Galopp-problem

Fossing

Trådstartare
och en häst som inte tar tygelhjälper på ett bra sätt. Lite hjälp, tack!

Hur gör jag?
Hästen ifråga är pigg och framåt och för det mesta väldigt positiv. Tycker det är roligt att galoppera, precis som matte :angel:
Problemet är bara när vi ska enas om ett galopptempo. Han vill ösa på i full fart, jag vill att han ska stanna hos mig och ta det lugnt. Jag försöker att inte bli kvar i handen, utan ta och ge och ge honom en möjlighet att stanna hos mig med ett lätt stöd i munnen. En taktik som har fungerat rätt okej i traven, vi är iallafall på rätt väg där och har hittat en okej form med lätt stöd, även om hästen anser att när jag lättar i handen = springa jättefort. Men det börjar bli bättre och han har börjat förstå att det är lättare och roligare att göra som jag säger från början...

I galoppen lyssnar han inte för sätet, rösten eller en lätt förhållning Då MÅSTE jag ju ta lite hårdare, han kan ju inte bara skita i mig liksom, och följden blev att han stack ut tungan och hoppade omkring. Provade idag att spänna nosgrimman ett hål till (pullar) och då blev det ännu mer hopp och skutt och dra tillbaka i tygeln (dvs andra sätt att koma undan när sticka ut tungan inte fungerade).

Vad ska jag göra? Han måste ju lyssna på lätta förhållande hjälper och jag ger honom alltid en chans att ta en lätt hjälp först. Detta är alltså bara när vi galopperar ute och han har eldat upp sig. På banan, både i hoppningen och dressyren är han jättefin och känslig i alla gångarter (övergångar galopp-->skritt inga problem alls). Det är tråkigt när varje galopp blir en kamp, jag vill ju inte dra och slita i honom men han måste ju ändå LYSSNA! och inte bara dra på och göra som han vill.
Jag jobbar mycket med övergångar och halter, men jag vill ändå kunna jobba honom lite i galopp i skogen (har mkt energi och behöver jobbas varje dag).

Någon som har några idéer? Hästen rids som sagt på pullargrimma + tredelat bett och martingal ute i skogen.
MKT tacksam för svar! :bow:

Sv: Galopp-problem

Jag har ett varmblod som inte har det så lätt med galoppen heller (varmblodsfenomen :angel: ) Han blir också väldigt stark och kör upp huvudet (även i trav med jämna mellanrum). Va på kurs med honom och tränaren sa åt mig att använda graman.
Det funkade super på min häst, jag använder oftast inte gramanen hela tiden men den finns där om han rycker upp huvet och försöker sticka. Han märker ju då att kampen inte leder någonstans och lägger ner försöken.
Det funkar super för mig, jag har inte pullargrimma (trots att jag nog skulle behöva det) men tredelat bett och den kombinationen känns bra. Särskilt efterom jag oftast inte använder gramanen utan har den i nödfall.

Vad gör en pullarnosgrimma egentligen, vad e den bra till? vet att den e till för hästar som pullar, men vad gör en häst när den pullar?

Känenr igen syndromet, min dam va likadan när jag hade henne. Ett kosttillskott som innehöll magnesium hjälpte väldigt mycket.

I övrigt så är det jobb som gäller, så fort hästen försöker dra på mer fart så jobba med den. Volter, byten (förutsatt att den kan det, min kunnde utomhus som ett klockverk inne på bannan hade hon ingen lust), förflyttningar å så vidare. Att hela tiden ha en dragkamp brukar sällan hjälpa i dessa stunder, dom är varken roliga för dig eller hästen. Å gör inte det tipset jag fick av en tränare på min dam, fatta galopp, galoppera ett par steg ner till skritt, skritt ett par steg å galoppfattning igen å så vidare. Min häst blev tokig av det å höll på som jag vet inte vad. Å hon är i vanliga fall väldigt stabil, håller i princip aldrig på med bockningar, stegringar å kickar. Förutom i början men då var hon van vid att slippa jobba och förstog inte vad allt man ville att hon skulle göra betyde. Dock satt dessa små dumheter kvar i barbacka ridning så då försöker man sig helt enkelt inte på med sådana saker :)

Hästen verkar inte ha muskler till att kunna hålla igång galoppen samtidigt som den arbetas i form?
Rid med graman några gånger. Och nej, en hjälptygel som graman hjälper inte till att bygga muskler i ryggen (som vissa tror när hästen i fråga går inspänd mellan frambenen). Red en travare förut som gjorde precis likadant. Använde graman några gånger men mycket löst inspänd. Den fanns bara där så att han inte kunde dra upp huvudet bara.
Det funkade på den hästen. Efter några gånger jag hade ridit med gramanen samt att jag tränat upp hästen rygg och bakmuskler mer så slutade han springa som en dåre med huvudet högt så kunde jag börja arbeta honom i form i normalt tempo i galopp.
Men som sagt, gramanen hjälper inte till att lösa problemet i allmänhet. Den hjälper bara en liten bit på vägen.

Tack för svaren! :bow:
Vill gärna förtydliga till off topic och meander att hästen är fint musklad och går som en klocka i bra och stadig form (LA-nivå) med lätt stöd inne på banan/i ridhuset. Det är alltså inte så att han inte orkar, utan att han helt enkelt VILL GALOPPERAAAA FOOOORT! ;)

Känns inte riktigt som att jag vill sätta på en graman, eftersom det inte är huvudets placering jag är ute efter utan bara att han ska lyssna. Jag tror att formen kommer så småningom bara han stannar upp lite (iom att han är superfin på banan). Han har lätt för att känna sig "fast" också (blir t.ex. väldigt spänd och orolig när man rider/longerar med halsförlängare eller om nån med hård hand rider) och blir gärna kort och hög i nacken när han inte är i balans.

Gärna fler tips! :)

OKej. Då är han nog ovillig att arbeta i form i galoppen helt enkelt. Varför jag ger tips om att rida på gramanen är inte för att hästens huvud ska vara i en viss placering utan för att finnas till hjälp för att du lättare ska kunna ge hästen det stöd den behöver. Oftast när hästen drar upp huvudet och studsar iväg i galopp så blir man själv även lätt obalanserad och man vet inte riktigt vart man har händerna någonstans. Har du gramanen kan hästen inte dra upp huvudet och kan heller inte studsa iväg som en studsboll i galopp hur som helst, du kan lättare sitta ner och hålla handen stadig och det leder till en mindre stissig ryttare och till en mindre dragig häst. Det har funkat för mig, det har funkat för många andra.

Jag säger ju som jag sa tidigare att gramanen inte hjälper hästen att gå i rätt form eller liknande och man använder inte gramanen definitivt inte för att hästen "ska gå på tygeln".

Men vore jag du så skulle jag prova. Du ber om hjälp, vi ger tips. Varför inte testa, funkar det inte så, ja då funkar det inte då får du prova något annat. Lycka till iallafall.

Jag är som sagt väldigt tacksam för alla tips! :)
Funderar på att prova, men då behöver jag mer specifika instruktioner om hur och när jag ska använda den. Svårt att säga om man inte har sett hästen såklart. När han stimmar omkring blir han kort i halsen och väldigt hög i nacken. När han sedan känner att han måste lyssna till förhållningar men inte vill slänger han med huvudet, drar även ner det och försöker rycka tillbaka tyglarna samt på andra sätt försöker komma undan jobbiga matte som vill ha kontroll :p Och hoppar och skuttar, galopperar på sidan och sådär (korsgalopp är en favorit :p).

Jag är paniskt rädd att använda den fel och förstöra honom! Och det ska tilläggas att jag inte blir rädd och spänd när han håller på såhär och klamrar mig fast i tyglarna (han är ponny så det händer egentligen inte så mycket när han lever rövare och jag känner mig löjligt trygg på honom), utan jag försöker vara i balans utan att dra. Men det är ju lite tröttsamt att inte kunna galoppera ute utan att det blir en cirkus av det.

Okej. Låter som en riktig busponny det där :crazy:
Men prova gärna gramanen som sagt. Från början, ha den inte alls mycket inspänd, utan låt den hänga löst mellan frambenen på honom. Jobba i trav och skritt (då har du ju egentligen ingen kontakt alls med gramanen utan den bara finns där), fungerar det bra så gör en galopp fattning med gramanen i det läget. Drar han iväg och "bråkar" så sakta av och ta upp gramanen liiite till. Gör ett nytt försök. Fortsätter han så ta in den lite till (om han håller på att ta upp huvudet och "slänga omkring med tyglarna").

Försök iallafall så gott det går under ett ridpass. Går det inte alls så, ja då gör det ju inte det då får du prova något annat.

Hur är han när du longerar? Håller han på så i galoppen likadant då? Om inte så longera honom först och be sedan någon som kan longera medan du rider?

Ja, han är ett litet busfrö :) Men han är som sagt bara sån här när vi är ute i skogen, annars är han jättefin. Kan ha lite sådana tendenser i hoppningen också, men då står det ju oftast hinder i vägen och då koncentrerar han sig mer på dom än på att kuta iväg.
Ska se vad han säger, kan återkomma med rapport när vi har varit iväg på galopptur :D

Longerar gör jag inte så mycket, han är så trevlig i formen på banan så jag anser inte att det behövs.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar