Galopp problem

angelaL

Trådstartare
Sa nu har jag fatt ett litet lustigt problem med en av hastarna dar jag jobbar.

Hon vill inte fatta hoger galopp pa volt, nar man forsoker borjar hon stutsa och bocka for att protestera, nar jag sagt till henne att det faktiskt inte ar okej att bocka sa slutade hon med det, men fattade vanstar galopp i stallet.

Att galoppera i vanster varv pa volt gar utan problem.

DEt som ar det lite lustiga med deta problem ar att om hon far valja galopp sjalv i skogen och rakt fram sa valjer hon haldre hoger galopp.

Ska aven saga att det inte bara ar jag som har problemen med henne, sa det ar inte ett ryttarproblem.

Efter ridturen idag var hon varm runt hoger kota, vilket gor mig orolig, dessutom brukar hon vara svullen i hoger bak pa mornarna, inte de andra bennen

Mitt nasta problem ar agaren, en gammal dam, hon har inte de hara problemen med hasten eftersom hon uteslutande rider rakt fram i skogen med hasten, och da uppfor hon sig. OCh pga av att det ar en gammal dam som rider henne sa ar det varkligen inte okej att hon bockar darav kraftiga tillratta visningar nar hon gor det. (aven fast jag vet att det ar rattfardiga protester fran hennes sida)

Sen har jag problem nr tva, den gammla damen (agaren) har precis fatt svar canser, och kampar just nu med sin canser. Vilket gor att jag inte vill att hon ska behova oroa sig for sin hast.

Hasten ror sig aven lite lustigt, en snygg hast, fast med daliga ben som spretar at alla hall nar hon gar, kanns det som.

Nar hon satter ned hoger bak sa gor hon det innanfor framhoven spar och hennes has lixom "voblar, skakar fran ena sidan till andra"

Sa i min situation vad skulle du gora.

Tankte gora bojprov pa henne imorgon nar en kommpis till mig kommer sa jag har nagon som kan springa med henne och se om jag hittar nagon halta el markeringar. Desutom ska han rida henne och da far jag se hur hon beter sig med honom igen.

Sv: Galopp problem

Jag tycker det låter som nån form av smärtreaktion. Att hästen inte har detta beteende i skogen kan väl vara att ni rider mer på rakt spår där? Det kan vara nåt som sitter låst eller i kläm i kroppen, och när ni rider på mer böjda spår eller att kroppen hamnar i ett visst läge så gör det ont.

Jag skulle börja med att vet.undersöka hästen för att utesluta fysiska fel.
Min började protestera grovt i ridningen för ett år sen ca, började slänga med huvudet, backa och trippa på sidan när jag i stort sett bara började korta tyglarna.
Tog ut vet. och det visade sig att hennes tandhalsar var framträdande så metallbettet gav henne ilningar i tänderna. I mitt fall var det ju enkelt, jag bytte till gummibett sen var det lilla problemet ur världen:)

Något du kan ha i åtanke är att höger galopp börjar i vänster bakben..Ofta är det så att det är där problemet sitter .. och att du då finner en reaktion i höger bak är inte så konstigt då hästen antagligen går och överarbetar med det benet för att kompensera det vänstra..

Utifrån din beskrivning om att hästen inte verkar sitta ihop o vobblar så är det uppenbart att den har muskulära problem.Förmodligen visar den säkert hälta vid böjprov men det är inte själva problemet.Jag skulle ta ut en massör som får kolla upp den.

Jag hade tagit ut en kotknackare för att se om hästen är skev i bäckenet, galopproblemet tyder på det...

Okej. Tyvarr kan jag inte ta ut vet, knotknackare osv, hasten ar inte min och agaren ar mycket sjuk. :crazy:

Mina tankar ar att backenet kan vara snett eftersom hon "vobblar" i hasen. Hon ar stel och uppspand i hamstrings, med tydliga "stringar" vid gastronemius. Massage och stretching borde hjalpa.

Jag gjorde inget bojprov idag :o far lov att gora det nasta gang min kommpis kommer och hjalpa mig, det ar lixom svart att boja springa och titta sammtidigt.

Hon var i alla fall battre idag, inga rusningar el bockningar i hoger galopp, men man kan se att det ar nagot dara. Jag tittade nar min kommpis red henne och stegen med h-bak blir kortare och lite hoppiga (sa svart att forklara) nar hon svanger, alltsa inte pa rakt spar

Hon far vila over helgen a sen satter jag igang med massage och stretching, sa far vi se vad det ger for resultat.

Ska absolut tanka pa hur hasten borjar galoppen, det behover ju inte vara h-bak bara for problemet syns dara.

Hon vill inte heller kliva pa ordentligt i skritten utan tjat fran ryttaren, i borjan av ridturen under ridturen forbattras hennes skritt avsevart. Tror att mycket sitter i hamstrings..

HeJ!

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men det kan vara bakknäna också, min gick sådär och hade både låsning i ryggen(behandlad 2 ggr.) och när det kom tillbaka igen, så åkte vi till klinik och fick behandla för knäledsinflammation. Hon var helt ok på rakt spår(att rida alltså) och ingen mer än vet. såg hältan så häst kan ha ont...Min protesterade också vilt på volt, ffa i galopp..

Svårt att säja vad du ska göra när du inte verkar ha så många alternativ. Kanske prova att tömköra och se om den trivs bättre med galoppen då??( Lavinia

hej jag tycker verkligen att du ska försöka ta ut en kotknackare det är nog en låsning i ryggen som spökar det kan medföra diverse muskelproblem om hästen får gå länge med problemet lycka till

Min ponny har oxå haft det problemet eller hon har fortfarande problem med sin höger sida och en tjej i stallet hade en equeterapeft (hur det nu stavas) till sin häst och hon kollade lite på min ponny och det var så att hon var sned och inte orkade att jobba sin höger sida och protesterade väldigt mycket åt höger och har fått av detta galler på vänster bakknä som jag nu behandlar med radital liniment och hon börjar nu att arta sig i sin höger sida och börjar att orka jobba höger sidan och bokare inte lika mycket på volten som hon gjorde innan och när vi rider ut har hon aldrig orkat ta höger galoppen men nu börjar hon lite smått att ta höger men vill fortfarande ta vänster....så jag säger som det flesta att kolla upp med en kiropraktor eller liknande...

JO tro mig,, hade det varigt min hast hade hon fatt behandligt av en knotknakare,, som ni sa fint kallar det,, emn det ar det inte. Efter en koll av vetrinaren.

I alla fall har inte ridigt henne i helgen, inte idag heller, men masserade och stretchade damen.

Vanster sida ar mjuk och fin om man bortser fran hamstrings, skapligt stel dara.

Varre var det med hoger, hon ar upptajtad i bogen, med mycket spanningar runt manken och i triseps brachii. Hon ar aven stel i hamstrings pa hoger sida, med harda stranger i gastronemius..

men efter massagen stretchade hon mycket battre. det blir en skritt tur imorgon, och pa onsdag far jag se hur hon beter sig i galoppen.

Senast ändrad:

Okej da har jag ridigt och stretchat henne i en vecka.

Dagen efter masagen var det bara en skritt tur, sa det raknas inte men sedan har hon gatt nastan som vanligt. Galoppen ar mycket battre, inget stuts
alls igar, och det gick framat hela veckan.

stretchingen har hjalp massor, dessutom har hon borjat stalla upp jamnare med bakbennen. vilket ar en possetiv bieffekt.

Massage idag oxa, hon ar fortfarande stel. men tillrakligt mjuk for att ga battre.

HeJ!

Låter bra, vill bara varna lite för det du gör, för jag gjorde likadant med min när hon betedde sej skumt. Visst blev hon bättre av vilan och massagen, men underliggande orsak fanns fortfarande kvar och i höstas behandlade vi henne i 4 månader för dubdelsidig knäledsinflammation. Fast jag förstår att du inte kan göra mer när det inte är din häst../ Lavinia

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 943
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 364
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30