Galopp i skogen

W

wannabe

Min medryttar ponny har inte gått så mycket innan jag blev medryttare på honom och kunde inte galoppera så bra, men jag har nu ridit han ett år ungefär och hans kondition har blivit bättre så han kan galoppera en bibt, men jag brukar inte tänka på vilken galopp han tar eftersom han har bockat i galoppfattningen men det haar gått över nu. Är det viktigt att han tar båda galopperna och inte en och samma hela tiden och hur ska jag göra för att få dom olika galoppfattningarna? :bow:

Sv: Galopp i skogen

När man galopperar så arbetar ena sidan mer än andra, och hästen väljer såklart oftast den galoppen den tycker är enklast.

Genom att träna båda sidorna hjälper man till att göra hästen lite mer liksidig, även om den alltid kommer ha en starkare sida precis som oss.

Har du något fält eller någon hage som är platt och bra som du kan rida i? Oftast tycker jag det blir lättare om man kan jobba dem på böjt spår.

Hur är hästen i skritt och trav? Är den lätt att ställa och böja åt båda hållen? Flyttar den sig för skänkel lätt åt båda hållen? Om inte skulle jag börja här, i skritt och sen gå vidare därifrån. En häst som inte kan ställa och böja åt ena hållet kommer ha svårt att fatta galopp åt det hållet, eftersom den då troligtvis har för dålig styrka och balans. Låt hästen hitta sin balans i skritten först, då kommer den dessutom att bli starkare. När den klarar av detta kan du gå vidare. Självklart kan du fortsätta galoppera under tiden, jag tycker det är bra att komplettera träningen med klättring och skogsridning, gärna hoppa små skutt också om hästen gillar det. Sitt inte och harva för mycket på volter bara, det är aldrig bra, utan lägg in böjda spår lite här och där rid lite slalom och volter runt träd när ni är ute och fokusera på att göra några få bra volter, istället för att rida runt, runt utan att hästen jobbar som den ska. Rid mycket övergångar, det är också kanon!

Bra att hästen slutat bocka i fattningarna, men om problemet finns kvar skulle jag kolla upp hästen så att den inte har ont någonstans. Har du pratat om detta med ägaren?

Lycka till, jag tycker inte det är några problem att ni galopperar i den galoppen hästen klarar av, så länge du arbetar med den andra sidan i skritt och när hästen är redo för det i trav och galopp.

Håller med förra svaret. Inget fel att rulla på lite i den galoppen som hästen tycker är bekväm. För att fatta den andra skulle jag, som Elina8 också skrev, börja lösgöra den sidan i skritt och trav och sedan försöka fatta den "svårare" galoppen på en volt i det varvet eftersom det då kommer lite mer naturligt för hästen att välja den galoppen :)

Galoppen i fattningen var mest för att vara busig eftersom han blev så glad när han fick galoppera och tog glädje skutt som :D:D

Har däremot ingen ridplan utan brukar rida på en ganska tjockväg där det som finns en ''volt'' jag brukar träna lite ställning på men han tycker oftast det e jobbigt eftersom han blir lätt trött när han måste tänka

Volten funkar säkert jättebra, bara det är ok underlag. Om han tycker det är jobbigt att rida på volt så kan det vara bra att träna mer på balansen och styrkan. De brukar tycka det är jobbigt med volter om de inte riktigt orkar fysiskt. Rid några varv på volten nån gång i veckan och träna honom på andra sätt resten, så kommer du märka att han går bättre och bättre på volten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar