urkella

Trådstartare
min pålla har gallor på båda bakbenen samt en bula(ingen stor men syns om man tittar noga) på skenbenet ena bak, hon är inte varm eller har puls och haltar inte men är ändå orolig, hon är 2½ år och har inte börjat med inridning eller något sådant. Bulan försvinner ibland och sen kommer den tillbaka, trodde först att det va ett överben då hon fick en spark på det benet i slutet på sommaren men då den försvinner ibland så borde det inte va det eller ?

Sv: gallor

gallor kan ha flera orsaker.

fodret, felskoning, överanstränging, mycket stillastående i tex box, och det kan även vara parastiter (mask)

är gallorna mjuka? är de mindre när hästen varit ute?

orolig behöver du inte va så länge de inte finns nåra tecken på att hon har smärta från dom.. men va me så dom inte blir hårda.. så länge dom är mjuka så går de att få bort dom.. men blir dom hårda blir dom oxå premanenta... men du kanske ska kolla över foderstaten för de kna dom få gallor av.. överansträning.. men de borde hon inte ha eftersom hon inte e inriden.. o antar att hon inte e skodd lr? för isf kan de vara så att hon e felskodd.. men linimenta o massera dom.. du kna även testa o trycka på dom o hålla kvar ett tag förvissa går att trycka bort.. men annars linementa o massera me liniment.. o sen om hon står inne på kvällarna kan du linda hennes ben.. Back on Track ska tydligen vara väldigt bra för gallor..

*svar till både lundborg & western_boy*
hon varken tränas eller är skodd, kommer in i boxen mellan 18-19 på kvällen och ut vid 6 på morgonen så hon är inte inne så värst länge heller, vet inte hur hon är på morgonen då hon står inackoderad men ska be stallägaren kolla. Dom är mjuka men inte jättejätte mjuka heller, bulan på benet är borta nu iaf. hon är regelbundet avmaskad sedan hon var föl men kan göra täckprov, hon får heller inte så värst mycket foder (minst av alla 2 åringar i stallet), trodde först att det kunde va att jag började ge henne lucern då värdena är dåliga i höet men hon får bara 3 dl av det.
i foderväg får hon 0,7 kg krafft grov, 200 g lusern, 200 g kornkross och 1½dl (vid torr)betfor + biotin & mineraler. blandat med hö & hösilage 11 kg uppdelat på 4 ggr. ska testa linda henne ett tag å se om det hjälper. Undrar om hon kan fått gallorna pga att höst/vintertiden är jobbig för henne, hon får alltid svamp och annat i pälsen då vädret är så fuktigt.

Hmm min häst har också gallor på bakbenen på sidan vi hasen har haft det så länge har haft henne hon har aldig haft något problem med dom.
Hon är 17 år nu haft henne sedan hon var 3 år.

okei, kanske hon bara har det, det är inte att dom är stora eller något utan mer att man känner dom. Hennes gallor sitte nere vid kotan.

ja tkr inte du ska gå runt o oroa dej så mkt för dom.. eftersom dom verkar vara ganska små och hästen inte visar några tecken på smärta av dom.. men testa o linda henne o så. så kanske du får bort dom.. de kann ju vara att hon står inne lite för mkt.. vissa hästar e väldigt känsliga för att stå inne och får lätt gallor av de vårat ena halvblod är en sånn häst men vi har inga bekymmer med de på henne eftersom vi har dom på lösdrift.. har du räknat ut att hon ska ha så "mkt" foder i en foderstat?:)
Lycka till:bump:

tycker hon har blivit bättre redan nu, efter att det blev kallt :crazy: ska testa linda men får göra det någon dag när jag har utsläpp då hon äter upp dom andra i stallet :p Har inte uttäknad foderstart, då dom fick hösilaget från förra året tills nu, det nya är som halm så tjatar på på stallägaren att vi ska göra analys på det, så får jag min vilja igenom så skickar vi iväg en tuss nästa vecka, har inget lösdrift där jag har henne, men tycker hon går ute väldigt mycke ändå, och tar ändå in henne först i stallet ^^
Men ska som sagt testa linda henne några nätter och se om det hjälper :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 119
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna