattning till, gå tillbaka etc.

Ungefär som du verkar göra men jag letar inte efter backar för att ta fattningen i. Jag är gammalt slättbarn så jag är van att jobba med såna saker även på platt mark så att säga ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
Träning För några veckor sedan fick jag hem en ny ponny. Allting går väldigt bra med henne i både hantering och ridning, förutom när det kommer...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: Diabetikern
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 891
Senast: Cha9
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama