Galopp med varmblod?

Lolami

Trådstartare
Hej.
Jag har ganska stora problem med att få upp mitt ena varmblod ,Toulose, i galopp. Han är 7 år och har varit ridhäst i ungefär 4-5 år. Jag har aldrig galopperat med honom när jag är ute och rider själv, eller när han är först. Men när det andra varmblodet,Campos, är före och fattar galopp gör Toulose det direkt. Men han bara galopperar jätte, jätte fort och det går inte sakta in honom. Jag tror att han vill tävla med Campos. Vad ska jag göra? :confused:

Tacksam för svar!

Ps: Hade varit bra om någon också hade ett tips om hur man lär hästen att ej ha så skumpig trav. Toulose travar så skumpigt att jag nästan inte kan sitta kvar. :bump:

Sv: Galopp med varmblod?

Varmblodstravare är avlade för att, just det, trava. Deras kropp och muskler är gjorda för att ha en sulky bakom, inte en människa på ryggen.

Mitt varmblodssto hade varit ridet i tio år, och hade fortfarande samma problem som din, när jag fick henne. Hennens kropp orkade helt enkelt inte bära mig! Varken ett starkare bett, annan sadel, spö eller sporrar hjälper henne med det.

Sänk tempot på ridningen! Mycket skritt, och lite trav emellanåt. Och mycket utan vikt på ryggen! Ut och promenera i skogen, träna dressyr från marken. Lär henne att jobba med ryggen naturligt.

När man går till gymmet tar man inte dyngtungt på stången på en gång, man börjar långsamt och låter kroppen vänja sig vid allt tyngre. Samma sak med hästen!!

Hoppas du förstår vad jag menar!

okej tack så mycket för tipset. Men har du något tips hur man blir av med tävlingsinstingten. Jag har faktiskt lyckats galoppera med honom en del nu. (Men bara efter det andra varmblodet). Men han bara galopperar jätte jätte fort, och det går inte sakta ner honom. han vill bara komma först, och när han väl gör det så bara fortsätter han att galoppera så snabbt han kan.

tror inte de endast handlar om tävlingsinstinkt. Ju långsammare du kräver av din häst att galoppera desto jobbigare och mer muskler krävs det. din häst har helt enkelt inte de musklerna som krävs för att galoppera långsamt

När jag skolade om min travare så höll jag högt tempo i galoppen i början, så hon orkade med. de sista innan jag slutade rida henne så gick hon samlad galopp i skritttempo :love: så MUSKLER. mycket träning utan ryttare.

Okej tack så mycket. Då krävs det mycket markarbete då. Volter, serpentiner m.m.

Men jag har inte fått svar på en grej ännu. Det är hur jag ska få upp honom i galopp när jag är ute och rider själv...

Men snälla du!!
Det vi precis har skrivit otaliga rader om är att din häst uppenbarligen inte är redo för att bära sig i galopp ännu!

Men snälla du!!
Det vi precis har skrivit otaliga rader om är att din häst uppenbarligen inte är redo för att bära sig i galopp ännu!

ja men nu e det du som inte fattar!!! Han galopperar hur mycket som hälst när vi är ute och rider tilsammans med det andra varmblodet!!! Men han vill inte börja galoppera när jag är ute och rider honom själv!!
Och inte heller när jag är först.!! Snälla läs från början! :mad:

Han galopperar väl helt enkelt för att den andra hästen gör det. När det händer, ger du då galoppskänkel eller låter du honom bara springa iväg? Han kanske inte förstår vad du vill med galoppskänkel?
Och som sagt, lägg galoppen på hyllan ett tag och koncentrera på att bygga muskler och balans. Lite galopp ihop med den andra hästen räcker nog ett bra tag framöver.

Han galopperar väl helt enkelt för att den andra hästen gör det. När det händer, ger du då galoppskänkel eller låter du honom bara springa iväg? Han kanske inte förstår vad du vill med galoppskänkel?
Och som sagt, lägg galoppen på hyllan ett tag och koncentrera på att bygga muskler och balans. Lite galopp ihop med den andra hästen räcker nog ett bra tag framöver.

När den andre sätter av i galopp så håller jag in honom lite och gör sedan galoppskänkel samtidigt som jag släpper efter på tyglarna. Så han har börjat fatta vad galoppskänkel betyder nu. Men han vill bara inte när vi är ute själva.

hej, jag hade testat att fatta gallop i en uppförsbacke som svänger, eftersom det är lättare att hästen fattar gallop i en uppförsbacke än om man rider på en rak väg.. men det kanske du redan visste.
Sen kan man testa att sätta upp ett hinder i skogen för då fortsätter hästen gärna i gallop efter hindret, men det är iaf dom tipsen jag har att ge det för på det sättet har mitt varmblod fattat gallop, fast det bara går några gallopsprång innan hon bryter av.
Men som alla andra sagt innan så är det såklart viktigt att skritta mycket, klättra gärna med hästen, det bygger muskler :)

Men han bara galopperar jätte jätte fort, och det går inte sakta ner honom. han vill bara komma först, och när han väl gör det så bara fortsätter han att galoppera så snabbt han kan.

Hej.
Men han bara galopperar jätte, jätte fort och det går inte sakta in honom. Jag tror att han vill tävla med Campos.

Dessa saker tyder på att din häst inte har tillräckligt med muskler för att orka bära dig eller sig själv i galoppen ännu. Hur går han i traven? Orkar han bära upp sig där?
Tömköra är ju också ett bra alternativ när man ska lära en häst att galoppera(även för att bygga muskler så att han i framtiden ska hålla och orka galoppera), men det kräver ju givetvis att du har rätt utrustning och kan tömköra eller kan ta hjälp av någon kunnig.
Tränar du för någon tränare?

:)

Man kan inte lära hästen att inte ha så skumpig trav. Det är DU som måste träna på din sits.

Jag hade precis samma problem med en travare som jag red. Vi tränade galopp på volt i paddock. Vi lade en bom på volten och fattade galoppen innan bommen. Sen tränade vi galop i uppförsbackar då man kan ha lite mer kontroll. Den travaren hade också väldigt skumpig trav, men blev mkt bättre när han värmt upp sig och kommit i form. Kanske något av detta kan hjälpa dig!

Man kan inte lära hästen att inte ha så skumpig trav. Det är DU som måste träna på din sits.
håller med, delvis. sen är min uppfattning/erfarenhet också att en häst som bär sig korrekt och är ordentligt lösgjord, är behagligare att sitta på än en häst som inte är det.

Ja ja det är klart. Men att lära hästen att inte har så skumpig trav tycker jag låter heldumt. De hästar jag sett som är som soffor att sitta på är ofta väldigt markbundna och har inget driv framåt.

haha, ja det håller jag med om. ungefär som att "lära hästen att gå på tygeln" :D

det är naturligtvis olika. en häst med BRA trav och stora luftiga rörelser är ju svårare att sitta på än en markbunden häst, helt sant. men samtidigt finns det hästar som rör sig bra men som inte är lösgjorda och arbetar rätt, och de "stöter" ofta upp ryttaren men blir behagligare att sitta på när de börjar jobba mer korrekt.

sen är det precis som du säger också en fråga om att KUNNA sitta i en hästs trav, och inte minst, en stor skillnad på en travares trav och ett halvblods trav, om man ska lägga till ytterligare en aspekt :)

*ursäktar OT*

Dessa saker tyder på att din häst inte har tillräckligt med muskler för att orka bära dig eller sig själv i galoppen ännu. Hur går han i traven? Orkar han bära upp sig där?
Tömköra är ju också ett bra alternativ när man ska lära en häst att galoppera(även för att bygga muskler så att han i framtiden ska hålla och orka galoppera), men det kräver ju givetvis att du har rätt utrustning och kan tömköra eller kan ta hjälp av någon kunnig.
Tränar du för någon tränare?

:)

Ja jag har privat ridinstruktör.

Nej, jag tror inte det. :confused: Jag rider hos ridinstruktör två gånger i veckan. Vi har pratat om det med traven. Hon har också testat honom och säger att man visst det kan lära/vänja honom vid att inte trampa så högt med benen, utan istället länga stegen lite. Men vi har testat och han förstår bara inte vad vi menar. Och det är nog för att han ät vn vid att få göra lite som han vill. Han har inte fått riktig grundutbildning innan vi köpte honom. Därför hjälper min ridinstruktör mig med det. :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 564
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar