Galopp vid tömkörning/longering?

T

Trampe

Hur får man egentligen galopp på en unghäst vid arbete på töm/lina, då hästen inte kan röstkommando?
Driver man på med röst, smackning och ev. piska tills de faller in i galopp eller vad?????

Sv: Galopp vid tömkörning/longering?

Ja.. exakt så har jag gjort :) Drivit på med rösten tills hästen fallit in i galopp, då berömt, upprepat röstkommandot ("galopp!") ett flertal gånger för att sen sakta ner och göra om det hela.

kl

Japp det är så man gör, och det brukar inte ta så långt tid innan de kan röstkomandot sen... 2 galopper tog jag och sen fattade min dam bara jag "sa" galopp, as bra!:D

Ett bra trix är att själv fatta galopp samtidgt som man säger galopp

fast de gör man nästan automatiskt för att man är så inne i det :D:angel:

Jag gjorde på min häst så att när jag hade den lös på ridbanan och hon tog galopp, så ropa jag galopp, galopp osv. vid varje galop steg.
När jag longera henne och hon tog galopp så fortatte jag. det funkade bra!

Jag är på det momentet med mitt varmblod nu. Nog kunde hon galoppera när jag köpte henne men var inte alls stark och nu under vintern har det varit så pissigt underlag att hon enbart har galopperat när jag löslongerat. Nu när ridbanan är i skick igen så har jag börjat longera & provade halsförlängare i veckan vilket hon förmodligen aldrig haft, resulterade i 180 knyck på volten.

I vilket fall som helst har jag "jah!" som galoppkommando och det har inte dröjt länge alls innan hon fattade vad det innebär, behöver aldrig ens föra pisken mot henne och nu har hon börjat kunna galoppera i en långsammare och mer harmonisk galopp. =) Bara att jobba på.

Brukar vara enkelt. Man läser hästen, ser när den är på bushumör. Ofta galopperar de gärna av sig själva, kanske en smackning, ett steg mot deras bakdel i rätt ögonblick. Pussljud har jag som galoppkommando, upplever det som positivt och uppmuntrande utan att bli befallande.

Röstkommando (Gaaaa-lopp!), höj pisken (från utgångsposition ungefär i höjd med hästens has) förstärkt med en dubbelsmack - då brukar de flesta hästar fatta galopp. Jag vill hellre att de fattar på en gång än att man driver in dem i galoppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar