Ewelina

Trådstartare
Detta blir min 3:dje tråd om min hästs galopp, i tidigare trådar så har jag inte blivit helt nöjd med de svar jag fått. Så därför gör jag en ny!

Han har svårt att hålla galoppen på ridbanan och sätter inte under sig, om det inte går jättefort i galoppen så blir det ofta så att han börjar slängtrava. Det känns som att han inte har tillräckligt med framåtbjudning och sen "dör" han bara :crazy: När man rider ut/hopptränar så har han inga större problem. Han bli även väldigt "stel" i galoppen och ofta kan man inte påverka med hjälp av handen. Svårt för mig att förklara.

Nu vill jag ha lite tips på hur jag kan träna upp galoppen så man kan ut och tävla lite dressyr, är lite pinsamt att komma in på en dressyrbana med en häst som inte kan galoppera på en 20m volt utan att slängtrava :crazy:

Inga bra filmer men, högergalopp:

Vänstergalopp:

Tacksam för alla tips jag kan få!
mvh Ewelina

Sv: Galopp?

Då jag är på jobbet kan jag inte se filmerna.. men vad har du fått för tips innan?
Det låter som att din häst inte är tillräckligt stark för att orka galoppera någorlunda lugnt och samlat. Vad händer om du står i lätt sits och försöker hålla en lugn galopp?

Återkommer sen när jag är hemma och när jag har sett filmerna :)

Min häst har också katastrofal galopp, dels beror det på styrka men också på att den är dålig helt enkelt.

Jag tränar MASSOR med övergångar. Trav-galopp-skitt-galopp-trav-galopp-skritt tex. Beror lite på hur mkt hästen orkar. Jag skulle också rida i lätt sits och trycka på lite mer, hellre att det går fram än att det blir kort och ostadigt.

Du bör träna galoppfattningar och rida på en volt tillräckligt stor så att han orkar bära sig. Du kan inte skylla på hästen för detta, du har helt enkelt inte utbildat honom tillräckligt för uppgiften. Rid längs fyrkantsspåret i stället, gör massor av fattningar och övergångar och sträva efter att han ska slappna av och ta långa språng.

Jag skulle ta ut han i skogen och låta honom galoppera ordentligt framåt.
Har du ingen framåtbjudning har du inget att jobba med. Helt enkelt.

För att stärka galoppen(vilket jag gjorde på medryttarhästen också, som har svårt i galoppen) gör övergångar till galopp. Galoppera några steg, bryt av, gör om. Det tar tiid, men efter ett tag kommer du kunna galoppera längre sträckor med bärighet. Efter en tid kanske du kan behålla en bärig fin galopp ett helt varv på volten. Men som sagt, det går inte på en vecka eller två. Det tar tid för hästen att bli stark nog. inget att fuska sej fram med. De bästa galoppsprången är ofta de allra första efter fattningen, så försök behåll de där fina sprången och bryt sen av, gör om. Efter en period kanske du kan behålla de där första fina sprången lite längre och de blir fler och fler.
Skolor i trav/skritt stärker också.

det var ju inte så långa filmer, men man fick en liten bild iaf av vad du ahde för problem.

jag skulle försöka stärka galoppen eftersom det är ser ut som att den inte är tillräckligt stark. galoppera mycket i skog och mark, uppåt och på rakt spår. tempoväxlingar, ibland framåt också korta.

longering är också ett bra alternativ. låt den få galoppera på volten, förstora och förminska. sakta av och fatta galopp igen.

faktiskt kan det också hjälpa att man rider med någon form av hjälptygel ibland, särskilt i galoppen. graman är bra för då kan ta lite och släppa efter som man vill och behövs. var försiktig så den inte hänger sig i tygeln istället för att själv ta balansen bara.

lycka till!

Jag har en islandshäst med rätt mycket tölt/pass i sig, och jag har därför fått jobba mycket med galoppen, både under inridningen och senare, för att få den bra och bärig. Sådant som jag tycker har hjälpt mig är:

* Löslongering i galopp för att få hästen att själv hitta sin balans.
* Galopp på riktigt stor volt, eller en "oval" innanför fyrkantsspåret så att hästen är lite ställd och böjd hela tiden.
* Samlings- och lydighetsövningar i andra gångarter: öppna, sluta, bakdelsvändningar, små volter, öka/minska volten etc.
* Galoppera utomhus i snö
* Viktboots fram
* Övergångar skritt-galopp-skritt-halt-rygga-galopp osv. Bara så många galoppsprång att hästen klarar en fin, bärig galopp.
* Gymnastikhoppning (med eller utan ryttare)

faktiskt kan det också hjälpa att man rider med någon form av hjälptygel ibland, särskilt i galoppen. graman är bra för då kan ta lite och släppa efter som man vill och behövs. var försiktig så den inte hänger sig i tygeln istället för att själv ta balansen bara.

Det rådet tycker inte jag är så lämpligt. Med graman kommer hästen hamna på bogarna eftersom den - som alla påpekat - saknar styrkan att bära sig.

Matinee:
Vad händer om du står i lätt sits och försöker hålla en lugn galopp?
Är jag ute i skogen och rider så bjuder han på framåt och ökar gärna. Men i paddocken så "dör" han eller så rusar han iväg för mig. (jag är ingen nybörjare trots att det kan låta så)

Sara-Ida:
Du bör träna galoppfattningar och rida på en volt tillräckligt stor så att han orkar bära sig. Du kan inte skylla på hästen för detta, du har helt enkelt inte utbildat honom tillräckligt för uppgiften. Rid längs fyrkantsspåret i stället, gör massor av fattningar och övergångar och sträva efter att han ska slappna av och ta långa språng.
För det första, en så stor volt finns inte plats för i våran paddock (20x40). För det andra, Jag har väl inte skyllt på hästen. Jag har bara bett om att få hjälp med problemet. Sen är det ingen unghäst vi pratar om utan han är 12år, han har fixat galoppen förut med mig men sedan flyttade jag och ingen tränade honom så nu har han tappat allt.. annars var det bra tips du hade ;)

Magnum:
Jag skulle ta ut han i skogen och låta honom galoppera ordentligt framåt.
Har du ingen framåtbjudning har du inget att jobba med. Helt enkelt.
Detta har han definitivt inga problem med, ju fortare det går desto nöjdare blir han. Så framåtbjudning har han som sagt ute men inte på banan. Kör man ökad galopp på banan så blir resten av ridpasset bara kaos :crazy:
Skolor i trav/skritt stärker också.
I skritt tränar jag på skolorna jätteofta och han är superduktig på dom :D men i traven känns det som att han "inte hinner med", det går för mkt framåt och sen när man väl ber honom att göra t.ex. sluta så måste han nästan sakta av för att orka, men jag jobbar på detta ;) och det går bara bättre och bättre :)

Sandan:
longering är också ett bra alternativ. låt den få galoppera på volten, förstora och förminska. sakta av och fatta galopp igen.
Det värsta är väl att han inte kan galoppera när man longerar :crazy: man måste samla honom så mkt när man rider för att få honom i galopp och när man longerar så går ju inte det, enda möjliga för att ev. kunna få honom i galopp när man longerar är väl att ha en gigantisk volt och låta honom galoppera jättefort, men det är för mkt risker med det.

Förlåt om ni tkr att jag är besvärlig, men försöker bara förklara hur det ligger till. :angel:

I svaren skrev jag inget om de tips som jag tyckte var användbara men kan tillägga här att bl.a. tempoväxlingar, skolor, gymnastikhoppning.. m.m. TACK FÖR ALLA SVAR!!! Uppskattar även fler svar!
:D

Det värsta är väl att han inte kan galoppera när man longerar :crazy: man måste samla honom så mkt när man rider för att få honom i galopp och när man longerar så går ju inte det, enda möjliga för att ev. kunna få honom i galopp när man longerar är väl att ha en gigantisk volt och låta honom galoppera jättefort, men det är för mkt risker med det.

Testa löslongering. Då har han ingen lina som "drar" honom ur balans, utan han måste hitta balansen själv! Jag tycker att det har fungerat bra med min häst, som också har svårt att galoppera i longering (svårare än när man rider, vilket han numera klarar bra). Om du behöver, använd hela ridbanan till löslongeringen!

För det första, en så stor volt finns inte plats för i våran paddock (20x40).

Testa mitt tips att rida på en "oval" innanför fyrkanten, så att du har hästen något böjd och ställd hela tiden! När min häst hade svårt för galoppen på fyrkanten, så rusade han på långsidorna, och kunde därmed inte bära upp sig i svängarna, utan "ramlade" över i pass/tölt (vilket i din hästs fall kanske blir slängtrav istället). Då funkade det mycket bättre att fatta galopp på en volt på mitten, och sedan successivt öka den till en "oval" på ridbanan. Då fick han aldrig upp farten så mycket på raksträckorna, utan var hela tiden lite förberedd för svängarna.

Tänkte testa både löslongering och rida på oval.

Sen har jag en liten uppdatering på hur det går med galoppen.
Var på dressyrträning igår och denna gången så började vi rätt tidigt med galoppen (i vanliga fall så tar vi den sist när jag är som tröttast), måste säga att både jag och min tränare var väldigt nöjda. Visst han orkade inte riktigt hålla den hela tiden och jag fick ta i som ***, men fint kändes det :)

Kan inte beskriva exakt hur vi gjorde men jag kan försöka så gott jag kan:
Min tränare sa till mig att jag borde känna att sittbenen var i olika höjd, att det var som ett "hål" på ena sidan i galoppen och det stämde mkt väl. Hon bad mig att trycka ner det sittbenet i hålet och "jobba upp det", genom att driva fram honom ordentligt på den sidan och hålla ner sittbenet. Sedan när han inte hade ngt "hål" (jag vet låter konstigt på beskrivningen men jag hoppas ni fattar) så gjorde vi övergångar mellan skritt och galopp. I skritten skulle jag först ha honom ordentligt på yttertygeln och med framåtbjudning, när det sedan kändes bra skulle jag fatta galopp utan att ändra ngt på handen. Sedan i galoppen så skulle jag fortsätta att stödja på yttertygel och samtidigt trycka in yttersidan (han smiter utåt med vänstersidan i höger varv), även då så skulle jag använda mig av sittbenet. När yttersidan kändes bra så skulle jag försöka hålla kvar det och "skåla ur honom" på insidan så han formade sig. Funkade mkt bra och är jättenöjd!

Kul att du fick till det, och har hittat något som funkar!

Jag brukar också ta galoppen tidigt under ridpasset, och hellre växla mellan skritt och galopp än trav och galopp (för min häst funkar också växlingar mellan tölt och galopp bra). Traven har en tendens att bli lite för lång och låg (på min häst, i början av ridpasset) för att främja en bra galopp.... Faktum är att även traven brukar bli bättre och bärigare sedan, efter lite galopp (och tölt).

Jaa, det är bra att träna övergångar mellan skritt-galopp, men det värsta med det med min häst är väl att sedan så saktar han av till skritt (tvärnit) även om jag vill att han ska gå fån galopp till trav.. visst det är en övningssak men ändå x)

Shit!! Mkt snyggt måste jag säga. Skulle aldrig kunnat gissa att det var en travare :crazy:

Jag har annars fått en jättebra ide som jag provade idag. Jag tränar ju clickerträning med Vito och gjorde det samtidigt som jag red dressyr. Galoppen var jättefin (han var ju tvungen att galoppera långsamt så att han kunde stanna så snabbt som möjligt för att få godis ;)), sen provade jag även att göra öppna och skänkelvikning.. Måste bara säga att så bra har inte han gått ngn gång för mig! måste be mamma att filma ngn gång.

Nackdelen är ju om han galopperar långsamt utan att vara aktiv så blir galoppkvalitén därefter. Han går ju bara och väntar på att få stanna och bjudningen som är A och O uteblir. Tanken är säkert bra men se till att du varierar tempo.

Fördelen med cavaletti är ju att det är väldigt gymnastiserande för hästen, dom blir starka och dessutom kvicka i benen. Det gör under med galoppkvalitén samt att det dessutom är kul. Avstånd i trav är ca 1,40 m och i galopp ca 3,5 m. Bommarna ska hellst ligga på lite höjd, ca 20-30 cm i trav och ca 50 cm i galopp. Börja med med två bommar och när hästen har fattat vad det går ut på utöka till minst fyra bommar. Du kan ju integrera övningarna med din clickerträning oxå.

Lycka till.

:eek:

Holy moly, det är helt andra saker än de travhästar jag sett "omskolas" här!

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar