Sv: galopp
Hej! Nu har jag inte precis orkat läsa in alla svar. Men jag har jobbt med 5 olika varmblod och ridit till dem, alla mina knep har funkat på dem!
Jag brukar inte tänka på dressyren alls med mina nya hästar. Utan jag försöker med grunderna ute i skogen när det gäller skritta och trava samt att de brukar klara den ena galoppen.
Men när det är galoppen man ska träna på så andvänder jag mig utav hinder!
Det lättaste hittils och snabbast inlärningen är då att den ska hoppa , lagom högt, och sen svänger du åt de hållet den har problem med galoppen i. Då måste den ändå få in några steg i den galoppen? Sen kanske den lägger av och travtrava. Men om man fortätter så , berömmer den mycket, så kommer den få in mer galoppsteg hela tiden!
Sen så brukar de sluta med att de får in ett helt varv.
Min travare jag rider nu håller jag på att utbilda. För 4 veckor sedan kunde hon inte trava "fint".. Och hon kunde inte galoppera. Nu går hon I FORM i skritt, travar underbart, och så håller vi på att träna höger galopp, för vänster har varit lätt för henne, men den högra komemr nu med.
Men glöm inte att ändå tänka på den lätta galoppen.. Annars blir den starkade i motsatta galopp istället.. Alltid jobba lika mycket med dem i båda varven! Jag tränar aldrig dressyr dessutom, utan bara uterittter och hoppning.
Det har hjälpt jättebra, dressyren tillkommer ju i hoppningen och hon visar jätte bra framåtbjudning och nu gr hon ju som sagt i form i skritten och snart traven också!
Lycka till.