K

Krulidut

Jag rider nu en mycket framååt travare som har väldigt mycket trav i sej och då även ett ganska stort och fint steg...
frågan är om jag ska lära henne galoppen elr om jag ska låta det vara?
hon är en 7 årig fransk travare.
Ska jag lära henne galoppen elr ska jag låta det vara
själv störs jag apsolut inte av att hon travar när dom andra galopperar men vist skulle det vara trevligt om hon lärde sig galoppen.
hon galopperar mkt sällan i hagen utan travar istället.

Sv: Galoppen.

*pet*

asså det ni kanske tänker är at "hon bryr sig jue inte om hästen kan galoppen elr inte så hon har jue redan bestämt sig"

men snälla någon svara XD

det är inte meningen att det ska vara skryt i förra inläget btw.

Senast ändrad av en moderator:

Varför funderar du på att INTE öva galopp? En ren nyfiken fråga.

Personligen vill jag kunna rida och träna min häst i alla gångarter, för variation i motionen. Just galoppen ökar ju även kondition och muskelbyggnad enormt.

Att galoppera hjälper även hästen att förbättra sin trav, men galoppen förbättras aldrig av att bara trava :p ...

Din häst väljer såklart traven då det faller sig naturligt för henne. Men vissa varmblod har lättare för galopp än andra så jag tycker du ska börja öva med galoppen. Roligare att kunna hoppa en bana i galopp än i trav om du frågar mig :d ... om man nu tycker att det är kul!

Testa!

Har ridit en travare som inte alls ville galoppera, och hade mycket svårt för det också! Så han slipper galoppera nu om han vill! :smirk:

Sen har jag ridit en travare som hade den underbaraste galoppen jag varit med om! Man satt helt stilla där uppe, oavsett tempot. Han var otroligt snäll och lätthanterad, tyckte verkligen om att galoppera också! :)

Så testa vad just DIN häst tycker om att galoppera!

Och ett litet tips;
- första galoppen = håll i dig! :p

Jag har alltid lärt travare jag ridit galopp. Det ger ju andra muskler än traven gör :D

Jag skulle lära henne att träna på att korta traven innan jag börjar med galopp... men självklart skulle jag träna på galoppen också - dock vänta med det till hästen kan kort trav och är lyhörd för hjälper :)

Själv skulle jag vilja pröva, för även om det är roligt att rida snabbt i trav så är galopp en speciellt gångart tycker jag iaf. Har ridit ridtravare i flera år nu, 2 st olika och nu när jag började med den nya så får även rida ägarens fullblod rätt mkt och i början var jag helt salig efter att ha galopperat ordentligt första gången på flera år =), den förra travaren fick vi aldrig riktig ordning på galoppen med (nu var det ju inte det du frågade om men ville bara poängtera att galoppen är härlig ;))Sen är det ju som många säger att dom får andra muskler av galopp.
Men det CeciliaW skrev var verkligen bra, håller med henne till 100%!

Senast ändrad:

De får nyttiga muskler av att galopptränas travarna. Min herre har haft så otroligt stora problem att iöht göra en galoppfattning förut.

Han är fortfarande idag oerhört travsäker och han väljer hellre trav ute längst vägarna men galopp på skogsvägar och ängar

Han får välja vad han vill ha men jag tränar även hans galopp i ren dressyrridning och i skogen

Min kallblodstravare lärde sig galoppera såhär: hon hade en äldre häst framför sig, som började galoppera. Sedan ska man liksom gunga till i sadeln så hon kommer lite ur balans. Då börjar hon galoppera. Det kanske inte fungerar på andra hästar, men det fungerar på henne. Och det går foooort när hon galopperar! Efter ett tag kan man lära hästen galoppskänkel också.

*kl*
har förövrigt tyvärr slutat rida denna dam uitav okäng härstam XD hon började stegra så vi började köra henne och det trivs hon bra med ;)
men tipsen jag fått innan ska jag testa på den lilla bussen här "hemma" som jag ska vara med på galopp rejs för ÖlaNDSHÄSTAR I SOMMAR :angel: *oj caps*
enda probölemet är att han är OTROLIGT bakskyg, ska filma någon gång..

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar