Sv: Galopp i skogen
När man galopperar så arbetar ena sidan mer än andra, och hästen väljer såklart oftast den galoppen den tycker är enklast.
Genom att träna båda sidorna hjälper man till att göra hästen lite mer liksidig, även om den alltid kommer ha en starkare sida precis som oss.
Har du något fält eller någon hage som är platt och bra som du kan rida i? Oftast tycker jag det blir lättare om man kan jobba dem på böjt spår.
Hur är hästen i skritt och trav? Är den lätt att ställa och böja åt båda hållen? Flyttar den sig för skänkel lätt åt båda hållen? Om inte skulle jag börja här, i skritt och sen gå vidare därifrån. En häst som inte kan ställa och böja åt ena hållet kommer ha svårt att fatta galopp åt det hållet, eftersom den då troligtvis har för dålig styrka och balans. Låt hästen hitta sin balans i skritten först, då kommer den dessutom att bli starkare. När den klarar av detta kan du gå vidare. Självklart kan du fortsätta galoppera under tiden, jag tycker det är bra att komplettera träningen med klättring och skogsridning, gärna hoppa små skutt också om hästen gillar det. Sitt inte och harva för mycket på volter bara, det är aldrig bra, utan lägg in böjda spår lite här och där rid lite slalom och volter runt träd när ni är ute och fokusera på att göra några få bra volter, istället för att rida runt, runt utan att hästen jobbar som den ska. Rid mycket övergångar, det är också kanon!
Bra att hästen slutat bocka i fattningarna, men om problemet finns kvar skulle jag kolla upp hästen så att den inte har ont någonstans. Har du pratat om detta med ägaren?
Lycka till, jag tycker inte det är några problem att ni galopperar i den galoppen hästen klarar av, så länge du arbetar med den andra sidan i skritt och när hästen är redo för det i trav och galopp.