galopper?!

ninno

Trådstartare
okej, här kommer jag som ridit sedan jag var 5 år (nu 19) och vill veta hur man gallopperar! Jag har såklart gallopperat ;) men jag menar, vad är vänster/höger gallopp, korsgalopp osv, och hur fattar man de olika gallopperna och när ska man använda de olika..? alla verkar veta det här utom jag :crazy: hoppas på nån som är bra att förklara nu :P

Sv: galopper?!

simpel förklaring, finliret kommer allt efter som

höger galopp, höger skänkel fram
vänster galopp vänster skänkel fram

korsgalopp är när den går med olika galopper fram resp. bak coh skapar obalans och är inte önskad

simpel förklaring, finliret kommer allt efter som

höger galopp, höger skänkel fram
vänster galopp vänster skänkel fram

korsgalopp är när den går med olika galopper fram resp. bak coh skapar obalans och är inte önskad

Måste bara tillägga att (vad jag fått lära mej) så är det ytter skänkeln som igentligen är själva galopp fattningen och då är det ju alltså:
*Höger galopp= vänster skänkel bakåt och höger skänkel något framåt.
*Vänster galopp= höger skänkel bakåt och vänster skänkel något framåt.

Min pålle (och jag då) var väldigt dåliga på detta att får rått galopp då jag fick göra mkt tydligare fattningar för att sedan kunna göra mindre. Då menar jag att jag fick ta ytterskänkeln mer bakåt för en tydlig fattning. Nu är vi världsbäst på galoppfattningar;):D:cool:. det är bara att öva:bump:

Lycka till:banana:

Finns tråd(ar?) om hur man fattar galopp, kolla lite där. Skillnaden på höger och vänster jalopp är hur hästen rör sina fötter (ha ha, termer på hög nivå), dvs fotförflyttningen är spegelvänd

korsgalopp är när hästen tex. har höger galopp bak men vänster fram.

höger galopp är den galopp man vanligen har i höger varv och vänster galopp i vänster varv.

sedan finns det förvänd galopp, det är när hästen med ryttarens vilja galopperar i vänster (höger) galopp i höger (vänster) varv. den förvända galoppens utmärkande egenskaper syns främst i vändningarna, då hästen ska vara ställd åt galoppsidan. fram och bakben ska röra sig på samma spår.

vid fattningen ska hästen hållas väl fram på bettet, halvhalt och ur den lägger ryttaren vikten mera inåt (inner sittben som samtidigt trycks fram) genom att sänka inre knäet men bibehålla lodrätt överliv och axlarna i samma höjd. innre skänklen vid sadelgjorden förmår hästen att ta för sig med inre bakbenet. yttre skänklen, obetydligt tillbakadragen verkar reglerande. viktigt är att hästen hålls rak så inte fattningen blir på 2 spår.

Man kan säga så här, Höger galopp, används i höger varv och höger framben är det som "leder" dvs det som sätts ned främst av frambenen. Vänster galopp är likadan men givetvis spegelvänd.
Korsgalopp har du redan fått förklaring för. Förvänd galopp är i princip "fel" galopp, dvs du har hö galopp i vä varv och tvärtom.:bump:

För att krångla till diskussionen om hur man fattar galopp kan jag säga hur jag gör. Jag är handikappryttare och saknar funktion i vänster underskänkel.
Höger galopp fattar jag genom att hö underskänkel förs fram lite och vänster galopp fattas genom att höger underskänkel förs bak lite (andra som rider min häst fattar vä genom att föra fram vänster underskänkel).
Givetvis går det även att fatta genom att bara röra på höfterna också (det krävs en lydig häst och ett samspelt ekipage).:banana:

Hej!
(nu kommer jag upprepa en del andra redan skrivit. bara för att få med "allt")

Galopp är en tretaktig gångart, dvs, i ett galoppsprång kan du räkna 1-2-3.

Ett galoppsprång börjar med 1.ytter bakben, sen 2.inner bakben och ytter framben och sist 3.inner framben. Sedan följer ett svävmoment dvs, alla ben är i luften samtidigt och sedan börjar nästa galoppsprång om med 1.ytter bakben osv.

Så i höger galopp börjar språnget med vänster bakben och avslutas med höger framben. Tvärtom i vänster galopp.
Inner framben är ledande dvs det sätts i framför ytter framben och på så sätt kan du genom att titta på bogarna/frambenen när du rider se vilken galopp hästen går i och sedan kommer du lära dig känna vilken galopp som är vilken.
När hästen svänger till höger vill den i regel gå i höger galopp och tvärtom, för att balansera upp sig. Går den i fel galopp brukar det kännas obalanserat. Rider man medvetet i fel galopp kallas det förvänd galopp. För att rida i förvänd galopp krävs en balanserad häst. Höger galopp används vi ridning i höger varv och tvärtom.
Korsgalopp kallas det när hästen går i olika galopper med fram- och bakben, tex 1.inner bak 2.ytter bak och ytter fram 3. inner fram. Korsgalopp är oftast obekvämt och konstigt att sitta i och obekvämt för hästen och någonting som brukar försvinna när hästen blir mer balanserad och tränad.

En korrekt galoppfattning på en skolad häst utförs enl följande:

Halvhalt på ytter tygel, för fram inner höft (tex genom att vrida överkroppen ngt utåt), vilket kommer medföra att inner skänkel kommer ngt längre fram, håll om med ytter skänkel ngt längre bak och tryck till med skänklarna när ytter bakben är i marken. Det är viktigt att inte släppa efter på tyglarna eller luta sig framåt i fattningen och viktigt att inte låta hästen springa in i galoppen. Också viktigt att hästen är rak i fattningen och inte går på dubbla spår.
För att få rätt galopp till en början kan det vara bra att fatta galoppen ur ett hörn, eller i skogen i en sväng.
Tänk på att vara lätt i inner hand i galoppfattningen, är man för hård i den är det lätt att man "låser" inner bog och hästen fattar fel galopp.

Målet är att fatta galopp genom enbart halvhalt och höftrörelse.

Hoppas jag kunde hjälpa till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Sedan finns det något som kallas för hundgalopp, och det vill man inte ha! Då kan man räkna till fyra steg i språnget. Observera att man kan rida i fyrsprång oxå, då är det oxå fyra islag, men då går det oftast fortare, och det är inte något speciellt vanligt i ett ridhus.^^

Senast ändrad av en moderator:

Är det nu jag som är jättedålig... men får jag skjuta in en fråga om vad det heter när hästen galopperar fram och travar bak? :D fick för mig att det hette korsgalopp... :o

korsgalopp är det inte ;) men vad det heter - eller om det har ett namn vet jag inte. kort och gott ingen "ren" gångart ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 361
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar