E

Elwira

hej tänkte kolla om det är någon här som har ett bra tips mot gallor?
Det är så att min pojke ( Varmblod 6 år 165 mkh) Har galliga kotor, lite fram men desto mer bak. Vill helst undvika att linda... Ej halt eller så. Svullnaden går ner när han har gått i hagen en stund... Vad finns det att göra? // MW

Sv: Gallor

Min kille får ofta gallor när han står stilla dvs, i box om natten.
såg att du inte ville linda, undrar bara varför?

Jag kommer linda stallbandage under natten nu på vintern för att minska svullnaden.

Annars så när jag ska göra ngt med honom som är extra ansträngande så lindar jag honom.

Smörjer med liniment eller kyl gel efter varje rid tur.

Finns säkert massa andra bra knep men jag har inte lärt mig alla än då det här med gallor är ganska nytt för mig oxå.
Vet att det finns dom som inte gör ett dugg åt dom utan bara låter dom va.
Hur du än gör med gallorna håll bara koll på dom så att dom inte blir jätte varma eller hårda.

lycka till!

låt hästen vara ute mycket, gallorna uppkommer oftast när dom står mycket stil. linda bena när hästen står inne över natten.

Catitzzi skrev:
Min kille får ofta gallor när han står stilla dvs, i box om natten.
såg att du inte ville linda, undrar bara varför?

Hej.. tack för ett snabbt svar!
Det är så att jag har ett eget stall som jag och min sambos lillasyster driver. Då jag jobbar natt/kväll så blir det svårt för mig att åka hen och linda då hon själv inte kan... För det andra så har han en tedens till att "äta" upp lindorna. Men som du även på pekar så lindar jag oxå efter ett mer ansträngande ridpass med linement.

Fråga till Unica VArt köper man örterna Poria eller atractylodis?

Tack för svaren // MW:bow:

Mycke utevistelse/rörelse. Mitt varmblod får också gallor lätt, på nätterna. Men nu när han går ute dygnet runt är det inga problem.

*Gotlandsrusset* skrev:
Back on Track om du VET att gallorna inte beror på överansträngning/mask

Hej.. jag avmaskar regelbundet ¨å det skall inte vara nått problem och överansträngning är det inte. Men tack för svaret! //MW

jag brukar använda kylande liniment (typ arnika å blue lotion) i stort sett varje dag å lägga bandage när det är riktigt illa.. brukar funka finfint på min :idea:

Med risk för att "få skäll"... Jag brukar inte bry mig särskilt mkt om gallor, OM jag vet att de alltid finns där och att de inte beror på nån skada el dyl. Det är ju inget som hästen störs av, o som ni säger så försvinner de ju när hästen rör på sig. Varför MÅSTE man göra något?

Vi har testat magneter på ett par hästar som haft problem med gallor, främst i hasen och det vi har kommit fram till är att det funkar väldigt effektivt!

Det finns benmagneter man kan sätta på hästen och det täcker med någon timma om dagen!

Jag har samma problem med min lilla sjuåriga fd travare. Den förra ägaren brukade linda hans bakben om nätterna, men jag har inte direkt den möjligheten. Visst, jag kan linda dom på kvällen, men jag har ingen möjlighet att ta bort dom på morgonen eftersom jag inte har möjlighet att vara där då. Och dom som släpper ut hästarna, anstränger sig inte med att ta bort andras stallbandage. (låter inge kul det, men vi har ett konstigt system där).

Så finns det några andra alternativ? Skulle Equi-guard stallbandage funka? (dom är ju enkla att ta av).

Vi vet redan orsaken. Men jag undrar mest om man kan använda Equi-guard stallbandage istället för att linda om nätterna? Det är inte jag som sköter utsläppen av hästarna, så för att underlätta för dom som släpper ut hästarna så skulle de kanske funka?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21