G

Galore

okej nu håller jag på att bli galen av galores gallor som, bara växer. Frambenen använder jag liniment (arnika) sen tunna paddar med vanliga lindor över. Där är gallorna inte heller speciellt stora. Det enda jag gör där är att massera innan och efter linimentet (alltså masserar in linimentet) Bak har hon gallor stora som cirka 3-2 vinddruvor. Där använder jag BoT paddar. Hon står lindad om nätterna och rids varanan dag. Hon fyller 21 snart och har alltid varit lite smågallig. Först trodde jag det var broddarna eller skoningen som gjorde att hon gick ojämnt (gallorna är större på höger sida) och då belastade höger sida för mycket. Jag har inte heller bytt foderstat. Som tur är är gallorna ganska mjuka men ibland hårdnar nån till och efter ridning är den som vanligt igen. Jag är som sagt ganska desperat Pga av deras extrema storlek. vet inte riktigt hur farligt det är heller. Tacksam för lite tips/idèer.

Sv: Gallor

är pållen halt (du skrev att hon gick ojämt) ?

det enda tips jag kan ge är att du ska prata med din veterinär.
gallor behöver inte betyda någonting, men det kan vara en varningsklocka på något med.

är pållen halt (du skrev att hon gick ojämt) ?

det enda tips jag kan ge är att du ska prata med din veterinär.
gallor behöver inte betyda någonting, men det kan vara en varningsklocka på något med.

Hon är inte halt vid ridning men vid böj prov hade hon en 1.5 graders hälta. Men en man i vårt stall som är jätte duktig på hästar sa att jag skulle rida på bara, att det var det enda som hjälpte.förlåt, hon går inte ojänmnt, hennes gallor på höger sida är större både fram och bak på höger sida.

men reagerar hon på böjprov (fram eller bak?) så är där ju något som inte står rätt till :crazy: jag litar inte på "kunniga" hästmänniskor utan BARA på veterinär utlåtande, särskillt när det gäller hästens ben - trasiga ben, ingen häst :(
har du haft kontakt med veterinär ?

hoppas du får ordning på det ;)

Hon reagerar på böjprovet bak. Men som gammal travhäst blir väl benen kanske aldrig riktigt som dom ska vid dom högre åren... men jag har ingen anning. ska ta dit vet men tycker det e så jobbigt när gallorna går upp och ner hela tiden :(

nej, det är möjligt. jag har inte någon erfarenhet alls av travare men kan tänka mig att många slitits hårt.

har du någon aning om vad det är som orsakar reaktionen (typ av skada ?) kanske bättre att ta hästen till kliniken ? tycker oftast man hamnar där ändå när det gäller den typen av utredning :( det är ju inte så farligt dyrt att ta någon plåt, jag va inne och röntgade min i jan. kom inte ens upp i självrisken.

nej, det är möjligt. jag har inte någon erfarenhet alls av travare men kan tänka mig att många slitits hårt.

har du någon aning om vad det är som orsakar reaktionen (typ av skada ?) kanske bättre att ta hästen till kliniken ? tycker oftast man hamnar där ändå när det gäller den typen av utredning :( det är ju inte så farligt dyrt att ta någon plåt, jag va inne och röntgade min i jan. kom inte ens upp i självrisken.

Behöver man röntga gallor:/ kan det inte bara vara ålern som gör hennes ben stelare? men det e kanske bäst att kolla upp ändå...men gallor är väl för mycket ledvätska om jag inte minns fel. Några tips på att få väck det? tack

visst kan det vara åldern som gör benen stelare och även ger gallorna. mkt. rörelse/utevistelse och/eller nattlindade ben kan ju hjälpa eller att använda linement.

att jag väljer att röntga/U.L mina, när gallor kommer plötsligt eller ändrar sig är för att det kan bero på att något är fel, då är det ju bättre att upptäcka och ev. behandla i tid ;)

för högt och lågt böjprov samt 3 plåtar betalade jag drygt 1500 kr i jan. inne på klinik.

jag vågar inte skriva något annat, eftersom jag anser att det är bäst att få en "riktig" diagnos så man inte är skuld till att något går riktigt på tok :crazy: det är säkert inget farligt, men risken finns ju alltid där :crazy:

visst kan det vara åldern som gör benen stelare och även ger gallorna. mkt. rörelse/utevistelse och/eller nattlindade ben kan ju hjälpa eller att använda linement.

att jag väljer att röntga/U.L mina, när gallor kommer plötsligt eller ändrar sig är för att det kan bero på att något är fel, då är det ju bättre att upptäcka och ev. behandla i tid ;)

för högt och lågt böjprov samt 3 plåtar betalade jag drygt 1500 kr i jan. inne på klinik.

jag vågar inte skriva något annat, eftersom jag anser att det är bäst att få en "riktig" diagnos så man inte är skuld till att något går riktigt på tok :crazy: det är säkert inget farligt, men risken finns ju alltid där :crazy:

jo du har säkert rätt. man blir ju orolig!

visst blir man, vi håller tummarna för att det blir bra för er ;)

tipsade i en annan tråd om hudrodoin, nåt sånt, salva mot EGENTLIGEN åderbråck på gamlingar men fick ett tips om det o för den hästen hjälpte det...det kanske kan hjälpa:) finns på apoteket

Senast ändrad:

Hästen är 21 år gammat och har dessutom gått på trav. Man kan inte vänta sig att en sådan häst ska har supertorra ben.
Gör som hästgubben i stallet sa. Rid lungt och var gla.
Någon vetrinär eller klinikbesök behövs inte om hästen inte här halt då du rider. Att hon blir halt vid böjprov ser inte jag som något konstigt. Det ÄR en gammal häst som kanske levt ett hårt liv. Vad ska man konstatera på kliniken? Eller om du tar ut en vetrinär? Ska de spruta eller ge hästen någon behandling?
Fortsätt om du vill att massera och linda benen på den om den gillar det.
Om hästen börjar visa obehag och halta då du rider ska du fundera på om hon ska vara kvar i livet.
gulan

Hästen är 21 år gammat och har dessutom gått på trav. Man kan inte vänta sig att en sådan häst ska har supertorra ben.
Gör som hästgubben i stallet sa. Rid lungt och var gla.
Någon vetrinär eller klinikbesök behövs inte om hästen inte här halt då du rider. Att hon blir halt vid böjprov ser inte jag som något konstigt. Det ÄR en gammal häst som kanske levt ett hårt liv. Vad ska man konstatera på kliniken? Eller om du tar ut en vetrinär? Ska de spruta eller ge hästen någon behandling?
Fortsätt om du vill att massera och linda benen på den om den gillar det.
Om hästen börjar visa obehag och halta då du rider ska du fundera på om hon ska vara kvar i livet.
gulan

nej det är inte böjprovet jag bryr mej om, utan det är gallorna som bara växer :)

tipsade i en annan tråd om hudrodoin, nåt sånt, salva mot EGENTLIGEN åderbråck på gamlingar men fick ett tips om det o för den hästen hjälpte det...det kanske kan hjälpa:) finns på apoteket

kanske man ska testa, det är inte reseptbelagt?

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 976
Senast: mahlmt
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka