Galopp med frambenen vid försök till TRAV :S

Nomina

Trådstartare
Hejsan alla!
Jag har en 4 årig ridtravare som är riden i ungefär 2 månader (gick på travet fram tills dess). Idag skulle vi börja försöka oss på trav för första gången. Han har gjort många försök till att själv börja trava innan när vi varit ute och ridit, och det kändes som att han var redo nu.

Problemet är att han tar galopp med frambenen och trav med bakbenen. Tänkte först att jag skulle prova att släppa fram honom lite mer så att han kunde få lite mer tempo i det och kanske ta traven istället då, men nej, då tog han ren galopp istället. Och ingen dålig galopp heller, samlad och fin, väldigt rund. Hade jag inte vetat bättre hade jag låtit honom gå i galoppen, för gud vad skönt det var, men han är långt ifrån tillräckligt musklad än. Behövde inte ens hålla i honom. Är det verkligen normalt för en travare att föredra galoppen såpass att han knappt tar ett enda steg ren trav?

Eller är det för att det var ovant att trava med ryttare på ryggen? Men borde han då inte varit spänd även när vi kom upp i galoppen?

Några tips på vad jag kan göra för att träna bort detta förutom att bara träna mycket på traven och övergång skritt-trav?

Sv: Galopp med frambenen vid försök till TRAV :S

Travar hästen rent utan ryttare på ryggen?
Min spontana tanke är nämligen att det finns något obehag eller snedhet som gör att han väljer galoppen framför traven.
Annars gäller det att se till att han är rak och lika eftergiven i båda sidor.

Han travar rent när han går utan ryttare ja (t.ex. på lina), får han välja tar han dock hellre galoppen även då.

Har utbildad massör ute regelbundet, då kör hon både vanlig massage, vibration och laser på honom. Han har inga låsningar och inga vidare spänningar. Han var dock lite spänd i höger bog och vänster bak från början, men det är upplöst nu.

Hade han tagit en "stressig" galopp från början hade jag nog ändå övervägt detta, men han verkade ju inte alls spänd och gick jätte fint så fort han fick galoppera?

Kan tillägga att det är en väldigt speciell häst på många sätt som alltid bjuder på nya överraskningar. Dock på ett trevligt sätt, han har ALDRIG gjort något dumt, han är bara väldigt kreativ :)

Det är ju också så att en häst som redan är tränad på trav redan har hunnit stärka sin starka sida och blivit mindre jämn än en "orörd" häst. Man pysslar oftast inte med rakriktning framför vagn! :p Så det kan säkert vara att hästen upplever det svårt med koordinationen.

Kolla sadeln så den ligger bra. Inte bara "den duger" utan bra annars kan den hindra.

Noga med balansen. Försök lägga in lite balanserande övningar för att förbättra er gemensamma balans. Det kan ju vara så att hästen har svårt att balansera er på volt och att den tyckte galopp blev mer logiskt.

Kan du utnyttja galoppen till att sakta av och därifrån få trav? Isåfall skulle jag utnyttja det. Förutsatt att den har lika lätt för bägge galopper. Man vill ju inte bli av med galoppen, bara hitta traven. Man behöver inte jobba så mycket med traven i taget heller, huvudsaken man har någonstans att börja.

Hade varit kul med ett videoklipp för att kunna se själv hur hästen rör sig och reagerar! :p

Hade gärna gett er videoklipp, men har inget att filma för nu travar han ordentligt, både på volt och rakriktat. :) Det var nog bara en grej för att han hade överskottsenergi dels och för att han var ovan att trava med ryttare på ryggen dels :)

Kan möjligtvis ha haft något litet med bettet att göra med, eftersom jag bytt bett till andra gången vi skulle försöka med traven, och då gick det bra :)

Men tack för alla svar :)

Eller så var du bara lite spänd. Då blir det lätt så. Man vill för mycket som ryttare. Vilket även kan innefatta att man vill vara så lugn man kan och göra allt så försiktigt attd et triggar igång saken istället. Bra att det fungerar nu. :laugh:

Hehe, det var nog som du säger lite mitt fel också :angel: haha.
Jag skyller på oss båda :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama