gallrig i ena bakbenet

urkella

Trådstartare
Min Bebb fick i lördags en spark på skenbenet, fick ett skrapsår och småsvullnad runt om, den bev senan lite svullen under sparken (kom precis under hasen fasst framtill) linnementade och kollade om hälta vilket hon inte haft. Idag var hon tjock i hela benet när jag lunch fodrade så tog in henne, linnementade och sedan stödbandage på. när hon lindades av senare så va hon bara tjock vid kotan, som om hon vore jätte gallrig, mjuksvullnad, linnementade åter och på med lindorna. Hon visar ingen hälta och har ingen hög puls och bara lite varm. Tänkte att se om hon blir bättre i veckan annars får vet kolla nästa vecka när hon ska ha sin botulism spruta. Eller gör jag helt fel? blir så less på dessa skador, va inte mer än 2 veckor sedan hon fick en spark på framknät och va tjock i det benet och tog dän lindorna då bara i slutet på förra veckan å nu är det bak istället :crazy:

Sv: gallrig i ena bakbenet

jag lägger alltid våt/varmt omslag på den typen av svullnader (brukar ta ner svullnad fort), när svullnaden börjar gå ner så blir det ofta att det "sjunker" så som du beskrivit.

som regel använder jag aldrig linement under bandage pga. risken för blisterskador. vad är det för linement du använt ?

Jo hon va bättre även idag lite gallrig men inte lika mycket, vilket även blev ännu mindre eftar att jag masserad in linnement. :o det visste jag inte, ska sluta linementa då. Har använt något blått linement från Alg Börjes, står att det är för knä,hasor och ryggar på. vad har du istället för linement då? eller inget alls ??

antingen använder jag bara linement ( vilken sort beroende på orsak) eller så bandagerar jag (har även b.o.t-paddar. som höjer temperaturen) om jag gör både och så är det på vetrinärens ord.

skönt att pålle är bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 355
Senast: bapro
·
Hästvård Bakgrundsinfo: Min häst fick för ca 1,5 månad sen lymfangit av ett litet sticksår. Benet givetvis lika tjockt som en stople och hon var...
2
Svar
34
· Visningar
4 685
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden