M

Modigtjej

Jag har ett "ganska " jobbigt problem med min herre och det är när vi galopperar går det för fort. Är det någon som har något tips eller någon bra övning?:)

Sv: Galopp?

Han är fullblod, connemara, arab.
Han fattar galopp fint och bra sen får vi för snabbt tempo . Men det går inte direkt långsamt dom första sprången heller.

Det skulle ju eventuellet kunna vara så att han inte är tillräckligt stark för att hålla en kortare galopp.
Pröva att börja korta nått/några steg i taget och öka det sucssesiv medan han blir starkare.
Ett annat alternativ är att han inte förstår vad det är du vill (elelr skiter helt i det ;) ) och då är det nog bara att öva öva och kanske kan ta hjälp ett par gånger utav en tränare som kan komma och se lite vart det brister. :idea:

Jag spekulerar egentligen bara men med både fullblod och arab i din häst tänker jag att hästen naturligt har en bra, snabb galopp - lite racerhäst helt enkelt - och att man kanske måste träna dels samling, dels övergångar. Som sagt, en helt amatörmässig spekulation från mig men du kanske vill testa det och se om det funkar. Skada kan det knappast göra i alla fall.

Det skulle ju eventuellet kunna vara så att han inte är tillräckligt stark för att hålla en kortare galopp.

Precis vad jag också funderade på, men det är ju helt omöjligt att säga utan att ha sett hästen.

Jag har en arab som från början hade en väldigt snabb, vägvinnande galopp över tiden, även om han var stark nog att kunna samla sig. Han förstod helt enkelt inte vad som förväntades.
Jag tränade väldigt mycket övergångar och var väldigt noggrann med att de skulle bli bra. Tränade dem dessutom med röstkommando så det inte skulle bli ngn dragkamp vid varje avsaktning. Kopplade även in ett annat röstkommando som betydde "sänk farten men inte tempot" i trav som även fungerade i galopp.

Det här är nu många år sen, men idag har han en alldeles lagom fart i galoppen, samt att han i sig blivit mycket lugnare. Men som ngn skrivit så är de ju fullblod och "racet" finns kvar. :D

kl*

Håller med övriga, lägg in tempoväxlingar, träna fattningar (om det beror på att han inte är nog stark) ett annat alternativ kan vara att trava och galoppa i oäven terräng så han måste tänka sig för och inte bara rinner iväg :)

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Kamomilla
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 519
Senast: Cs218
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka