Galoppfattning framför vagn?

Zuzzi

Trådstartare
Trav och ridmänniska som tittar in och ska be om råd! Har kört travhäst en hel del men min relativt nya dam är en travartös som helt enkelt inte breddar och väljer hellre galopp än snabbare trav. När vi kommer börja köra lite fortare med våran andra travare måste min dam kunna hänga med så ja antagligen får hon galoppera efter för inte en chans att hon hänger med om hon bara ska trava.

Hon tar båda galopperna lekande lätt men hur gör man igentligen för vagn? Vill att hon ska ta båda galopperna även ute sedan också när jag har lärt henne för töm 100% först och främst. Är det samma kommandon ute? Något speciellt tömtag? Stöd på någon töm vid fattning av varje galopp?

Tips mottages, väldigt tacksam för varje litet råd från nån som är lite mer kunnig inom detta område :angel:

Sv: Galoppfattning framför vagn?

När jag ska lära mina fatta galopp framför vagn så börjar jag ofta i en uppförsbacke så man får lite hjälp på traven. Jag manar på och använder kommandot "JA!" Jag har aldrig brytt mig så mycket om dom fattar rätt galopp i körningen, det brukar dom lösa själva, eftersom jag kör maraton så kommer hästen snart själv på att det är lättare att gå i "rätt" galopp i dom snäva svängarna och byter därmed själv beroende på hur det svänger :)

Vi kör längst grusvägar m.m. och jag vill kunna påverka vilken galopp hon tar, annars kommer hon nog att välja en och samma som är lättast för henne. Galopp framför vagn kommer nog ske tidigare än galopp uppsuttet eftersom hon har såna stressbesvär med ryttare på ryggen tyvärr. Tömkörning och körning är hon mycket lugnare med och trivs bättre

Lärde kommandot galopp. Ihop med en liten ställning så fick jag rätt galopp. Detta var på en travsäker bloding i full tävlingskondition.
Att använda båda galopperna fullt ut lärdes på en äng/bana på stora volter och kommandot lärdes vid "longering".

Påpekar att detta var i vagn.

Börja som man gör i ridningen med att hon ska fatta på kommando (oavsett vilken galopp) när hon väl fattat att hon ska galoppera på just det kommandot kan man ju börja träna på att hon ska fatta rätt galopp. Jag har som sagt inga tips på hur, men det skulle kanske funka att ta lite mer i den tömmen som du vill hon ska fatta? (Alltså vill du att hon ska fatta höger galopp så tar du lite extra i höger töm samtidigt som du säger kommandot) Jag tror inte det finns något sätt som är rätt eller fel, bara hon förstår vad du vill :) Men ett hett tips är iaf att inte börja med att hon ska fatta rätt galopp, utan att hon ska fatta på kommando. Lycka till!

Jag tror inte det finns något sätt som är rätt eller fel, bara hon förstår vad du vill :)

Precis så.

Jag har stött på en liten söt welschkorsning som var inriden på så sätt:
Ett spörapp: Skritt
Två spörapp: Trav
Tre spörapp: Galopp
Inga riktiga rapp utan spöt smällde till bara. I likhet med en skänkel.

Både häst och ryttare var glada i sin tro.

ner mina pollar inte byter galopp av sig sjalva efter att man brytit ner till trav igen och ska börja om so "fuskar" jag lite och antingen tar lite mer i tömmen eller om det e en lite envisare hest so svenger jag den helt enkelt mitt i "ja" :et (fattningen);)

Sorry stavningen men det fattas lite bokstever do jag e po island:angel:

Vi har lärt in galopp vid longering, där galoppens kommando är: Gaaaalopp!, följt av två snabba smackningar. Han tar dessa kommandon, även när man kör.

Fabbe har nästan precis börjar fatta mer o mer nu att man kan galoppa med vagnen oxå.

Jag säger bara, Fabian, gAlopp, sen om det inte händer nått driver jag på med smackning o lägger pisken på rumpan. Jag har inga krav på rätt galopp än.

Ordet galopp har vi lärt in från marken löst på banan, sen har det även börjar funka nu i tömkörningen. Det jag tar till där för att få rätt galopp är att svänga åt det håll jag vill att han fattar galoppen och sen lättar jag på "inner" tömmen för att bjuda det ex vänstra frambenet att ta för sej så det blir vänster galopp.

Tömkörde en unghäst förut(halvblod) som var mycket kännslig för hjälper, och ägaren sa just det att lätta på inner för att få rätt galopp i samband med röstkomandot. Ägaren är ridlärare inriktad på dressyr.

jag har ett pussljud som jag använder, samlar innan och så pussljudet på. ev en liten dutt med pisken på ryggen på den sida jag föredrar galoppen.

Har inte ännu brytt mig om vilken galopp jag vill ha, men kör jag i höger varv fattar min häst höger galopp.
Rakt fram skulle jag nog ställt, och lagt pisken på det bakben som ska lyftas.
Pussljud tycker jag är bra, det skiljer sig från allt annat så man inte på nåt sätt riskerar att blanda ihop det med ökad trav etc i dressyren.

min travare ökade traven utan att falla in i galopp om jag bara drev på henne. sprang 30 km/h som 17 åring i trav :love: söta donna. Men samlade jag henne och sen manade på henne med ett då jaa jaaa, då blev det galopp direkt. Kanske en liten kick med ;) men det är inget din sysslar med?

Min har just fått börja jogga framför vagn och ja första gången då kom det en brall :angel: Men då låg hon bakom, när hon sedan fick ligga först var det inte lika roligt längre, man måste hålla koll på omgivningarna om man är först

Kommer träna mer med tömkörningen först, hon är riktigt lyhörd men så fort jag sitter på ryggen är det annat men hon har börjat anpassa sig och tagit det lite lugnare även då :love:

Du kanske redan har fått koll på hur du får till det med din häst vid det här laget. Kan ju bara tala om hur jag gör med min pålla.

Började ju med tömkörning förstås tills kommandot satt. Använder oxå "Ja!". När jag sedan kör ute och vill ha en viss galopp så gör jag helt enkelt som du nog redan är inne på, att jag ger stöd/ställer utåt. Dvs om jag vill fatta höger galopp så ställer jag till vänster. Resultatet blir att höger bog kommer fram lite och då fattar hon naturligt höger galopp å tvärt om. I början får man kanske överdriva ställningen lite för att så småning om övergå till stöd på ytter. Detta funkar för Snoffan i 9 fall av 10 iaf. Sedan har vi inte kommit till den lugna samlade galoppen ännu, men det är ett annat kapitel... "Den dag den damen kan gå i en sansad galopp ska vi fira!" sa tränaren sist... :crazy: :p Nåja, hon är ju trots allt bara nybliven 4 åring...

Snoffan i galopp på Rölagg 3 juni 2006. (Då nybliven 3-åring.)
DSC01758b.jpg

Lycka till!

//M

Just nu övar jag på att få mina hästar att göra en korrekt fattning framför vagn. Det har varit mycket ridträning med galopparbete. Har lärt in ett röstkomando och hjälper även till med pisken på yttersidan i skänkelläge. Är noga med att vara lätt i innertömmen.

Från och med i år så har vi galopp i nya dressyrprogrammet FEI 9. Jätte svårt program. Men kul att äntligen kraven körningens dressyr börjar höjas.
/M

Från och med i år så har vi galopp i nya dressyrprogrammet FEI 9. Jätte svårt program. Men kul att äntligen kraven körningens dressyr börjar höjas.
/M

Spännande. När får man se detta första gången?

jag träffade ett gottlandsruss som de lärde galopp på följande sätt:
först och främst lärde de den "gaaalopp" ifrån marken.
när den skulle fatta en tex vänster galopp så ställde de ngt åt vänster och petade med /la pisken på höger sida av hästen (höger bakben är ju första benet framåt när vänster galopp fattas) och sa komandot "gaaalopp".

Tror inte att det kommer att köras i sverige i år. Möjligen på NM då det är internationella domare med.
/M

Nej programmet ligger inte ute men jag kan maila det till dig.
/M

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10