galoppfattning...suck...

fruL

Trådstartare
Jag har superproblem med galoppfattningar så åsikter och tips mottages tacksamt!:crazy:
Min fullblodsdam kan gå jättefint och samlat(nåja..!) i trav men så fort man ska göra den förbannade galoppfattningen så blir det circus! Slår sig fri från tygel, studsar som en känguru på bakbenen, rusar, slängtravar, you name it!!!
Om man har tur och orkar så går det efter en stunds galopp att samla upp henne lite men hon rusar och ligger på och slängtraven är nära. Rider man liksom i hop henne då så går det ganska bra men man får slita som ett djur och hon kämpar emot som bara den.
Min fråga är då om man ska sakta av och göra ny galoppfattning tills det fungerar eller om man ska hålla galoppen och kämpa på med att rida i hop henne och sakta av när det fungerar och sedan börja om?!

Sv: galoppfattning...suck...

På vilket sätt "slår hon sig fri" ?
Har du testat med någon hjälptygel?
Jag är rätt strikt med på både fullblod och varmblod att man aldrig får slängtrava in i galopp.
I första stadiet kan jag tillåta det, och sen arbeta runt i galoppen så att dom blir lite starkare i galoppen.
Men när man känner att galoppen finns där, och då främst på fullblod så ska man kunna gå från trav till galopp på ett samlat och behagligt sätt.

Sakta av och gör ny fattning.

Går det göra skritt - galopp - skritt någorlunda ok?

Att hänga och dra är ingen idé, inte heller att bara gasa runt hur som helst. Har den en massa extraenergi av någon orsak? Förstår den hjälpen ordentligt? Om de inte orkar "sätta sig" så brukar de göra sådär - vilja blåsa på.

På vilket sätt "slår hon sig fri" ?
Har du testat med någon hjälptygel?
Jag är rätt strikt med på både fullblod och varmblod att man aldrig får slängtrava in i galopp.
I första stadiet kan jag tillåta det, och sen arbeta runt i galoppen så att dom blir lite starkare i galoppen.
Men när man känner att galoppen finns där, och då främst på fullblod så ska man kunna gå från trav till galopp på ett samlat och behagligt sätt.

Hur sjutton kan du sitta och rekomendera hjälptyglar???

Dom är inte till hjälp, dom bara maskerar symtom och kan dessutom på sikt vara direkt skadlig för hästen!!

TS- om jag var du skulle jag nöja mig med tusen och åter tusen fattningar med bara ett par språng och sen övergång till tex trav.

Detta stärker muskelaturen och avdramatiserar.
Ingen ide att rida i en gångart om hästen inte kan gå i en avslappnad arbetsform, skapar bara frustration hos häst och ryttare.
Skynda långsamt.

Kan också vara en ide att i början av ridpasset som framridning, ta och ställa dig upp i sadeln och inte kräva varken form eller annat och bara ligga och rulla i en arbetsgalopp med små tempoväxlingar.
En del hästar behöver få ut en del överflödig energi och mår mycket bra av en sådan framridning.

När man sedan har arbetat med lösgörande arbete i skritt och trav läggs galoppfattningarna som ovan in.

Senast ändrad:

Dom är inte till hjälp, dom bara maskerar symtom och kan dessutom på sikt vara direkt skadlig för hästen!!

TS- om jag var du skulle jag nöja mig med tusen och åter tusen fattningar med bara ett par språng och sen övergång till tex trav.

Detta stärker muskelaturen och avdramatiserar.
Ingen ide att rida i en gångart om hästen inte kan gå i en avslappnad arbetsform, skapar bara frustration hos häst och ryttare.
Skynda långsamt.

:bow: :bow:

Det låter som om styrkan saknas en aning på hästen och just där är ju fattningarna en otrolig hjälp.

För att det kan fungera. Om man vet varför man använder dom och använder vid rätt tillfälle så kan det vara väldigt bra.

Fattar inte fobin kring hjälptyglar. Ser det bara som okunskap, för att det är många som använder dom utan att veta varför.

Kan också vara en ide att i början av ridpasset som framridning, ta och ställa dig upp i sadeln och inte kräva varken form eller annat och bara ligga och rulla i en arbetsgalopp med små tempoväxlingar.

Hade jag inte rekommenderar på ett fullblod! Det slutar ofta med att du har en stirrig och stressad häst i resten av ridpasset.

För att det kan fungera. Om man vet varför man använder dom och använder vid rätt tillfälle så kan det vara väldigt bra.

Fattar inte fobin kring hjälptyglar. Ser det bara som okunskap, för att det är många som använder dom utan att veta varför.

Kan det fungera med ett verktyg, som bara utgår från hästens mun och inte, får hästen att ta hjälpen med kroppen, utan att bara ser till att den kuvas och ger upp från munnen ????????????

Om man nu är så duktig så man kan andvända hjälptyglar, varför då andvända dom ?

Hade jag inte rekommenderar på ett fullblod! Det slutar ofta med att du har en stirrig och stressad häst i resten av ridpasset.

Jag har själv haft fullblod, själv tränat ekipage och hästarna har blivit riktigt ridbara av övningen.

Tror att det beror på vilket krav på hästen du har.
Meningen är att avdramatisera, inte ställa krav på form, eftergift eller dylikt så hästen får chans att bara rulla på.

Har du provat?

Kan det fungera med ett verktyg, som bara utgår från hästens mun och inte, får hästen att ta hjälpen med kroppen, utan att bara ser till att den kuvas och ger upp från munnen ????????????

Om man nu är så duktig så man kan andvända hjälptyglar, varför då andvända dom ?

Om jag har en häst som "slår sig fri" ... för mig är det att den tar bettet, slänger upp huvudet, och rusar fram utan att man kan få kontakt ö.h.t.

Då hade jag velat haft graman i skedet när hästen "slår sig fri". Jag hade kunnat känna om det fanns en bakomliggande orsak eller om det är så att gramanen kan förklara att det inte är ok att slänga upp skallen, och kasta sig fram... Lite som en nödbroms.

Jag skulle säga att i det fallet så kan graman vara perfekt att ha under ett arbetspass för att förtydliga kommunikationen.

Antingen så lyckas det, och man kan plocka bort den och arbeta vidare...
Eller så funkar det inte, och man får plocka bort den och se vidare över problemet.

Jag har själv haft fullblod, själv tränat ekipage och hästarna har blivit riktigt ridbara av övningen.

Tror att det beror på vilket krav på hästen du har.
Meningen är att avdramatisera, inte ställa krav på form, eftergift eller dylikt så hästen får chans att bara rulla på.

Har du provat?

Jag har provat att sitta ner djupt i sadeln, och rulla på i arbetsgalopp med mycket bra resultat.

Ett tränat fullblod tror jag du kan få bra resultat på. Jag brukar lägga in det mitt i passet men att hästen ändå ska söka sig fram och ner lite lätt.

För en grön häst blir det lätt att dom kommer upp och fram och arbetar som en galoppör och kommer in i det "tänket" vilket jag vill undvika.

Om jag har en häst som "slår sig fri" ... för mig är det att den tar bettet, slänger upp huvudet, och rusar fram utan att man kan få kontakt ö.h.t.

Då hade jag velat haft graman i skedet när hästen "slår sig fri". Jag hade kunnat känna om det fanns en bakomliggande orsak eller om det är så att gramanen kan förklara att det inte är ok att slänga upp skallen, och kasta sig fram... Lite som en nödbroms.

Jag skulle säga att i det fallet så kan graman vara perfekt att ha under ett arbetspass för att förtydliga kommunikationen.

Antingen så lyckas det, och man kan plocka bort den och arbeta vidare...
Eller så funkar det inte, och man får plocka bort den och se vidare över problemet.

Jag vet inte riktigt om du förstår något som har med seriös utbildning av hästar att göra....det finns en anledning till att hästen slår sig fri!!

Är man seriös så tar man reda på anledningen och ser till att man skapar övningar, ger hästen ett arbete som stärker istället för tvingar in hästen i en falsk form skapad av en graman.

Om du inte visste så kan jag tala om att formen fram är ett kvitto på hur hästen arbetar bak...eftergift från handen är eftergift skapad från bakbenen.
Om man du tar bort hästens chans till att, på ett sanningsenligt sätt, ge kvitto på hur duktig du är att rida genom en graman....som tvingar till en form som inte stämmer så du tror att du är duktig på rida så kan du fortsätta med detta tycker jag.

Inget jag är impad av och min diskussion med dig är slut, ger mig nada.

Jag vet inte riktigt om du förstår något som har med seriös utbildning av hästar att göra....det finns en anledning till att hästen slår sig fri!!

Är man seriös så tar man reda på anledningen och ser till att man skapar övningar, ger hästen ett arbete som stärker istället för tvingar in hästen i en falsk form skapad av en graman.

Om du inte visste så kan jag tala om att formen fram är ett kvitto på hur hästen arbetar bak...eftergift från handen är eftergift skapad från bakbenen.
Om man du tar bort hästens chans till att, på ett sanningsenligt sätt, ge kvitto på hur duktig du är att rida genom en graman....som tvingar till en form som inte stämmer så du tror att du är duktig på rida så kan du fortsätta med detta tycker jag.

Inget jag är impad av och min diskussion med dig är slut, ger mig nada.

Tar du ett fullblod från banan eller ett varmblod från banan och skolar om så har dom inlärda beteenden som var ok på banan.
Ett av dessa är vad TS skriver om och kan avhjälpas hur enkelt som helst med en graman i vissa fall PUNKT

Jag tror hon blir stressad. Min erfarenhet av fullblod är att det behövs väldigt nätta hjälper, det viktiga är att inte bli klämmande.

Mitt förslag är att du tränar fattningar så fint och mjukt du bara kan från samma ställe under ett pass, hon lär sig snabbt vad du vill. Så brukar det räcka med att bara lyfta fram höften pyttelite så får du galopp utan stress. När det funkar beröm jättemycket.

Det kan vara att hästen gör som den gör för att den inte har tillräckligt med ork och muskler för att lyfta och hålla en samlad galopp. Att då stänga in hästen med en hjälptygel är ingen vidare idé.

Jag hade gjort exakt så som dressyrmupp föreslagit. Massor av fattningar från skritt och trav. Bara något steg, sen avsaktning.

Mycket arbete med bommar och cavaletti.

Uppvärmning med lugn galopp i fältsits.

Det kan vara att hästen gör som den gör för att den inte har tillräckligt med ork och muskler för att lyfta och hålla en samlad galopp. Att då stänga in hästen med en hjälptygel är ingen vidare idé.

Jag hade gjort exakt så som dressyrmupp föreslagit. Massor av fattningar från skritt och trav. Bara något steg, sen avsaktning.

Mycket arbete med bommar och cavaletti.

Uppvärmning med lugn galopp i fältsits.

Visst är det så.
Men det är fortfarande inte ok att hästen "slår sig fri" ... Det behöver inte gå i form om den inte orkar. Men det ska inte slå sig fri och kasta sig fram.

Men tänk om den gör så här pga skada, låsning eller om sadeln passar dåligt? Saknar styrka?
Med tvång kommer man inte långt. Tror det är Botkyrka ridhus där dom har en skylt, *när kunskapen tryter tar våldet vid*, eller nåt liknande.

TS- enligt min erfarenhet så kan hästen fungera bra i skritt och trav om sadeln inte är riktigt ok men att hästen sen protesterar i galopp.

Men tänk om den gör så här pga skada, låsning eller om sadeln passar dåligt? Saknar styrka?
Med tvång kommer man inte långt. Tror det är Botkyrka ridhus där dom har en skylt, *när kunskapen tryter tar våldet vid*, eller nåt liknande.

TS- enligt min erfarenhet så kan hästen fungera bra i skritt och trav om sadeln inte är riktigt ok men att hästen sen protesterar i galopp.

Jag förutsätter att sadeln sitter som den ska och att hästen är frisk.
Ingen här som har sagt att man ska använda våld.

Jag har ridit in och ridit till många hästar inklusive varmblod och fullblod. Det finns många vägar att gå. Ibland väljer man att gå en lång väg runt problemet och det är självklart helt fritt fram för alla att välja hur man vill göra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 666
Träning För några veckor sedan fick jag hem en ny ponny. Allting går väldigt bra med henne i både hantering och ridning, förutom när det kommer...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: Diabetikern
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 891
Senast: Cha9
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama