K

Krulidut

lära galoppen hur?
Hästens ägare säger att vi ska börja på rak sträcka och bara driva tills galoppen kommer och typ en liten dut på bogen och galopp skänkel men hmm käns inte riktigt rätt
hur har ni gjort?
 
Sv: galoppen?

Jag galopperar drivande med höfterna. Det blir rätt galopp redan från början, bara man är noga med att sitta rätt, dvs med vänster höft lite mer fram om man vill ha vänster galopp.

Kanske låter lite luddig men jag är inte så bra på att förklara. Det funkar iallafall, har provat.
 
Sv: galoppen?

Lär hästen att fatta det från marken genom att säga "galopp" tex vid longering. När hästen sedan lärt sig vad ordet betyder så använd det på hästryggen. Gör skänkeln och säg galopp precis som du gjorde från marken. Mycket berömm när den galopperar.
Att driva fram den tills den galopperar är inte bra. Den lär sig då att det är ok att springa in i galoppen och det är inget man vill lära in. Givetvis går det inte att få till en perfekt galoppfattning, men den ska inte springa in i galoppen av framåtdrivande hjälper.
 
Sv: galoppen?

*KL*
Vill bara lägga till att den där kramen i linan o sen i galoppsidans tygel- funkade så bra att bra jag gjorde en sådan utan att tänka galopp- i traven, så blev det galopp.
Fick då skärpa mig med att inte göra så i tid o otid.
 
Sv: galoppen?

*kl*
till er alla
tack :p
ska börja med att longera henne i rund corallen då hon oxå lär sig att bygga muskler i cirek *luddigt sakt* men hon har problem med att svänga och det måsye ju hjälpa då så att hon lär sig att bära sig i alla gång arter.

okey då ska jag tänka på det.

hller på att lära henne dety i traven nu at Trav med en bestämd tydlig röst betyder trav.använder ett lång spö som framåtdrivande från marken efter som jag leder henne mkt nu för att hon ska lära sig att jag inte äter upp henne ^^

Idag har hon vart JÄTTE dujtig :D
Jag hade lagt några bommar på marken som vi skulle skritta över ade jag tänkt och lite serpen tidner ( koner.) och först så borstade jag osså satte på grimman villke var lite läbbigt innan jag fick tag om nos ryggen då hon var snel hest :D sedan ledde jag ut henne i stall gången mjukt och försiktigt, drg inget i henne utan det fick ta en halvtimme att fåp ut henne utan att böka för att hon ska vänja sig.
Sedan kom vi ut och efter lite om och men kom vi inte i gräs padocken och så gick vi några varv i båda varven sedan gick vi mot hindrena och konerna UTAN ATT VARA RÄDD :eek: WoW :D s¨gjorde vi det några gånger i bvåda varven och klappade och berömde och nån öiten äpple bit ibland (dels för att hon ska respektera handen som en vän XD )osså släppte jag henne och fånga de henne osså sedan gick vi in igen :D
jätte duktig var hon värkligen :D
 
Sv: galoppen?

När jag har lärt våra travare att galoppera på skänkel har jag använt mig av hinder. Har man tur så brukar hästen fatta galopp efteråt av ren glädje. I så fall så låter man hästen fortsätta i galopp och berömmer. och när det fungerar så börjar man sätta i galopp skänkel när man landar. Det kan också vara bra att säga "Galopp" när man landar så man har något att gå på när man prövar utan hinder.
Och för att förtydliga vad jag menar så menar jag inga bamse hinder. Jag har kört med 30 cm ungifär.. det räcker att det är så pass högt att de skuttar över. Det kan vara bra att ha löshoppat hästen innan man rider hästen över hinder.
 
Sv: galoppen?

lös hoppa m¨ste jag göra :D tack XD
aa jag fattar :D enda problemet är att hon suger på att hoppa ^^
 
Sv: galoppen?

Jasså? varför gör hon det då? Tycker hon inte det är kul eller förstår hon inte vad det är du vill hon ska göra? Löshoppning brukar lösa det, eftersom dom då får springa och toka sig och hoppa över hur dom vill. Då brukar poletten trilla ner på de flesta hästar.
 
Sv: galoppen?

hon är svinglig typ siksakar och stannar men hoppar endå :p
:angel:
men löshoppning ska jag satsa på efter som jag håller på och rider in henne mer och mer från marken efter som hon endå ska åka till vintern XD då jag ska fortsätta med den mer inridna systern till Azzpie - Ekky heter hon och hon ska jag hoppa nu på lördag och hon är en exakt kopia mer än att hon är mer markant musblack :love: men när azzpie är klar kommer dom vara så lika varnadra så det inte är klokt XD
 
Sv: galoppen?

Ja det tycker jag tyder på lite osäkerhet, hon vet inte riktigt vad hon ska göra samtidigt som du driver henne så hon panikhoppar från stillastående.. Pröva löshoppning.. och glöm inte den goa havrehinken efter hindret :) det brukar då få våra hästar att springa på lite extra :)
 
Sv: galoppen?

Jag lärde min från lina och tog med mig röstkommandot upp på ryggen sen. När vi satte igång med det seriöst tog det inte mer än två veckor innan han förstod galoppskänkeln på riktigt och nu har han galopperat i ungefär 15 månader :)
 
Sv: galoppen?

Ja det fungerar säkert jätte bra det också.. men jag är så kass på att longera och så har jag läst så mkt hemskt som kan hända med hästen om man longerar för mkt så jag har slutat alla försök med det..
 
Sv: galoppen?

säger dom de andra, lär hästen röstkommandot först på lina eller under löslongering.
när det är befäst skulle jag fatta första galoppen ute is kogen, i ett uppförslut. ge röstkommando ur ett bra travtempo och om hästen fattar galopp, se till att den förstår att den gjort rätt.

efter hand skulle jag lägga till galoppskänkeln smtidigt som jag ger röstkommandot, osv, för att tillsist inte behöva röstkommandot.

värt att tänka på är att det är ytter bak som startar galoppen, så ska man på något vis hjälpa till med spö anser jag att det är på ytter bakben dutten ska komma, inte på bogen.
en dutt på bogen är för mig "tillrättavisning" mot en häst som tränger utåt/skjuter ut bogen, inte en framåtdrivande hjälp.
 
Sv: galoppen?

Jag lärde min från lina och tog med mig röstkommandot upp på ryggen sen. När vi satte igång med det seriöst tog det inte mer än två veckor innan han förstod galoppskänkeln på riktigt och nu har han galopperat i ungefär 15 månader :)


jag är trött och har kass humor ikväll, men:
borde du inte lärt honom stanna också? :D :angel:
 
Sv: galoppen?

Fast alltså, jag longerade honom bara ett par varv åt båda hållen och fick honom i galopp ett par gånger innan dressyrpass så att säga, inget farligt och inget gick dåligt, han fattade inte ett jota av longeringen först och stod bara och hoppade på stället.
Men skam den som ger sig!

FC: ;) han kan faktiskt göra halt från galopp nu :p
 
Sv: galoppen?

Jo jag känner igen det där hoppandet.. men jag kommer nog göra så att jag tar longering som ett sista alternativ ändå.. men alla tycker ju olika :)
 
Sv: galoppen?

:bow: tack :D

joo ska börja longera nu på helgerna osså :D
i vinter hyrs hon dock ut ugen inget mig imot då jag kan ängna mig åt Ekky - systern som är fördig inriden men tänker på exakt samma sät . btw. ska tävla henne i helgen XD
Jag ska även rida lite i rund corallen för att stärka sidorna.
och allt mer använda rösten så som - Halt - skritt - trav och galopp och det ska sitta där :D
Har börjat leda övver bommar på marken oxh ska lös hoppa på söndag tror jag :D
ska börja med 10 cm hinder och havre hinken XD
sedan ska jag ta promenade med henne och jag kan ju trava vid sidan oxå galoppen är dock värre XD då hon bockar med gämna mellan rum XD:banana: :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp