J

jagvillvaraifred

Jag skulle behöva lite galopptips.

Jag har en d-ponny och när vi rider dressyr, och galopperar går det fortare och fortare och fortare.....
Han går på en stadig hand men svängetr lite med huvet.
I vänstervarv tittar han gärna utåt och tar då hela halsen med sig.
Jag har en dutkig dressyrtränare och vi har kommit en hel del framåt, även i galoppen. Men nu verkar det som om inte han heller vet vad jag ska göra.
Han har suttit upp många gånger på honom men jag tycker inte heller att det går särskilt lugnt.

Någon som har lite olika övningar man kan göra?
Jag tycker att det går lite bättre när jag rider dressyr på ett fält men vi måste ju kunna det på en ridbana också.
När vi galopperar på en långsida springer han ifrån mej och allt slutar men att vi bryter av till en slängtrav.

Jag har testat att rida med halsförlängare i galoppen och någon gång har det gått jättebra men senast sprang han ifrån mig igen.
Förra ägarna gav mej ett tips om att testa med gramantyglar, men det har jag aldrig använt innan, helst vill jag ju rida helt utan hjälptyglar men ifall det går bättre med så kanske det tillslut går bättre utan gramantyglar också.

Däremot när jag rider på hackamore så går han jättelugnt i alla gångarter, till och med när jag galopperar på rakt spår samt att han lyssnar på mycket mer på mina signaler (=sätet, rösten, skänklarna)

Så, någon som kan ge "en ponnyhoppare" lite tips?
Jag vill gärna tävla lite dressyr också och inte hoppning hela tiden samt att jag tränar inför fälttävlingar också.

/Filippa

Sv: galopp

Hur fort springer ponnyn? Går det farligt fort redan i det tempo han valt ska du nog inte göra såhär, men har du provat att driva på när han vill springa? Springandet är ju egentligen ett framåtbjudningsproblem, hästen försöker springa ifrån din inverkan. Lösningen är alltså att sätta honom i arbete. Det här har jag haft jättehjälp av med ponnyn jag rider som gärna blir springig i traven (det är lättast i trav). Så fort han börjar springa driver jag på och fortsätter driva tills han inte längre ligger på i tempo, då ökar jag lite till. Vid nån punkt känns det som om hästen bromsar till lite, i det läget får man vara snabb och driva på två steg igen, sen ta halvhalt och minska tempot. Då har man definitift en häst som är igång och i handen på ett ärligare sätt. Börjar hästen slängtrava har man slarvat, då får man vänta med drivningen, kontrollera innerställningen och sin sits innan man fortsätter.

Så länge hästen inte springer för att den har ont eller är rädd fungerar det här. Sen ska man kanske inte använda den här metoden på löphästar heller, de har inte riktigt samma hastighetsspärrar som en vanlig ridhäst :angel:

Se till att hästen inte har tråkigt heller, variera vägarna så mkt det bara går (utan att chocka hästen såklart, noggran ridning hela tiden)

Är den ok? Det är inte pga den har ont som den springer undan?

Vad är det för tränare?

Det låter som om den inte är rakriktad utan undandrar sej genom att köra ut bogen och sätter inte under båda bak.
Det du ska jobba med är alltså rakriktningen. Graman tror jag inte alls på, den kanske saktar ner tempot men gramanen får den inte rakare i kroppen, och det enda som händer är att den fortsätter i samma stil men långsammare. Du vill ju ha den rak och jämn i kroppen, då kommer du att kunna kontrollera tempot bättre också.

Den hänger troligen mer på ena tygeln också, (höger?).

Det finns flera trådar om att rakrikta, att flytta bogarna osv. Sök efter dem, hinner inte leta just nu. Om du kommer åt bogarna bättre i skritt och trav kommer du att kunna stärka båda bakbenen och komma åt även galoppen.
Sitter du rakt äver hästen elller flyttar den dej så att du är mer på ena sidan, eller är du själv eller sadeln sned? Passar sadeln öht?

Det finns mängder av frågor som du ser...... Att jag frågar om tränaren beror på att om det inte är något fel på häst eller sadel borde en duktig tränare kunna hitta felet och komma åt det, för att kunna visa dej:confused: Tex en sån sak som rakriktningen.

Hur fort springer ponnyn? Går det farligt fort redan i det tempo han valt ska du nog inte göra såhär, men har du provat att driva på när han vill springa? Springandet är ju egentligen ett framåtbjudningsproblem, hästen försöker springa ifrån din inverkan. Lösningen är alltså att sätta honom i arbete. Det här har jag haft jättehjälp av med ponnyn jag rider som gärna blir springig i traven (det är lättast i trav). Så fort han börjar springa driver jag på och fortsätter driva tills han inte längre ligger på i tempo, då ökar jag lite till. Vid nån punkt känns det som om hästen bromsar till lite, i det läget får man vara snabb och driva på två steg igen, sen ta halvhalt och minska tempot. Då har man definitift en häst som är igång och i handen på ett ärligare sätt. Börjar hästen slängtrava har man slarvat, då får man vänta med drivningen, kontrollera innerställningen och sin sits innan man fortsätter.

Så länge hästen inte springer för att den har ont eller är rädd fungerar det här. Sen ska man kanske inte använda den här metoden på löphästar heller, de har inte riktigt samma hastighetsspärrar som en vanlig ridhäst :angel:

Skulle inte rekommendera detta om det inte handalr om att hästen går i undertempo och det låter ju inte så.

Sen vet jag inte vad du menar med löphästar? :confused: Vilken sort har du erfarenhet av när du skriver så?

Däremot när jag rider på hackamore så går han jättelugnt i alla gångarter, till och med när jag galopperar på rakt spår samt att han lyssnar på mycket mer på mina signaler (=sätet, rösten, skänklarna)

Se till att en tandläkare kollar på din häst, kanske är en vargtand som stör.

försöker svara till alla samtidigt..

Det är inte för att han har ont eller rädd(vad som ska va känt).
Jag kan släppa båda tyglarna helt och han är fortfarande utåtställd i vänstervarv.
Jag vet inte riktigt vilken licens tränaren har (kan fråga mamma när hon kommer hem) men han har tävlat själv väldigt högt och jobbar nu som polisryttare på Jägesro (malmö)
Sadeln är utprövad av en riktig sadelmakare.
Han är 12 år, och jag vet inte vilken ålder dom bör ha tappat vargtänd(erna?). Senast han var hos "tandläkaren" var i november 05.
Tempot är inte farligt fort men tillräkligt fort för att det är obekvämt och jag inte kan ge honom andra signaler.

Jag har fått det här rekommenderat för hästar som gärna ligger i övertempo med förklaringen att övertempot är en lika stor brist på bjudning som undertempot. Lösningen är att sätta drivning i hästen tills den arbetar - rida den fram i handen.

Med löphästar syftar jag främst på travhästar, men jag gissar att galoppörer är ungefär samma. Det jag menar är att en löphäst har en "extra växel", löptempo. En tränad löphäst är tränad till att springa väldigt fort, och gör troligen det om man bara fortsätter driva på. De hästarna jag har prövat den här metoden på har haft en tydlig och klar gräns där det helt enkelt var för jobbigt att hålla det höga tempot. Ska man använda den här tekniken på löptränade hästar borde man nog vara fruktansvärt duktig, och vid det laget behöver man knappast den.

Tycker att Flashlight skrev det bra, det är rakriktningen ni behöver jobba på (och lydnaden såklart, men det verkar som att hästen behöver bättre förutsättningar..)
Att den ställer sig utåt är ju en symtom på att den vill lägga över vikten från ett bakben. Jobba på öppnor och slutor först i skritt och sen trav. När du sen kommer till galoppen igen så är mitt tips att göra det ur alla möjliga olika situationer, skritt, skänkelvikning, sakta trav, sluta, ryggning, halt osv. På så vis kanske du får lättare att komma åt hela hästen. Men jag skulle rekommendera mycket rakriktande jobb och att du tar en paus med galoppen under tiden och när du sen börjar igen fokuserar man mest på fattningarna och att bryta av efter ett par språng, troligen är det när hästen tappar strukturen/balansen som den blir stressad och drar iväg (om det inte var smärta det berodde på).

MEN den stora frågan är: om hästen går bra med hack, varför rider du inte bara på hack? och varför går den bättre på hacket?
det är supervanligt att hästar har blockeringar i rygg-/halskotor och när man då tar i tyglarna med bett i munnen på hästen kommer den känna av dessa låsningar. i galoppen "behöver" hästen ryggen på ett helt annat sätt än t ex i trav för att kunna hålla bra balans (galopp är ju en samlad gångart) mao så brukar mindre låsningar märkas tydligare när man får ta rejäla förhållningar och/eller i galopp.

Jag skulle behöva lite galopptips.

Jag har en d-ponny och när vi rider dressyr, och galopperar går det fortare och fortare och fortare.....
Han går på en stadig hand men svängetr lite med huvet.
I vänstervarv tittar han gärna utåt och tar då hela halsen med sig.
Jag har en dutkig dressyrtränare och vi har kommit en hel del framåt, även i galoppen. Men nu verkar det som om inte han heller vet vad jag ska göra.
Han har suttit upp många gånger på honom men jag tycker inte heller att det går särskilt lugnt.

Någon som har lite olika övningar man kan göra?
Jag tycker att det går lite bättre när jag rider dressyr på ett fält men vi måste ju kunna det på en ridbana också.
När vi galopperar på en långsida springer han ifrån mej och allt slutar men att vi bryter av till en slängtrav.

Jag har testat att rida med halsförlängare i galoppen och någon gång har det gått jättebra men senast sprang han ifrån mig igen.
Förra ägarna gav mej ett tips om att testa med gramantyglar, men det har jag aldrig använt innan, helst vill jag ju rida helt utan hjälptyglar men ifall det går bättre med så kanske det tillslut går bättre utan gramantyglar också.

Så, någon som kan ge "en ponnyhoppare" lite tips?
Jag vill gärna tävla lite dressyr också och inte hoppning hela tiden samt att jag tränar inför fälttävlingar också.

/Filippa

varför rider du då inte med hackamore ?

okej. nu får vi helt enkelt fortsätta att jobba med dessa övningarna ni har beskrivit.

varför jag inte alltid rider på hack är för att jag vill tävla dressyr (jag gjorde det me f.d ponnyn) och jag vill satsa på fälttävlan (men pga skada så har vi fått stryka oss fram till nu)

för jag har väl rätt i att man inte får tävla på hack, varken "vanlig" dressyr eller fälttävlans-dressyren ?

Men som sagt, det intressanta är ju också VARFÖR hästen går bättre med hack. Den har inget i munnen, det har den däremot med bett. Om tänderna är ok kan det vara värt att ta ut kiropraktor/ET eller dylikt för att kolla igenom hästen. Som sagt så känner hästen alla sina blockeringar i munnen (sammankopplat via underkäken, känns mycket mer när man tar i bettet). Det kan ju också vara käken som är ur led, det är mycket vanligare än man tror.

Vill man lösa ett problem räcker det inte att komma runt problemet, man vill komma fram till vad det beror på också så hästen inte bara tar ut det på något annat.
Sen gäller det såklart att vara konsekvent själv också. Låter man inte hästen streta emot (genom att ta väldigt snabba tygeltag) och inte ger hästen något att "dra" mot och konsekvent saktar ner hästen när den drar iväg så brukar de lära sig till slut. Om du ska sakta av i galoppen, tänk på att förhålla i svävmomentet, ska man sakta av till trav brukar det allra bästa vara snabba kramningar på tygeln vars framben är i marken.

Förutsatt att hästen inte har ont skulle jag lägga mkt volter, stora som små i galopp. Lägg ut en galoppbom sedan (efter ett lämpligt antal meter) 3-4 travbommar. Alltså galopp in över bommen sakta av till trav mellan bommen och travbommarna och trava över dom. Lyssnar inte hästen när du ska sakta av till trav efter galoppbommen lägger du en volt innan travbommarna tills hästen kommer ner i trav.

hackamore kan man inte rida korrekt dressyr med men han bromsar p.g.a. att det är en helt annan effekt, hästar lyssnar bra för tryck på nosryggen och de blir inte fullt så starka.

Jag har en ponny som springer fort i galoppen. Jag rider för b-tränare (som varit uppe i grand prix) och vi har några metoder. Jag brukar rida på spåret med nacken böjd innåt och sedan rida in på en volt och fatta galopp. Ta ett varv på galoppen men om du känner att du behöver ett till så gör det, halvhalter tills hästen ger med sig. Det har hjälpt väldigt mycket att luta sig mycket bakåt så att tyngdpunkten är mer bakåt och du på det sättet "bär" upp hästen och bromsar. När hästen bär sig själv sätter du dig försiktigt tillbaka till den vanliga tygndpunkten. När hästen böjer halsen utåt så använder du mycket ytter tygel samt inner skänkel på volten, nu menar jag mycket ytter tygel. Hästen kommer då att ta stöd mot din hand och du kan röra bettet med inner hand tills den böjer sig innåt. Detta tar tid som allt annat men har gett min häst jättebra resultat efter endast tredje gången. Det gäller helt enkelt att bromsa hästen med ganska kraftiga halvhalter, när hästen har lärt sig att galoppera sakta kommer resten att falla på plats.

Förresten om din tränare inte kan hjälpa dig med detta problem borde du söka upp en ny som kan göra det. Ingen idé att lägga ut pengar på något som inte funkar. Plus att använda skarpare medel och hjälptyglar är inte något jag skulle rekommendera, ju mer skarpt du använder ju okänsligare blir hästen och det blir en ond cirkel. Hitta en bra tränare som hjälper dig och träna ofta och konsekvent så kommer du att se att problemet kommer att fixas tillslut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama