Sv: Gallor

jag ha rtänkt på detta med gallor.. orkar tyvärr inte läsa alla svar.

Men min häst.. halvblod på 19 år. hade gallor redan när vi köpte honom. har att fortf. men jag vet inte vad det beror på?

BoT är ju en tanke.. dock så står hästarna knappt inne och grannarna har inte tid att linda av hästen då ja... jag vill inte ge dem mer att göra när jag står där gratis :P

Men någon som kan ha en aning om vad d ekan bero på?

Gallor kan typ uppstå om hästen står still för mkt, är överarbetad, får trava/gallopera för mkt på hårt och eller knögligt underlag. Det kan oxå bero på för hög proteininnehåll i fodret. Om en häst en gång fått gallor är det det närmaste omöjligt att få bort dom helt. Det är inget man ska bry sig om, i dom flesta fall, men om hästen plötsligt får det, ävon om den inte byter hage/foderstat eller har tränats hårt bör man kolla upp det med vet.
Det jag tycker e lite konstigt e att även hästen inte mår dåligt av det på något sett är att det ger en anmärkning vid veterinärbesiktning vid tex försäljning, spec eftersom dom flesta vet. säger att man inte ska bry sig om dom...:cool: Någon som vet varför?:confused:

Det jag tycker e lite konstigt e att även hästen inte mår dåligt av det på något sett är att det ger en anmärkning vid veterinärbesiktning vid tex försäljning, spec eftersom dom flesta vet. säger att man inte ska bry sig om dom...:cool: Någon som vet varför?:confused:

Har jag aldrig varit med om.
OM en häst visar hälta så står det ju med på vet. bes, däremot har jag då aldrig nåsgonsin varit med om att det blivit någon anmärkning på någon "vanlig" galla. :crazy: Och då har jag bes. många "gamla" travare med gallor.
om hästen är HALTfri finns det väl inget att anmärka på bara för att den har en gammal galla.

Sen har jag inte träffat någon veterinär sagt att man INTE ska bry sig om gallor....För att veta om en galla ska nonchaleras så måste ju veterinären först försäkra sig om att hästen är frisk, dvs efter en genomgång.

Jo men de vet jag.

för på veterinärbesiktningen så står det gallor på bakbenen.

Och de va de enda som klagades på så det minns jag.
Jag har egentligen inte tänkt på ja varför han har gallor han tränas ja så han har ca 2 vilodagar i veckan förutom nu när han fått en veckas semester.. innan de så har han fått ja lagom med mat som han behöver med protein o allt.

Men nåja jag vet att de inte försämrar ngt på pållen min för då hade de nog märkts :D

Ahaa...okej, ja det var något nytt för mig. Kanske är olika då beroende på vad man har för vet. :)

Ahaa...okej, ja det var något nytt för mig. Kanske är olika då beroende på vad man har för vet. :)

Jo det är möjligt, men dom brukar skriva det under typ Skavanker som ej kommer störa hästen i dess träning eller tävling.. nåt sånt står det, har bara vart med om det en gång, att köpa en häst med gallor alltså, men nu ska jag sälja en med det och folk kanske inte känner för att köpa hästar som inte är helt UA..? Dom får ju anmärkningar för överben oxå, är dom varken ömma eller varm skadar väll inte dom heller?:confused:

Jo det är möjligt, men dom brukar skriva det under typ Skavanker som ej kommer störa hästen i dess träning eller tävling.. nåt sånt står det, har bara vart med om det en gång, att köpa en häst med gallor alltså, men nu ska jag sälja en med det och folk kanske inte känner för att köpa hästar som inte är helt UA..? Dom får ju anmärkningar för överben oxå, är dom varken ömma eller varm skadar väll inte dom heller?:confused:

Nej, överben är också en sådan diffus sak som gallor kan vara. Överben är det också många hästar som har. Jag hade en som hade överben på varje ben, i stort sett på 3-4 ställen på varje ben. Han såg inte klok ut, men han led då inte av dessa. Många av mina nuvarande hästar har också överben, mestdels pga att de råkat komma ivägen för någonannan hästs hov... :o
det finns precis som med gallor även där massa orsker till att Överben uppstår, men som du säger, så länge de inte är aktiva, dvs inte är varma så brukar de inte vålla några problem.
Däremot ska man akta sig om överbenen sitt över något ställe som är olämpligt, tex över senorna, där de då kan vålla skada och tryck.

Så gallor och överben är diffusa saker, men jag tror då egentligen inte folk drar sig för att köpa en häst med galla eller överben så länge den är u.a på böjprov, dvs inte visar hälta, eller inte har haft problem med något av dessa.
JAG skulle iaf inte bry mig speciellt mkt över överben, det har ju som sagt de flesta någonstans, och likaså gallor...
det är alldeles för vanligt för att man ska kunna eller vilja "sålla bort" alla sådana hästar....Då skulle jag inte ha några kvar av mina om jag skulle gjort det...:p

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka