H

Hoppelit

Hej!
Min häst har fått 2 st gallor på bakbenen precis ovanför kotan.
Vad ska jag göra för att få bort dessa? Vad händer om gallorna blir hårda?
Mvh Olivia

Sv: Gallor

Arnika är helt suveränt för gallor, linda benen över natten med bummul eller handduk med massa arnika på. Back on track e med suveränt ! :) Lycka till

Sv: Gallor

Din häst har förmodligen fått gallor i senskidorna bak. Detta är mycket vanligt, ffa om hästen står på kraftigt foder eller släppts på bete. Första åtgärden är att korrigera sådana felaktigheter. Genom att öka cirkulationen lokalt kan man ibland påverka gallor, men jag inte bestående. Rörelse, motion, är också bra.

Dubbelsidiga kotsenskidegallor är sällan ett problem (ytterst ovanligt med inflammerade böjsenor bak och i synnerhet båda bak samtidigt), men orsaken - t ex kraftigt bete som hästen reagear på - kan flagga för andra risker, t ex fång.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 538
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka