W

warrior

Hej. Har ett varmblodsvalack som jag bara haft i två veckor. Han kan gå i form i höger galopp men kan inte vänster. När han är i hagen o springer kan han fatta vänster galopp ibland men väl på banan så fattar han inte riktigt. Någon ide på hur jag kan göra?

Sv: galopp

Men om han fattar vänster men inte orkar gå i form så handlar det endast om styrka, då är det träning och åter träning som gäller.
Men sedan skriver du att han inte fattar vänster galoppen? Förstår inte riktigt.

han kan fatta vänster galopp i hagen men inte på banan när jag vill...

Okej. Det kan ju vara så att han har någon låsning som behöver rättas till. Men oftast handlar det om styrka, så det är bara att träna vidare, mycket fattningar osv. :)

Du kan ju testa att longera och då träna galoppen i vänster varv ifall det är svårt att träna undrer ryttare. Men som josefinefreed sa, är han väldigt stel eller ojämn kanske du borde be någon hästmassör/kiropaktor el lik kolla igenom om det är någon låsning i ngn led el muskel. Men har du bara haft honom i 2 veckor kan det ju vara avsaknad av styrka helt enkelt.

Lycka till

Hej. Har ett varmblodsvalack som jag bara haft i två veckor. Han kan gå i form i höger galopp men kan inte vänster. När han är i hagen o springer kan han fatta vänster galopp ibland men väl på banan så fattar han inte riktigt. Någon ide på hur jag kan göra?

Intressant med en travare som har lättare för höger galopp, det brukar ju vara tvärtom.

Att lära in vänster galopp smidigast tycker jag är att ställa hästen överdrivet utåtställd i fattningen så att vänster bog blir helt fri, vänster tygel ska även den längas lite. Genom att stänga höger bog väljer ofta hästen att fatta vänster galopp, dvs den sida som har möjligheten att fatta galopp. Om hästen ändå fattar höger galopp, bryt av till trav och ställ ev. ännu mer utåt. Det brukar inte ta många gånger innan hästen förstår skillnaden.

Var det en travare ens? :confused::angel:

Jodå. Det är övervägande fd travare som jag omskolat till ridhästar (befann mig i ett travstall under två år). Sedan har jag även haft en medryttarhäst under 5 år som var varmblodig travare som inte kunde höger galopp när jag börajde rida honom, som jag tränade in under samma princip (han tog iofs några månader då han var väldigt dåligt musklad när jag började rida honom då han hade stått i 6 mån).

Och nu den senaste är en kallblodig travare som jag är medryttare på och som jag har hjälpt till att träna in höger galopp på. Jag har ridit den hästen i två månader och båda galopperna är lika välbalanserade idag och fattningarna fungerar väldigt bra i båda varven.

Jag har utöver dessa undervisat ryttare som haft problem med galoppen på fd travare. Och jag har upplevt min metod som väldigt framgångsrik, vissa travare fattar rätt på första försöket, medan andra behöver längre tid.

Så, jo det går även på travare! ;)

Jag kan iofs tillägga att jag på vissa hästar, som har problem med en galopp, har precis i fattningsögonblicket mjukt lagt till ett spö på innerbogen (ridbanans innerbog, eftersom jag ställer hästen utåt så blir det då tillfälligt hästens yttre bog) för att förstärka galopp fattningen ytterligare.

Haha, nejnej jag har absolut inget emot travare det var inte det, var bara lite trött och jaa :laugh::rofl: tråden låg väl tom på ridtravare :angel: haha ursäktar min tröghet! :) Lycka till båda två! :D

Tänk på att om han fattar vänster i hagen så har han inte en bana som han måste gå i och orka svänga i hörnen, i hagen ka han springa snabbt och fritt, och behöver inte samla. Men det handlar endast om styrka och mer tränar, och det komer. Ju mer du tränar, desto bättre kommer han gå i vänster varv.
ta en upphöjd bom i ett hörn, en bit från kanten förståss, på spåret, kom i trav och placera galoppskänkeln undertiden du hoppar över, och fortsätt driva i vänster galopp efter hindret och beröm. Gör det några gånger i andra varvet, gör han inte vänster på engång så kommer du tils han gör det!

Lycka till!

haha okej tack...har försökt med det men vet inte vad förra ägaren gjort med honom för när jag överdrivet ställer honom år nåt håll så tros han att han ska gå åt det hållet oxå, när jag då försöker hålla emot går han på tvären...hmmm. han är väldigt känslig i högersidan o flyttar sig så fort jag petar på på honom men svårare med vänstern...när jag ställer honom utåt o ska fatta galopp så slängtravar han bara men det är väl bara träning, träning o åter träning som gäller...tror att det beror på att han är ganska omusklad...men tack!!:D

haha okej tack...har försökt med det men vet inte vad förra ägaren gjort med honom för när jag överdrivet ställer honom år nåt håll så tros han att han ska gå åt det hållet oxå, när jag då försöker hålla emot går han på tvären...hmmm. han är väldigt känslig i högersidan o flyttar sig så fort jag petar på på honom men svårare med vänstern...när jag ställer honom utåt o ska fatta galopp så slängtravar han bara men det är väl bara träning, träning o åter träning som gäller...tror att det beror på att han är ganska omusklad...men tack!!:D

Det kan vara ett problem att de tror att de ska gå ditåt man pekar nosen, ett helt normalt beteende. Det man ska göra då om hästen vill svänga är att sitta emot och göra några förhållningar, tills hästen förstår att han ska stanna på spåret/stigen eller vart man nu befinner sig.

Du säger att hästen då börjar gå i sidled, om han flyttar sig som åt det håll ni ska så tycker jag inte att det gör så mycket om det bara handlar om några steg innan fattningen kommer. Att ställa en häst utåt från skritt eller trav så ska ju hästen fortsätta framåt, och även om rumpan kommer lite väl långt fram så skulle jag inte bry mig så mycket om det i början. Sånt försvinner när hästen förstör galoppfattningen bättre, dvs när man inte längre behöver ställa dem så mycket utåt.

Slängtraven är svår, men jag tycker samma princip gäller där, och var väldigt övertydlig med hjälperna, bryt av om hästen börjar slängtrava och gör ny fattning.

Och en sista sak, med övertydlig galoppfattning, menar jag att du som ryttare ska vrida hela överkroppen så att dina höfter och säte tydligt säger vilken galopp du vill ha (i höger galopp skjuts höger höft fram genom att du vrider överkroppen utåt). Dvs om fattningen skulle ske på en ridbana så ska jag, om jag står i mitten av ridbanan, inte se din mage.

Lycka till med fattningarna nu, den kommer gå tillslut!

Det kan också vara att du själv är lite sned och hästen begränsas av det. Hade samma problem med min vblvalack. Han fattade högergaloppen hur enkelt som helst och gick helt i rätt form på långa tyglar (red western med honom)
Men vänster gick inte, och det för att jag själv är sned.
Det kan vara värt att kolla!

Hej! Nu har jag inte precis orkat läsa in alla svar. Men jag har jobbt med 5 olika varmblod och ridit till dem, alla mina knep har funkat på dem!:)
Jag brukar inte tänka på dressyren alls med mina nya hästar. Utan jag försöker med grunderna ute i skogen när det gäller skritta och trava samt att de brukar klara den ena galoppen.
Men när det är galoppen man ska träna på så andvänder jag mig utav hinder!
Det lättaste hittils och snabbast inlärningen är då att den ska hoppa , lagom högt, och sen svänger du åt de hållet den har problem med galoppen i. Då måste den ändå få in några steg i den galoppen? Sen kanske den lägger av och travtrava. Men om man fortätter så , berömmer den mycket, så kommer den få in mer galoppsteg hela tiden! :) Sen så brukar de sluta med att de får in ett helt varv.
Min travare jag rider nu håller jag på att utbilda. För 4 veckor sedan kunde hon inte trava "fint".. Och hon kunde inte galoppera. Nu går hon I FORM i skritt, travar underbart, och så håller vi på att träna höger galopp, för vänster har varit lätt för henne, men den högra komemr nu med.:) Men glöm inte att ändå tänka på den lätta galoppen.. Annars blir den starkade i motsatta galopp istället.. Alltid jobba lika mycket med dem i båda varven! Jag tränar aldrig dressyr dessutom, utan bara uterittter och hoppning.
Det har hjälpt jättebra, dressyren tillkommer ju i hoppningen och hon visar jätte bra framåtbjudning och nu gr hon ju som sagt i form i skritten och snart traven också! :)
Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30