Galopp i Msvc:2

Kikade lite på Msvc2 programmet och funderar över galoppbågarna. Första bågen ser ut att ligga några meter nedanför första punkterna, stämmer det? Så den första bågen blir lite mindre än den andra och rakriktningen ligger inte mot bokstaven?

http://stallbacken.50webs.com/dressyr/program/LC-LA/MsvC2_2010.html
Det är två jämnstora bågar. Du börjar ju på kortsidan och inte vid första bokstaven, därför blir rakriktningen lite före bokstaven (3 m om man ska vara petig!) Avståndet som ska delas i två är ju 6+12+12 meter, det är 6 m från hörnet till första bokstaven och sedan 12 m mellan varje bokstav.

Jag menar rakriktningen mellan första och andra bågen, alltså rakriktning och sen förvänd. Den ligger (enligt ritade program) inte rakt mot andra punkten utan vid sidan av. Känns lustigt att de har linjer vid sidan av punkterna :confused:
Haha, vet inte ens om jag förstår själv vad jag beskriver, kolla gärna på stallbackens ritade program :up:

Det är två jämnstora bågar. Du börjar ju på kortsidan och inte vid första bokstaven, därför blir rakriktningen lite före bokstaven (3 m om man ska vara petig!) Avståndet som ska delas i två är ju 6+12+12 meter, det är 6 m från hörnet till första bokstaven och sedan 12 m mellan varje bokstav.
Förlåt, såg nu hur dumt jag skrivit! Menar självklart mellan första bågen och ut till andra.

Förlåt, såg nu hur dumt jag skrivit! Menar självklart mellan första bågen och ut till andra.
Ja, den linjen hamnar ju inte rakt mellan bokstäverna - hade den gjort det hade bågarna blivit olika stora. Så just här får du använda ditt ögonmått och tänka fjärdedelar av banan (dvs varje båge är 15 m) istället för att navigera mot bokstäverna. Det blir så med serpentiner, bokstäverna delar ju inte av banan i tredjedelar, fjärdedelar eller femtedelar.

Jag menar rakriktningen mellan första och andra bågen, alltså rakriktning och sen förvänd. Den ligger (enligt ritade program) inte rakt mot andra punkten utan vid sidan av. Känns lustigt att de har linjer vid sidan av punkterna :confused:
Haha, vet inte ens om jag förstår själv vad jag beskriver, kolla gärna på stallbackens ritade program :up:
Jag förstår precis vad du beskriver :-) Det som förvirrar dig är nog att du glömmer att det är 6 m från kortsidan till första bokstaven. Men du ska rida lika stora bågar och INTE titta på bokstäverna.

Jag förstår precis vad du beskriver :-) Det som förvirrar dig är nog att du glömmer att det är 6 m från kortsidan till första bokstaven. Men du ska rida lika stora bågar och INTE titta på bokstäverna.

Okej tack! Då kan jag sluta nöja över det. Bra om man åtminstone kommer ut på ungefär rätt plats Tack för hjälpen!

Har hästen svårt med den förvända hade jag ridit första bågen ngt mindre för att ge mer plats åt hästen i den bågen som blir förvänd. Annars är det lätt hänt att man flyter ut för mkt i båge två och hamnar ovanför X. Eller att man försöker pressa in sig i båge två och får ett avbrott för att vändningen blir för tvär.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info