L

LoveRebus

Min ponny har svårt med galoppombyten och att få rätt galopp. Några tips på övningar vad man kan göra? ^^

Sv: Galopp

Fatta galopp precis innan hörnen och på böjt spår. Då blir det mer naturligt för hästen att fatta rätt galopp :)

Galoppombyten börjar man träna in när hästen går stadigt i form och är i tillräckligt bra balans samt musklad för det.

om man ska träna att byta galopp är detta ett jätte bra sätt..
lägg en bom på diagonalen och kom i galopp och gör den andra galopp fattningen över bommen.. om du förstår?. det funka för min gammla ponny :)

det var det enda sättet för mig när ja tränade upp min ponny och det funkade, sen hade man fått gå över till annan träning.. men bara att man skulle få hästen att byta galopp utan att sakta av till trav osv.

Min häst har mycket enklare att fatta galoppen på böjt spår än på rakt så jag försöker öva mycket på volt och i hörn osv.

Min dam var likadan men jag brukade öva på stor 8-volt över hela ridbanan och på medellinjen / mitten av 8-volten tar en halvhalt och gör en tydlig galoppfattning till den galopp jag vill byta till, viktigt är att inte ställa om hästen samtidigt som du gör bytet utan vänta tills den bytt och då ställer du den.

Annars har jag också positiva erfarenheter av att börja med att använda mig av en galoppbom som jessicajosefsson föreslår, viktigt är att även här vara tydlig med bytet och galoppfattningen trots att hästen oftast sköter det själv över bom.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama