Galopp till skritt

Ellyne

Trådstartare
Tränar övergångar mellan galopp och skritt. Skritt till galopp är inga problem, men just ner till skritt igen har vi problem med. Det kommer alltid in nåt travsteg alternativt blir för abrupt. Då gör jag ändå halvhalter.
Några tips? Tex i vilket moment jag bör ta ner hästen i skritt? Har provat mig fram lite men inte fått in snitsen.

Sv: Galopp till skritt

Jag har ett problem som är tvärtom. Kan inte från skritt till galopp! Tips hur man gör då? Vet inte riktigt men förbered hästen mycket, halvhalter som du säger, och bestäm dig! Nu är det skritt! Ställ upp koner i början och mellan dem ska det vara skritt! Du kan börja med att sakta av till trav och sedan prova med skritt. Beröm. Visa att det är skillnad att sakta av till trav och att sakta av till skritt. Mycket träning som gäller. Lycka till!

Samla galoppen så mycket det bara går innan själva övergången, så du ramar in och balanserar till max och där mer bara växlar över till annan gångart, snarare än att tänka 'bryt av'. Gör många övergångar till trav och se till att hon förstår konceptet sas och när ni gör dom bra så tar du ner det till skritt. Det gör ingenting om det blir travsteg så länge hon gör övergången rätt (dvs inte trillar framlänges), dom försvinner när hon blir stark nog. När du gör övergången till trav så försök att verkligen känna rytmen så att du redan vid första travsteget kan rida fram, nästan ska det kännas som att du minskar galoppen så att det går långsammare än att trava, och då släpper -fram- i trav. (samma gäller ju vid skritt, känn rytmen och släpp fram skritten direkt). Rid halvhalt i varje språng och räkna ner sprången, halvhalt (3) - halvhalt (2) - övergång (1) - fram. Då får du fina, raka, balanserade övergångar : )

Isabella, oftast när det inte blir galopp så brukar det vara för att man krånglar till det lite för mycket. En bra övning är att rida galopp-trav på -rakt- spår. Fokuset ligger på att ha en så rak häst som möjligt och göra en så okomplicerad övergång som möjligt, det ska bara bli rätt galopp för så små hjälper som möjligt. (man får visa hästen så tydligt som det behövs för att få rätt galopp, men ska efterhand ge så liten hjälp som möjligt) Tänk lite westerhäst. Resultatet blir att både du och hästen är mer på det klara om vilken hjälp som är viktigast och hur lite det behövs, så när rider i skritt så ska det vara solklart för er båda om hur en bra galoppskänkel ges. Man får experimentera lite och testa med mer inner eller ytterskänkel, mer eller mindre höft, kram på innertygel eller yttertygel, det kan vara lite olika beroende på hur hästen har lärt sig.

Tack för svar! Det är en islandshäst så han har ju lite svårt med takten kanske. Från trav till galopp går det bra. Det händer att han tar fel galopp i höger varv, han gillar mer vänster galopp, förmodligen starkare i den. Men han har en bra och bärig galopp. Mycket skön! Är så tydlig jag kan. Men när det kommer till att fatta galopp från skritt tar han gärna trav innan eller (tölt) då. Tror aldrig att jag fått galopp direkt från skritt, iallafall inte när det varit syftet. Ger en jättetydligt fattning och han fattar vad jag menar men han måste gå upp i trav eller (tölt) innan. Är det för han inte är van kanske? Eller orkar han inte? Det borde han göra! Några bra övningar för att han ska klara detta? Tränat med att stärka galoppen ett tag nu, med mycket fattningar, då mitt mål är att kunna rida förvänd. Men hade gärna velat träna honom från skritt till galopp innan så han är ännu starkare och för att det även är kul att kunna! Tacksam för svar!

Jag tränar detsamma nu.

I vänter galopp är min häst inte lika stark och det är där vi har problem och såhär tränar vi!

Se till att rida i en fräsch arbetsgalopp, vänd in som till en serpentin, samla ihop galoppen som för ett avbrott och rid framåt igen. Var jättenoga att inte tappa yttersidan!! Mina övergångar blir kack om jag tappar den så det kan ju iofs vara nr ett att kontrollera :)

Rid så några gånger att "låtsas" att du ska göra ett enkelt byte men rid fram ut det. När du tycker att du har läge och hästen förväntar sig (kanske) att rida fram så gör du helt okomplicerat ett avbrott. För min egen del blir det bäst om jag bara kramar lite med tygeln och tar det mesta med sätet, att jag sitter till och bromsar upp, men iom att han är lite svag i vänster behöver jag hjälp av förhållning i handen. Glöm för allt i världen inte att rida galoppen, rid varje steg nu i början. (påminner mig själv mest tror jag)

Börja tänja galoppen med att samla så det är så nära skritt som du kan och rid framåt osv.

Det du också kan göra är att rida 500 övergångar galopp - skritt. Rid bara några galoppsteg så du känner att du har kontroll över galoppen och kan rida varje steg och att hästen inte tenderar att bli för lång (min akilleshäl återigen haha). nöta, nöta och åter nöta. Det bygger styrka som attan ;)

Glöm för all del att inte pausa och rida fram också så du inte hamnar i ngt backaläge. Tänk på att nyanserna ska finnas så det inte blir 2 diffusa nyanser av sakta galopp :)

Senast ändrad:

Vet inte riktigt vem du skrev till nu! :) Men någon som har en bra övning för att få hästen att kunna fatta galopp från skritt. Till en inte så jätteutbildad häst! Varför vill han inte ta från skritt? Vilka orsaker finns? Tack!

Jag bruka göra så i början att jag kommer längs väggen och gör en liten volt, för att få hjälp med samlingen, men istället för att rida ut p spåren rider jag lite mer mot väggen och tar hjälp av den som broms. Då kan jag göra övergången nästan enbart med sätet.

Jag har också haft problem med detta och mitt problem var så lätt som att hästen orkade inte.
Så jag började klättra i backar rygga upp för backar(kanonövning)
Sedan började jag med att trava-halt rygga-trav, otroligt vad hästar brukar bli mjuka och fina av denna övning.
Efter några veckor testade jag galopp-trav-galopp och det funkade fint och någon vecka senare satt galoppen från skritt
Vi är nere och nosar på halt-rygga-galopp men hon orkar inte riiiktigt riiktigt än men snart:)

Tränar övergångar mellan galopp och skritt. Skritt till galopp är inga problem, men just ner till skritt igen har vi problem med. Det kommer alltid in nåt travsteg alternativt blir för abrupt. Då gör jag ändå halvhalter.
Några tips? Tex i vilket moment jag bör ta ner hästen i skritt? Har provat mig fram lite men inte fått in snitsen.
Du måste kunna minska galoppen så pass att farten inte är högre än att det går att skritta. det krävs ganska mkt av dem för man får inte tappa aktiviteten.

Läs malinskys övning.

Tack för svaren!! Här ska tränas!

Om jag ska sammanfatta det för mig själv: ;)
- Detta är en övning som kräver en stark häst.
- Galoppen ska vara så pass stark att den kan ridas i skritt-tempo.
- Övning: "Använd väggen som broms" på en volt.
- Träna många (korta) övergångar, börja med galopp-trav-galopp.
- Träna tempoväxlingar och rid framåt med jämna mellanrum.
- "Rid" galoppen. Gör halvhalter. Balansera upp innan övergång. "Känn" in/"tänk" kommande takten. Var tydlig.
- Övning: Rid arbetstempo, vänd in på serpentin, samla upp, rid fram igen. Upprepa några gånger, gör sedan en övergång istället för samlad galopp (tänk på yttersidan).

Glöm inte att våga rida framåt! För att övergången ska bli rak (balanserad) och få inte kastar ankar-effekt, så måste man rida framåt hela vägen, därför mitt tips att inte tänka bryt av (sakta ner) utan bara byt, växla gångart med sätet och -släpp fram- hästen i nästa gångart. (Det blir inte slängtrav om man samlar hästen tillräckligt inför övergången, tvärtom får man oftast riktigt fin trav). Malinskys övning är bra. I skritten så skrittar man sen så många meter som krävs för att hitta en fin skritt, taktmässig och med bjudning, innan man funderar på nästa fattning.

han är helt enkelt inte stark nog för att göra fattningen från skritt : ) träna på att öka och minska galoppen är bra för styrkan, att du kan samla upp honom för sätet och släppa fram igen.

Glöm inte att våga rida framåt! För att övergången ska bli rak (balanserad) och få inte kastar ankar-effekt, så måste man rida framåt hela vägen, därför mitt tips att inte tänka bryt av (sakta ner) utan bara byt, växla gångart med sätet och -släpp fram- hästen i nästa gångart. (Det blir inte slängtrav om man samlar hästen tillräckligt inför övergången, tvärtom får man oftast riktigt fin trav). Malinskys övning är bra. I skritten så skrittar man sen så många meter som krävs för att hitta en fin skritt, taktmässig och med bjudning, innan man funderar på nästa fattning.

Tack för ditt svar. Galopp till trav funkar ganska bra, kan få riktigt fin trav ibland. Problemet är som sagt galopp till skritt, och det är inte ens en dålig övergång, det är en obefintlig övergång eftersom det alltid blir ett par travsteg emellan.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 371
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka