Galopperar hem när man ramlat av

Trasdockan

Trådstartare
Min systers ponny har en mycket dum ovana. Om man är ute och rider och hon ramlar av, så galopperar ponnyn hem.

Det kan iofs vara bra då man vet att något har hänt, men saken är den att vi rider över en ganska stor bilväg när vi ska ut på tur, och den galopperar alltså hästen över då.

Det är inte ofta syster ramlar av, men när hon väl gör det kan det ju då hända att hästen blir påkörd.
Kan man träna bort detta på något vis?

Sv: Galopperar hem när man ramlat av

Sliter han sig om hon håller i honom när hon ramlat av?

ponnyn är inte dum utan heltr normal, det är flyktdjur.
Träna förtroende o ledaskap så ponnyn börjar lita på din syster, när den gör det kommer den att stanna kvar.

Hon lyckades hålla kvar en gång och då slet han sig inte.

Ledarskap och förtroende ska vi öva, tack för tipset!

Ska börja ta tag i miljöträningen på riktigt också, för min syster har ramlat av 2 gånger det senaste halvåret och båda gångerna har berott på att ponnyn blivit rädd och kastat sig åt sidan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.