• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 911
M

Mahogny

Min häst har alltid haft lite gallor i bakkotorna (vanligt säger veterinären) och hon går inte orent. Böjprovet gick hon galant igeonom u.a . Men idag när jag skulle ta ut henne var hon riktikt tjock (mycket värre än jag någonsin sett) hästen var dock pigg, och hade god apptit. Men nu var hon även svullen fram:confused: Hon har inte blivit mycket riden eller aktiverad på senaste. Både pga. tidsbrist och för att det är extremt hallt ute. Hon har även stått i box 3-4 timmar mer än vanligt. Jag undrar om det kanske skulle vara en god idé att linda stallbandage. Men just nu har jag bara lindor med fast sydda paddar (tjocka) och resten någon blandning av elastiskt och akryll? Så känns det som iaf. Kan jag använda dem? Jag vill ju helt inte att hon ska behöva var så tjock i bennen. Just nu äter hon bara höensilage av mycket bra kvalitet. Får inget annat. Men har ni några tips på tillskott man kan ge som är bra för lederna?

Svar mottages tacksamt :bow:

Sv: Gallor!

Jag tycker att du ska göra såhär.
Blir hästen tjock i benen under natten av att stå inne i box, Håll koll på om benen blir normala efter du har släppt ut den igen. Det är nämligen så att det är vanligt att hästarna blir lite "svampiga" i benen av att stå inne men om inte svullnaden går ner efter ja säg ungefär en timme i rörelse så kan det vara något annat.
Man kan linda hästen under natten med ett såkallat stallbandage och det gör ju då så att benets blodomlopp har lättare att röra sig då hästen är varm i benet, och då transporteras slaggprodukterna bort från benet lättare. Men stallbanadaget ska bestå utav en padd och tex fleece eller bommulslindor ej utav ett elastiskt material då det elestiska materialet drar ihop sig efter en tid och kan lätt "strypa" benet.
Benen behöver tyvärr vara lindade varje natt för att det ska ha full effekt pga blodådrorna drar snabbt ihop sig igen om benen står utan bandage en eller två nätter och det tar längre tid för dem att vidga sig. Men att linda hästen är inte fel, det är bara tidskrävande.
Gallorna är inte heller farliga för hästen så länge de inte är hårda även fast hästen motioneras. Gallorna kan bli hårda av att stå stilla för länge detta är helt naturligt.

Det finns något som heter "idiopatiska kotsenskidsgallor", det är ett vanligt skönhetsfel hos hästar och helt ofarligt.

Min dam, har haft det sen sjuårsåldern, efter vad jag förstått från gamla veterinärintyg som jag fick se när jag köpte henne som 17-åring.

Kontrollerad foderstat hjälper till viss del och givetvis även regelbunden rörelse och motion. Men de går inte bort helt, hur mkt man än paketerar och lindar. På sommaren, när min häst går ute mer och också rör sig lite mer, går de nästan ner helt.

Du kan läsa lite mer här om idiopatiska gallor.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000325/01/EEF_KLART_med_TITELSIDA.pdf

tack för mycket bra svar.. åt er båda. :bow::bow:
Någon fara med henne tror jag inte det är. Veterinär har ju kollat henne får typ 1 månade sedan. Men då blir det alltås att köpa riktiga paddar och stallbandage. Funkar akryl lindor med padd? :angel:
Det verkar som om hon haft det hela livet och nu när jag var ute och kolla på bennen så var dom inte alls svullna fram och bara lite där bak:bump:vilket brukar försvinna efter ridning/tömkörning mm
Och dom är mjuka, inga hårda gallor här inte.:D

Så nu är det mer några tips på bra padda och lindor Ps. har itne råd till hur dyra som helst så BoT blir det nog inte.

Min erfarenhet säger att "vanliga" paddar med skumgummi i är bäst, har haft kanalsydda paddar och fleece-paddar men dom kasar ofta!
Paddar och fleece lindor behöver du nog inte betala så mycket för.

Okej men va bra.. då vet jag vad jag ska "slösa" min 1500 kr på.. tandraspning och benlindor.. då blir nog lilla bebis glad..:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka