Galopp - Barockfilosofi

H

Hillybarn

Jag har en 5 åring som inte orkar bära sig i galoppen. Det är stort, han är lång och det är ett lok som är svårpåverkad, han orkar inte helt enkelt.

För någon vecka sedan läste jag om barockridningen och dess träningsfilosofi.. och något som jag kände verkade vettigt var just galopparbetet och att hästen ska kunna samla sig väl innan man sitter upp i galopp!

Jag är helt novis när det gäller barock och hur man tränar, men har någon utav er tips hur jag stärker honom från marken för att få honom stark - samlad och bärig (öhh, associerar till jordgubbar nu... :D ) i galopp!

Sv: Galopp - Barockfilosofi

Det finns folk som kan detta hundra gånger bättre än jag, men min pålle hade också svårt för galoppen.

Jag finmejslade skritten och traven och började med piaffen för att få bättre fattningar av galoppen. (Det finns något som säger att galoppen blir alrig bättre än fattningen) När han väl lärde sig att fatta galopp är galoppen mycket bättre.

Ett annat förslag kan vara att rida honom på långa tyglar i galoppen och låta honom finna sin rytm. Och sedan minska volten för att få honom att jobba mer, flytta in framdelen tillexempel. Det är möjligt att det går fortare än du vill i början men han är ju bara fem år!!! Min pålle är 8 och har precis börjat lära sig samla sig i galoppen.

Sv: Galopp - Barockfilosofi

prova mindre 8-or på fel ben, alltså en bit på fel ben, sedan en bit på rätt ben, en bit på fel ben osv så pållen blir *jämn* i båda benen, och lär sig vilket ben han alltid är på

då blir du bättre på fattningar också, eftersom du också måste tänka till lite mer för att byta rätt osv

hjärnjympa för båda

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022